- mån 04 nov 2024, 17:43
Lucif3r skrev: ↑mån 04 nov 2024, 16:49Har haft ett grafikkort som hade liknande problem som bilen. Minns att jag behövde försöka reflowa det och hålla på. Väldigt störigt att felsöka.Erik Å skrev:Jo, det är typiskt symptom för X- och 15-matningsreläerna att de lägger av när de blivit rejält varma. Funkar fint igen när de fått kallna.Inte för att det har mycket med diskutionen att göra men, det är ju sant för i princip allt elektroniskt. Kan funka fint kallt - eller varmt - men inte funka öht. när det blir det motsatta stadiet igen. Det vanligaste felet är dåliga lödningar. Kretskort expanderar och krymper, vrider och vänder på sig, beroende på hur varma dom blir, detta påverkar hurvida lodet får kontakt eller inte.
Jag har t ex ett par raspberry pi's här som inte fungerar öht kalla. Värmer man skiten till 60-70c så funkar dom ok. En har jag iofs lyckats laga genom en riktig reflow... Hur länge den håller visar sigDen andra är tämligen hopplöst fall, den behöver 'reballing' vilket är lite över min förmåga/utrustning
![]()
När det gäller vanliga relän brukar det mestadels vara mekaniskt dock. När det blir temperaturändringar så blir kontaktorn att kärva och det antingen fastnar i stängt läge eller inte orkar slå till.