- fre 14 sep 2007, 14:39
Fick efter ett verkstadsbesök en tänd "check engine" lampa i bilen. Åkte då tillbaka till Volvo som läste av och släckte lampan (som tändes senare samma dag igen). Fick då veta att antingen var det lmm eller lamda som krånglade.
Har tidigare haft lite frågor angående detta i en annan länk
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=19247 Lamda eller luftmassemätare.
Jag har nu införskaffat mig en egen felkodsavläsare som även släcker fellampan, men inte service. Servar ändå alltid på Volvo.
Fick iaf fram tre felkoder:
* P0172 System Too Rich (Bank 1)
* P0102 MAF or VAF A Circuit Low Input
* P0455 EVAP Emission Control System Leak (Large)
Inga problem att läsa av eller släcka lampan och ta bort felkoderna. Troligtvis kommer de tillbaka som tidigare. Mätaren är köpt på 24.se och är en CAN obd2 artnr: 10452
Nu undrar jag om någon vänlig själ har någon fundering vad som är felet och kanske kan ge en närmare beskrivning av vad de olika felkoderna säger. Min verkstadsengelska är inte vad den borde vara.
Hoppas på bra respons och kanske har någon annan haft samma fel. Bilen verkar gå bra i övrigt.
Har tidigare haft lite frågor angående detta i en annan länk
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=19247 Lamda eller luftmassemätare.
Jag har nu införskaffat mig en egen felkodsavläsare som även släcker fellampan, men inte service. Servar ändå alltid på Volvo.
Fick iaf fram tre felkoder:
* P0172 System Too Rich (Bank 1)
* P0102 MAF or VAF A Circuit Low Input
* P0455 EVAP Emission Control System Leak (Large)
Inga problem att läsa av eller släcka lampan och ta bort felkoderna. Troligtvis kommer de tillbaka som tidigare. Mätaren är köpt på 24.se och är en CAN obd2 artnr: 10452
Nu undrar jag om någon vänlig själ har någon fundering vad som är felet och kanske kan ge en närmare beskrivning av vad de olika felkoderna säger. Min verkstadsengelska är inte vad den borde vara.
Hoppas på bra respons och kanske har någon annan haft samma fel. Bilen verkar gå bra i övrigt.