Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matchmiss
ulla245 skrev:Har du gjort kompprov ?
Nej, detta är något jag velat göra länge! Hur vanligt är det att en vanlig verkstad kan göra det? Kanske alla som kan? Vad kostar det?
av ulla245
Gör ett kompprov , det låter ju som du inte har ngt komp , känner du ingen som kan hjälpa dig ? gör kompprovet när den är kall och du tycker den snurrar snabbt, håll inte på och byt en massa saker utan att göra kompprov först , jag tror det är något fel med ventiltryckarna ,därför blir det inget komp. finns det ingen här som är bra på dessa motorer ?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jodå det finns att några som är bra på dessa motorer här :)

Jag har inte själv hört att dessa motorer har några krångel med ventiltryckarna men däremot kan man förlora kompressionen i cylindrarna om man startar bilen och snabbt stänger av den. Den extra bensin som den öser på med när motorn är kall gör att oljan i cylinderväggarna hur säger man rinner bort eller försviner iaf oljan som ska vara där hjälper kolvringarna att täta och försvinner den så går kompet rakt ner i vevhuset. Enklaste att åtgärda det är skruva ur tändstiften i med lite olja i cylindern sätt tillbaka tändstiften, dra ur alla spridarna och kör på startmotorn tills kompet kommer tillbaka detta hörs ju på startmotorn om den går vansinnigt lätt eller lite små tungt. När kompet kommit tillbaka på med alla 5spridarkontakterna och starta bilen och låt den gå ett bra tag.

Men nu tror jag inte det är detta problem som TS bil lider av.
av ulla245
Kompprov är väl det första man gör när det är ngt fel , om tryckarna inte funkar så ventilerna inte öppnas låter det väl inte på ngt speciellt sätt, bara motorn som snurrar snabbare ? så var det på min iaf.
av Matchmiss
Alltså tror det där med farten på startmotorn har tagits lite för ordagrant, den går inte olika snabbt när den inte startar eller startar. Men idag kan jag tillägga att det var ju några minus och den var RIKTIGT trögstartad, fick gå 3 lååånga gånger på starten innan den hoppar igång. Den ger ju inga tecken på att tända men helt plötsligt gör den det och då bluddrar den inte eller liknande. Luktar dock ingen soppa vad jag kan känna från bilen även fast jag körde bra länge på starten.
av Matchmiss
Har inte hunnit felsöka vidare på bilen nu pga jul och allt därtill, men bilen har vart riktigt jävlig. Hade inte alls såhär mycket problem i somras och när det var varmare.

Den startar så gott som direkt när jag varmkört den och bara t.ex. handlat, lite segare ibland men inom några sekunder. Däremot när den stått länge tar det riktigt lång tid, står och nöter i lätt 15-30 sekunder ibland.

Gick ut och lukta vid spridarna nära när jag nött i lätt 15 sekunder en morgon, luktade knappt ett dyft bensin? Borde ju dränkas tycker man.

Dessutom tänkte jag på imorse att bilen kändes mycket råare, ungefär som den kanske bara går på 4 cylindrar? Vibrerade mer än vanligt tyckte jag.

Är mest inne på bensinpumpen (backventilen)?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]