Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lambdasondens utsignal är ju inom nåt visst intervall typ 0,5 - 1 V. (se denna sida: http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola)

"Orimlig" signal borde ju då vara nånting utanför detta intervall, kanske 0 V eller 12 V och kommer sådan signal är sonden troligen körd... En sådan signal kommer inte av fel bränsleblandning, för sonden ger signal inom intervallet (när den funkar) även om blandningen är fel.

Främre sonden reglerar motorns bränslebalans (försöker hålla rätt blandning genom att känna av syrehalten i avgaserna), den bakre kontrollerar katalysatorn, men påverkar inte bränsleblandningen. Du måste nog nollställa och läsa ur koder igen och sedan försöka gå vidare med den info som du får. Larmar ECU om problem med lambdasonden så kan det ju vara nåt problem där, faktiskt.

Lambdasonden kan bli förvirrad och styra fel om det finns läckor i avgasröret före sonden, för då kommer det in luft och stör mätningen, men sådana fel är knappast "intermittenta". Granska sondens kablage/kontakter.
Tack rid 54. Har läst igenom länken du skickade. Gav mig ökad förståelse hur det funkar (fast själv är jag fortfarande en nolla när det gäller koder och datorer).
Men... efter att ha läst alla goda råd och tips gör jag ett sista försök med att byta främre lamdasonden. Inte billigt, men alternativet är skroten.

Håll tummarna!

Återkommer!
Bytte främre lamdasonden och nu fungerar allt som det skall. Har haft två andra V70 med samma motor och nu märker jag att det har blivit samma krut i AWD´n som i de föregående. Har tydligen varit problem från början när jag köpte den och motorlampan lyste. Denna släktes av bilfirman, men problemet åtgärdades inte (köpt av volvohandlare).

Tack alla ni som engagerat er! Länken till hur främre sonden fungerar var till fantastisk hjälp. ALLA sympton stämde överens med hur jag upplevde dem.

Stort tack till er alla! Från hjärtat!

// bengans
Fattas bara! Med all hjälp jag fått från forumet är det bara att buga och tacka!

Speciellt tack till dig rid54. Och ett stort MINUS till den auktoriserade Volvoåterförsäljaren (Simrishamn) vars verkstad bara konstaterade att det var Luftmassemätaren som felaktig, och som jag därför bytte, utan effekt.

Pettson har också en stor poäng i övertro på felkoder och dess ursprung. Det gäller att förstå sammanhanget. Lite av orsak och verkan.

Men, än en gång, TACK rid54 för länken du skickade!

Mvh // bemgans
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]