Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nzTPC
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:
apersson850 skrev:Inte för att det löser problemet, men jag är nyfiken på varför man monterar en laddtrycksmätare i en bil som redan har en?

Original laddtrycksmätare säger ju inte hur mycket i bar bilen laddar så det kan nog vara därför.

... Plus att den inte läser speciellt högt. Tror den åker utanför skalan vid 0.8 typ, kanske ännu lägre t om. Vet att vid 1bar så är den iaf bottnad sedan länge.
Och som sagt så visar den inte hur mycket bilen laddar, är ju bara 2 sträck åt varsitt håll för vakuum resp. överladd.

Orginalmätaren fungerar för orginalmotorer som en "gimmick", men inte som ett utläsningsinstrument. Omöjligt att avgöra om bilen laddar t ex 0.35bar, eller 0.4bar. Kan tyckas att det är "skit samma", men att veta mer exakt vad bilen egentligen laddar kan vara ett stort hjälpmedel vid felsökning.
Precis.
Nu har bilen varit utan ström i 10h, var nyss ut å vred i tändningslåset lite. Ska låta den vara tills imorn och uppdaterar då. Ska förmodligen upp på lyften och kolla några vakuum slangar då.
av nzTPC
Den enda koden som blev nollad var den i A2. Och då släktes även motorlampan. Men nu gick den väldigt oroligt på tomgången, så jag var ner till garaget och böt lmm och justerade en tryckslang. Bilen gick då bra på tomgången igen, men laddar fortfarande bara 0.4. Några tankar??
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du har kollat så att slangara på magnetventilen sitter rätt? Jag gjorde den tabben och satte dom fel och då ladda inte min mer än 0,25bar men med spikar upp till 1,0bar ibland.
av nzTPC
DayDreamer skrev:Du har kollat så att slangara på magnetventilen sitter rätt? Jag gjorde den tabben och satte dom fel och då ladda inte min mer än 0,25bar men med spikar upp till 1,0bar ibland.
Japp. Dom sitter rätt, om jag skiftar de två slangarna som går till wgn och kompressor huset blir ingen skillnad.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
nzTPC skrev:
DayDreamer skrev:Du har kollat så att slangara på magnetventilen sitter rätt? Jag gjorde den tabben och satte dom fel och då ladda inte min mer än 0,25bar men med spikar upp till 1,0bar ibland.
Japp. Dom sitter rätt, om jag skiftar de två slangarna som går till wgn och kompressor huset blir ingen skillnad.
Ok :)
nzTPC skrev:Tänkte på de ni sa om ECU, databoxen va? Kan nog säkert vara den. Jag har en till t5a, 94a, går det och byta bara så där?
Ja det ska nog gå det är en såpas tidig modell.
av nzTPC
Ok, var och kollade felkoder och fick upp lite intressanta saker.
Kan ju börja med och säga att efter jag lyckades nolla A2 så släckes "fel i motorelektronik lampan" fast när jag hade åkt ca 15 mil så tändes den igen.
Eftersom jag bara lyckades nolla A2 så var alla andra koder kvar.
Men 3 nya koder i A2 dök upp.
3-2-3 Signal till miljölampa är felaktig
2-3-2 (IGEN) H 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)
3-3-5 Begäran om miljölampständning från AW50-42, felaktig signal
Någon spontan tanke om vad det kan vara som orsakar dessa?
Ska och jobba nu men kollar in på det imorgon.

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]