Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EliotL
Lucif3r skrev: mån 04 nov 2024, 16:49
Erik Å skrev:Jo, det är typiskt symptom för X- och 15-matningsreläerna att de lägger av när de blivit rejält varma. Funkar fint igen när de fått kallna.
Inte för att det har mycket med diskutionen att göra men, det är ju sant för i princip allt elektroniskt. Kan funka fint kallt - eller varmt - men inte funka öht. när det blir det motsatta stadiet igen. Det vanligaste felet är dåliga lödningar. Kretskort expanderar och krymper, vrider och vänder på sig, beroende på hur varma dom blir, detta påverkar hurvida lodet får kontakt eller inte.

Jag har t ex ett par raspberry pi's här som inte fungerar öht kalla. Värmer man skiten till 60-70c så funkar dom ok. En har jag iofs lyckats laga genom en riktig reflow... Hur länge den håller visar sig :-D Den andra är tämligen hopplöst fall, den behöver 'reballing' vilket är lite över min förmåga/utrustning :P

När det gäller vanliga relän brukar det mestadels vara mekaniskt dock. När det blir temperaturändringar så blir kontaktorn att kärva och det antingen fastnar i stängt läge eller inte orkar slå till.
Har haft ett grafikkort som hade liknande problem som bilen. Minns att jag behövde försöka reflowa det och hålla på. Väldigt störigt att felsöka.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Humm.. elschemor verkar finnas hos tjeckiska volvoklubben. Ska man våga registrera sig där och hämta? :oops:
"Fast"-länken utan registrering går till en betalsida. :bored:
https://en.volvo-club.cz/manuals.php?dd ... b_model=37

Vänta nu, det verkar ju sitta några reläer inne i "main fuses"-boxen, kan det vara något av dessa? Det "J"-märkta standardreläet kanske? Tusan, går inte att läsa texten i locket... :-(
main_fuses2.PNG
main_fuses2.PNG (554.79 KiB) Visad 2436 gånger
.
Jo här, hurra! :-D 1 Main Relay Engine Systems
main_fuses3.PNG
main_fuses3.PNG (254.65 KiB) Visad 2433 gånger
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av EliotL
Erik Å skrev: mån 04 nov 2024, 16:32 Jo, det är typiskt symptom för X- och 15-matningsreläerna att de lägger av när de blivit rejält varma. Funkar fint igen när de fått kallna.
Frågan är bara var någonstans huvudreläet för insprutningen sitter..
Förr kunde man hitta Volvos verkstadshandbok med elschemor lite varstans på nätet men sen har antagligen Volvo krävt att sånt plockas bort..
Nån som sett om underlagen finns kvar någonstans?
Måste försöka leta upp vilket relä som är vilket någonstans. "103:an" är väl bränslepumpsreläet men sen vilken som är x-matningarna och 15-reläet.
Användarvisningsbild
av Erik Å
EliotL skrev: mån 04 nov 2024, 18:19 Måste försöka leta upp vilket relä som är vilket någonstans.
Se bild ovan för reläer vid main fuses.

Reläplacering vid torpedväggen:
viewtopic.php?f=16&t=152866&p=1348893#p1348893

Bild på huvudreläerna
viewtopic.php?f=16&t=160693&p=1422168#p1422169
av EliotL
Erik Å skrev: mån 04 nov 2024, 18:22
EliotL skrev: mån 04 nov 2024, 18:19 Måste försöka leta upp vilket relä som är vilket någonstans.
Se bild ovan för reläer vid main fuses.

Reläplacering vid torpedväggen:
viewtopic.php?f=16&t=152866&p=1348893#p1348893

Bild på huvudreläerna
viewtopic.php?f=16&t=160693&p=1422168#p1422169
Är det något standardrelä eller modellspecifikt? Har något svårt att hitta var man smidigt kan få tag på alla dessa delar. Antar att det är dom som det står "J" på
Användarvisningsbild
av Erik Å
EliotL skrev: mån 04 nov 2024, 18:59 ..Är det något standardrelä eller modellspecifikt? Har något svårt att hitta var man smidigt kan få tag på alla dessa delar. Antar att det är dom som det står "J" på
Ingen aning, närapå standardrelä skulle jag gissa..
De två J-märkta reläerna vid säkringscentralen lär man kunna skifta plats på för att se om symptomen ändras.
Men i Main Fuses-boxen så är position 1 tom i första bilden.. antar att de plockat ur just detta relä?
"J"-reläet verkar ju sitta i position 2 "air pump". Ingen aning :oops:

Föreslår att du lyfter på locket och tittar om du har ett relä i position 1. Med lite tur finns det märkning på reläet som möjliggör att man identifierar det som ett standardrelä. Går säkert att köpa på Volvo men lär kosta en hel del :-D Hämta på bilskrot kan ju vara ett alternativ.
av EliotL
Erik Å skrev: mån 04 nov 2024, 19:07
EliotL skrev: mån 04 nov 2024, 18:59 ..Är det något standardrelä eller modellspecifikt? Har något svårt att hitta var man smidigt kan få tag på alla dessa delar. Antar att det är dom som det står "J" på
Ingen aning, närapå standardrelä skulle jag gissa..
De två J-märkta reläerna vid säkringscentralen lär man kunna skifta plats på för att se om symptomen ändras.
Men i Main Fuses-boxen så är position 1 tom i första bilden.. antar att de plockat ur just detta relä?
"J"-reläet verkar ju sitta i position 2 "air pump". Ingen aning :oops:

Föreslår att du lyfter på locket och tittar om du har ett relä i position 1. Med lite tur finns det märkning på reläet som möjliggör att man identifierar det som ett standardrelä. Går säkert att köpa på Volvo men lär kosta en hel del :-D Hämta på bilskrot kan ju vara ett alternativ.
Ja det blir nog enklast att kolla imorgon på g till jobbet. Bilen står 5 mil bort så har lite svårt att kika nu vilket är störigt. Tror att "1" i main fuse kan vara ett ljusblått relä, tror jag hittat det på vparts. Ska ringa och höra med skroten ifall dom har en liknande bil imorgon som jag kan kannibalism :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lycka till på skroten :-)
Förresten, reläerna borde man väl kunna värmestressa med en hårtork medan bilen går på tomgång för att se om något värmerelaterat symptom dyker upp?
Vevaxelgivaren blir nog svårare :oops: Spjällhus och ECU kanske går att värma
av EliotL
Erik Å skrev: tis 05 nov 2024, 06:46 Lycka till på skroten :-)
Förresten, reläerna borde man väl kunna värmestressa med en hårtork medan bilen går på tomgång för att se om något värmerelaterat symptom dyker upp?
Vevaxelgivaren blir nog svårare :oops: Spjällhus och ECU kanske går att värma
Tack så mycket! Ja det borde ju gå men känns som att det är enklast att rycka alla reläer från skroten under en lunch eller något. Kan inte tänka mig att det kostar så mycket. Vevaxelgivare verkade sitta lite bökigt till men verkade inte vara hela världen att få loss. Detsamma för evap ventil. :-)
Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]

Tack så mycket för snabba svar! Jag ska[…]

Får ju hoppas han inte gjorde🙄

Tjena! Som rubriken lyder så söker jag[…]