Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Man kan ju bromsmotionera med bilen stillastående också. Trampa utav bara f-n när du har parkerat, innan du stänger av motorn, så rör sig kolvarna i alla fall. Eller när du står still vid rödljus och bara fördriver tiden.
av *pettson*
apersson850 skrev:Man kan ju bromsmotionera med bilen stillastående också. Trampa utav bara f-n när du har parkerat, innan du stänger av motorn, så rör sig kolvarna i alla fall. Eller när du står still vid rödljus och bara fördriver tiden.
stillastående motionerande av bromsarna ger bara mjölksyra. För bromsens funktion är det helt ovidkommande. Det krävs både uppvärmning och rörelse för att kolvarna ska *motioneras* Sen tillkommer att beläggen ska slipa skivorna så att där inte blir nån rost som biter fast.
Användarvisningsbild
av Lantz
Eller så börjar du motorbromsa mer för motorn drar 0 när du inte gasar och låter hastigheten dra runt motorn!
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Lantz skrev:Eller så börjar du motorbromsa mer för motorn drar 0 när du inte gasar och låter hastigheten dra runt motorn!
Förvisso sant, men det motionerar ju knappast bromsarna ;) *retas*
Användarvisningsbild
av apersson850
Om man trampar hårt på bromsen, vid stillastående, någon gång vid varje resa, kommer man förvisso att se till att kolvarna kan röra på sig, i alla fall i högre grad än vad man åstadkommer om man inte gör detta.

Värmen och krafsandet på skivorna får du ändå, när du bromsar för att sakta in, just för att kolvarna har tvingats röra på sig tidigare, och därför inte går så trögt.

Man måste inte bromsa skivorna blåanlöpta för att motionera bromsarna, om nu någon trodde det.
Användarvisningsbild
av calle_g
Åter till ämnet förbrukning, över valborghelgen nu har jag varit till Jämtland och Åre vilket är en resa på ca 60mil enkel. Har inte kört som en tok men ändå legat på ganska bra nära på körtkortsgränsen mest hela vägen vilket en bit norrut bitvis innebär 140km/h. Det som förbryllar mig är att under uppresan slörpade bilen i sig 1,02 liter per mil medan hemresan nu idag avklarades på 0,82. Har en 850 Turbo -96 sedan med friktionsdäck och ingen takbox eller krams och jag har tidigare tyckt mig rent subjektivt notera en väldigt varierande förbrukning men nu har jag svart på vitt och vilken skillnad sen, 2dl/mil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kolla på en jordglob. På min går det kraftigt uppåt från Värmland till Åre, och lika mycket neråt på andra hållet. :lol: Söder om ekvatorn är det fritt fall ner till bokhyllan. :shock:
av bdp003
Det är testat under lång lång tid.

Dessutom finns en garanti som täcker alla reklamationer.
Du kan inte hitta en enda reklammation på nätet.

Produkten har varit tillgänglig i denna form sedan 2003.
3 års test med 10000-tals olika bilar.

Se hur och varför det fungerar:

Jag har själv kört på det på en Volvo740 bensin, sedan febr 07, och har 3 vänner som testar.

ALLA HELNÖJDA!

Kontakta mig så ger jag dig en gratistest mot porto.
Är du tveksam så testa på en äldre bil.

Mvh /B
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]