Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tessan76
Volvo hade inga kuggkransar så grannen som ska laga bilen får köra utan ikväll! Det blir till att rengöra kransen med stålborste eller nåt för den syns tametusan inte under all skit! Sen får han testa givaren och är det inte fel på den så har jag köpt en på skroten. Funkar det inte efter det skrotar jag skiten....nejdå...men då blir det väl till å lämna in antar jag.

Håll tummarna att min övrigt fina Volvo vill släcka ABS-lampan efter kvällens övningar...
av HD
Om inte kuggkransen syns så är felet där.
Givaren känner av upphöjningarna som är på kransen men om den är full med skit så känner den av fel..
av Tessan76
HOPPAS det är det som är fel.....
av Tessan76
Senaste nytt, båda kuggkransarna bak måste bytas ut! Måste man köpa Volvo-original? Verkar dåligt på skrotarna med kuggkransar...o de kostar ju som bekant 440:- per styck...

....någon som köpt dem någon annanstans billigare??

//Tessan
av *pettson*
Tessan76 skrev:Senaste nytt, båda kuggkransarna bak måste bytas ut! Måste man köpa Volvo-original? Verkar dåligt på skrotarna med kuggkransar...o de kostar ju som bekant 440:- per styck...

....någon som köpt dem någon annanstans billigare??

//Tessan
Iof går väl att byta bara kransarna men oftast är ju lagren inte så pigga då iallafall..så man brukar byta bakre komplett med lager. DOCK finns det lösa kransar naturligtvis. Och skrotarna lagerför INTE dessa kransar.
av Tessan76
Ok, men lagren verkar vara ok här!
av Tessan76
Senaste nytt! Nu är bilen besiktigad! Och jag fick bara anmärkning på hjullagret vänster fram, så lagret var inte ok alltså enligt bilbesiktningen.

ABS:en sa de ingenting om, lampan lyser inte trots att kuggkransen på ena sidan är ihopsvetsad och på den andra sidan (fram) så är den av på två ställen. Dock är det en hel del missljud o ryckningar i bromspedalen vid låga hastigheter så ABS:en får väl spatt då antar jag. Kopplar man ur en givare så fungerar bilen jättebra.

Vad rekommenderar ni att jag köper för reservdelar? Original från Volvo eller billiga hjullager från Biltema? Ingår kuggkransen i nån sats från Volvo?
av *pettson*
Tessan76 skrev:Senaste nytt! Nu är bilen besiktigad! Och jag fick bara anmärkning på hjullagret vänster fram, så lagret var inte ok alltså enligt bilbesiktningen.

ABS:en sa de ingenting om, lampan lyser inte trots att kuggkransen på ena sidan är ihopsvetsad och på den andra sidan (fram) så är den av på två ställen. Dock är det en hel del missljud o ryckningar i bromspedalen vid låga hastigheter så ABS:en får väl spatt då antar jag. Kopplar man ur en givare så fungerar bilen jättebra.

Vad rekommenderar ni att jag köper för reservdelar? Original från Volvo eller billiga hjullager från Biltema? Ingår kuggkransen i nån sats från Volvo?
kuggkransarna ingår endast på baklagren. Fram sitter dom på drivknutarna. Knutarna finns på biltema och på volvo med flera med priser från runt 700 och uppåt till drygt 1500.
Lagren finns på biltema billigt med bra kvalite och på volvo med flera med precis likvärdig kvalite för runt tripla priset..
av Tessan76
Okej, jag hade bara tänkt byta hjullagret så jag får väl köpa kuggkransen löst. Eller lönar det sig att köpa drivknuten kanske på en gång? Ska kolla priser...

Är glad iallafall att det inte var värre fel än så på bilen, men jag är ju glad om han slutar bråka med ABS:en när kuggkransen är på plats. En annan är ju så jäkla harig att det är obehagligt att åka med bilen när han strular sådant. Man ger sig inte iväg på längre turer om man säger så.
av Tessan76
Har jag alltså förstått saken rätt att jag kan få en ny drivknut på Biltema för 698:- inklusive kuggkrans?? Då känns det ju rätt värde att köpa en lös kuggkrans för 440:- på Volvo. Bilden på Biltema.se är så liten att jag inte ser kuggkransen!

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]