Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gubbstrutt skrev: ons 27 mar 2019, 16:56 Jag håller med om vad du säger ovan. När man frågar Volvo kan de ju säga typ vad som helst när man frågar. De sa att plastbitarna var för o skudda metallen. Ja vem vet inte jag iaf :-/
På min andra C70, en -98a, bytte jag länkarm på höger sida, det satt en gul plastbit på förr och den nya armen hade en vit, efter bytet svängde den betydligt snävare, och med tydligt skrapande i inner-hjulhuset. Att stoppet sitter någon annanstans än i just dessa plastbitar tror jag vad jag vill om.

Denna -98a är mörklila/röd, när jag ville köpa lite bättringsfärg och gick till min lokala Volvo handlare så fick jag svaret att den färgen inte tillverkas mer, dom utgår ur sortimentet efter 10 år, var det exakta svaret. Jag kollade på deras hemsida, och beställde den färg jag ville ha, hämtade ut den hos handlaren, tyvärr var det inte samma kille som vid tidigare besök...
Volvo handlare/verkstäder har inte en susning eller bryr sig inte, speciellt om lite äldre modeller.
Jag köpte helt nya Comet fälgar en gång i tiden och dom skoddes med 215/45 17" Bridgestone Potenza.
Hade Comet innan och dom hade jag oxå 215/45 17" Pirelli PZero.
Båda har jag för mig gick fritt i hjulhuset på V70R -98.
c7098 skrev: ons 27 mar 2019, 18:15
gubbstrutt skrev: ons 27 mar 2019, 16:56 Jag håller med om vad du säger ovan. När man frågar Volvo kan de ju säga typ vad som helst när man frågar. De sa att plastbitarna var för o skudda metallen. Ja vem vet inte jag iaf :-/
På min andra C70, en -98a, bytte jag länkarm på höger sida, det satt en gul plastbit på förr och den nya armen hade en vit, efter bytet svängde den betydligt snävare, och med tydligt skrapande i inner-hjulhuset. Att stoppet sitter någon annanstans än i just dessa plastbitar tror jag vad jag vill om.

Denna -98a är mörklila/röd, när jag ville köpa lite bättringsfärg och gick till min lokala Volvo handlare så fick jag svaret att den färgen inte tillverkas mer, dom utgår ur sortimentet efter 10 år, var det exakta svaret. Jag kollade på deras hemsida, och beställde den färg jag ville ha, hämtade ut den hos handlaren, tyvärr var det inte samma kille som vid tidigare besök...
Volvo handlare/verkstäder har inte en susning eller bryr sig inte, speciellt om lite äldre modeller.
Japp så brukar det vara ja det är trist man ska troligen tjacka ny bil om de ska bry sig.

Jag har försökt få upp en bild på det blå C70 styrstopp på bär armen du nämnde tidigare men lyckas inte med det. Men numret på dem är iaf 8614258. Vart kan jag köpa det inrikes?.
Behöver även jag lite färg hur hittar jag Volvos hemsida det har jag inte lyckats med?
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Perra83 skrev: ons 27 mar 2019, 19:28 Jag köpte helt nya Comet fälgar en gång i tiden och dom skoddes med 215/45 17" Bridgestone Potenza.
Tackar. Var de fälgarna med 7x17 och et 43?.
gubbstrutt skrev: ons 27 mar 2019, 19:43

Japp så brukar det vara ja det är trist man ska troligen tjacka ny bil om de ska bry sig.

Jag har försökt få upp en bild på det blå C70 styrstopp på bär armen du nämnde tidigare men lyckas inte med det. Men numret på dem är iaf 8614258. Vart kan jag köpa det inrikes?.
Behöver även jag lite färg hur hittar jag Volvos hemsida det har jag inte lyckats med?
http://www.skandix.de/en/spare-parts/su ... m/1019893/
Ser ut att vara en sån som sitter på min -99a. Var man hittar dom i landet som byggde bilen vet jag inte, jag har märkt att delar som inte finns här oftast finns i England, Tyskland eller USA.
Den vita som jag fick till min -98a C70 satt på länkarmen jag köpte från Bilia. C70 länkarmen är dock annorlunda än S/V70 varianten. Tror dieselmodellerna har den, och eventuellt T5orna. Den fästs med fyra bultar i subframe.

Bättringsfärgen hittade jag här:
https://www.bilia.se/biltillbehor/bilvard/farg/
Stort tack c7098. Jo den bilden på styrstoppet är den jag såg. Vill även nämna att spårvidden är 147 cm bak på S/V 70 och 149 cm på V70 AWD samt V70XC AWD.
Fram är det 152 cm på samtliga bilar jag nämnde här om nån undrar. Läste inantill :nerd: .
gubbstrutt skrev: ons 27 mar 2019, 19:47
Perra83 skrev: ons 27 mar 2019, 19:28 Jag köpte helt nya Comet fälgar en gång i tiden och dom skoddes med 215/45 17" Bridgestone Potenza.
Tackar. Var de fälgarna med 7x17 och et 43?.
Stämmer, 7x17 ET43
gubbstrutt skrev:

Min erfarenhet av sådan färg 1-komponents, som bl.a. volvo säljer över disk i sina återförsäljarbutiker, är att de är usla.
Du måste absolut lacka över med klarlack, oavsett om det är metallic eller ej, eftersom att 1-komponents inte tål avfettning.
Tyvärr är klarlacken till dessa satser också 1-komponents, även om den må stå emot avfettning, så klarar den inte vax med slipmedel i, typ Sonax bilpolish som jag brukar nyttja.
Jag hjälpte min kusin att vaxa hans bil som var metalliclack, det visade sig att vara hemmalackad på ena bakskärmen med klarlack, den blev helt matt och jag skämdes för att ha sabbat den.
Han skrotade bilen efter 6mån så det var inte hela världen ändå.

Nä fy för 1-komponent, det kommer jag aldrig mer att inhandla, inte ens de där lackstiften, som möjligen kan se ok ut direkt efter pensling men efter 6månader mörknar de.
För mig gäller numera enbart 2-komponents.
Vid metallic kör jag 1-komponents metallickulör + 2-komponent klarlack.
Vid solid lack kör jag 1-komponents solidkulör + 2-komponent klarlack.
(Bra att veta är att Volvo började med klarlack på samtliga kulörer under mitten av 90talet, då det krävdes för att skydda den nya sortens miljöklassade kulörfärger)
Jag har en klarröd bil och den släpper ingen kulör alls vid polering, inte blir den matt av solljus heller, så jag blev glatt förvånad.
Bäst dock att köpa båda sprayburkarna från samma leverantör, så att de fungerar tillsammans.

2-komponents hittar du ex.vis hos Autoexperten som ibland har egen färgblandning/ibland har avtal med en lackfirma, eller så vänder du dig till en billackerare, jag har nyttjat både och.
2-komponent känner man igen på att det i botten finns en ventil som punkterar en mellan vägg och släpper ut härdaren, de brukar lova att den därefter går att nyttja några dagar, men man förlänger det om man förvarar den i ett kylskåp, 2 veckor brukar funka iaf.
Jaså jag trodde inte det kunde vara så med original färg. Javisst jag har ju färgnummret så jag kan ju skaffa färgen på annat ställe med.
Vaxa lite eft nåra veckor vill man ju kunna göra när man lackat på tex skärmkanten. Tack för infon Svanis. Ska spara den här tråden med

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]