Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phantom
Fick efter ett verkstadsbesök en tänd "check engine" lampa i bilen. Åkte då tillbaka till Volvo som läste av och släckte lampan (som tändes senare samma dag igen). Fick då veta att antingen var det lmm eller lamda som krånglade.
Har tidigare haft lite frågor angående detta i en annan länk
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=19247 Lamda eller luftmassemätare.

Jag har nu införskaffat mig en egen felkodsavläsare som även släcker fellampan, men inte service. Servar ändå alltid på Volvo.

Fick iaf fram tre felkoder:
* P0172 System Too Rich (Bank 1)
* P0102 MAF or VAF A Circuit Low Input
* P0455 EVAP Emission Control System Leak (Large)

Inga problem att läsa av eller släcka lampan och ta bort felkoderna. Troligtvis kommer de tillbaka som tidigare. Mätaren är köpt på 24.se och är en CAN obd2 artnr: 10452

Nu undrar jag om någon vänlig själ har någon fundering vad som är felet och kanske kan ge en närmare beskrivning av vad de olika felkoderna säger. Min verkstadsengelska är inte vad den borde vara.
Hoppas på bra respons och kanske har någon annan haft samma fel. Bilen verkar gå bra i övrigt.
Användarvisningsbild
av Phantom
Såg att maf or vaf (high input) innebar ett byte av luftmassemätare i en annan tråd på forumet. Skulle då även kunna vara mitt fel fast low input kanske.
Kan det vara så att en felande lmm ger de andra felkoderna?
Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu har jag inte nån koll på P-koder... Har en översättningstabell nånstans, men inte här så jag får återkomma om det.
I vilket fall som helst innebär en felkod aldrig ett byte av nånting utan en felsökning först. Styrenheten kan se om en signal saknas eller verkar fel, men den kan inte tala om om det är givaren som är kass eller om det är dålig kontakt på vägen.
Användarvisningsbild
av Phantom
När jag testar att koppla ur lmm och kör bilen märks ingen skillnad, den går lika som om lmm är inkopplad. Borde det inte vara en märkbar skillnad med lmm i-/urkopplad? Har bilen gått över till ett nödprogram?
av *pettson*
Phantom skrev:När jag testar att koppla ur lmm och kör bilen märks ingen skillnad, den går lika som om lmm är inkopplad. Borde det inte vara en märkbar skillnad med lmm i-/urkopplad? Har bilen gått över till ett nödprogram?
Bilen har gått över till ett nödprogram. Även om dom är bra så ska de vara skillnad. Är där ingen skillnad så är TROLIGEN inte massmätaren speciellt bra.
Användarvisningsbild
av Phantom
Kollade idag kontakter, säkringar och slangar och hittade inga konstigheter varken för LMM eller lamda.
Testade ännu en gång med att koppla ur LMM och var mer observant denna gång.
När LMM kopplades ur tändes fellampan efter några sekunder och bilen gick någorlunda jämnt på tomgång. Vid varvning så är det ingen märkbar skillnad när den är ikopplad.
När LMM är ikopplad går bilen mer ojämnt på tomgång. Fellampan tänds inte direkt utan kommer efter ett tag.
Den felkod som framkommer direkt när lampan tänds är:
* P0102 MAF or VAF A Circuit Low Input
Enligt min egen slutledning så beror de andra felkoder jag haft på denna felkod som kommer ensam direkt när lampan tänds. Och jag misstänkter att det är min LMM som inte är vad den borde vara.

Får en annan likadan LMM kommande vecka att prova med för att se om problemet försvinner...vilket jag hoppas :???:

Kanske är jag helt ute och cyklar men jag lever på hoppet och tycker det är värt att prova detta innan bilen lämnas in för felsökning som kan kosta en hel del kosing.
Användarvisningsbild
av Phantom
Har idag satt i en ny LMM i bilen och den gick som en kratta. Felkod nollad innan start. Tomgången svajade som ett vasstrå och svarade otroligt dåligt på gas. Hängde sig kvar några sekunder innan den svarade samt stannade på höga varv innan den gick ner med ojämn tomgång.

Gjorde en nogrannare felundersökning och fann ett brott på en slang som går in i grenröret och till en t-koppling som har med gasreglaget eller möjligtvis tomgången att göra. Hade ingen ny slang nu, men kunde sätta fast den ändå.(tog självklart bort brottet innan :wink: )
Bilen gick jättefint och tomgången ligger nu lägre än innan byte av LMM och ingen felkod har framkommit efter byte och provkörning i ett par mil med varierande hastighet och även tomgångskörning.

Hoppas nu att detta fel ska vara ur världen. (peppar peppar.....)
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]