Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:
Perc skrev:
*pettson* skrev:O vi alla som gått nån form av släckkurs att petroliumbas gillar vatten om olyckan är framme..
Skulle gärna vilja att du förtydligade det där, även om jag råkar veta vad du menar. :)
Låt se.. bensin brinner.. vatten..= Spännande.
Att hålla brand borta från utspilld bensin med vatten= spännande.
Men allt går. Missuppfatta mej inte. Bara en fråga om utrymme tålamod och mängden vatten.
Jag förstår fortfarande vad du menar, men du talar i gåtor. "Spännande" osv. Det är ju allvarliga saker det är frågan om.

Man ska INTE släcka en bensinbrand med vatten, för man späder ut det och det brinner likförbannat. Det var ju det du menade. Men du beslöt att skriva om det i lustiga ordalag av någon anledning. :)
Lucif3r skrev:En hög pallbockar och ett par domkrafter så är bakvagnen nere i ett naffs. Är ju knappast värre att plocka ner bakvagnen än att sänka ner subframen för lådbyte med allt vad det innebär.
+1. Been there,done that! =)
Volvo742 skrev:
BjarneJ skrev:Gör inte hål i golvet, då du hamnar i konflikt med bilens sidokrockskydd. Du kommer aldrig att kunna besiktiga bilen efter det. Det enda rätta är att montera ner bakvagnen och göra jobbet ordentligt. Troligen brustna bränslerör då dessa har ett taskigt/obefintligt rostskydd. Inget roligt jobb direke...
Vet du hur mycket jobb det är?
Enklare att ta ett endoskåp, kolla efter felet, ta rondell och kapa upp + ena håller i en högtryckstvätt. :-)-)
Jag är fullt medveten om vilket jobb det är, men jag valde att göra det ordentligt och sänkte ner hela bakvagnen och ersatta de dåliga rören med kopparrör. Anser inte heller det är särskild smart att svetsa på en tank där det har läckt bensin. pettson har beskrivit på ett utmärkt sätt hur bensin reagerar med vatten.
Hej igen!

Jag borrade ett litet hål på höger sida där baksätet sitter. FULLT med bensin överallt. Som en sjö!
Jag har även skaffat brandsläckare som jag har nära till hands.

Ni som säger "ett par domkrafter och pallbockar" och sedan är det klart.
Säg det till personen som ligger på marken och skruvar.

För er kanske det är lätt att skruva, men ni fuskar ju. Det gör ni alltid. Jag däremot sliter och kämpar för bara händer när det gäller att få bort något. Det är inte "bara". Att ta ned bakvagnen är mycket jobb.

Skulle jag ha haft krafthylsor, ett riktigt garage, riktiga verktyg, kompressor, bilhiss osv. Då hade jag skruvat bort det. Men nu är jag bara en simpel usel svensson som knegar och då får man ingen annat än att ta fram "konservburksöppnaren" och kapa ett fint hål.

:)
av *pettson*
Skriv ner den ursäkten på en lapp.. den kan behövas om nån kommer på dej. Inte för det spelar roll men det är i alla fall läsvärt.

Det finns inte många härinne som INTE är knegare. Sen är det en fråga om vad man prioriterar.
Du prioriterar att fuska istället för att köpa eller låna/ kombinerat. Eller så räcker inte pengarna till det du behöver.
Men din privatekonomi är inte någon ursäkt.
Jag har utrustning för runt 200.000 men det är nåt jag köpt bytt och ändrat i 20år. Då blev investeringen 10.000 om året i snitt. Eller runt en tusenlapp i månaden. Ibland mer, ibland mindre. jag har köpt och sålt. Letat som en tok efter bästa pris.

Dom flesta här som uttalar sej har gjort just det jobbet och har exakt koll på hur det ska göras och YES.. är det så att man har pallbockar så blir det till att använda pallbockar. Tar det 45 timmar på golvet så tar det 45 timmar. Har man annan utrustning/ plats så får man andra tider. Kontentan är densamma, det ska göras rätt och det tar sin tid, just beroende på plats utrustning och vana.

Med ditt diskussionsätt så borde det rapporteras en storbrand i mina trakter snart.
Menar.. jag har ju inte råd med en stor skördare till timret som måste ner. Inte med deras timpenning ens, jag är ju en enkel knegare. Jag har bara min hembyggda maskin och motorsågen. Sen har jag förstås ingen skotare som tar 10 ton eller mer, fan har inte ens sågbyxor utan riskerar livet varje gång för att kläderna görs i kina och jag är XL. Nej det får nog bli att ta sågen och yxan. Skada så mycket som möjligt och sen elda ned resten....

Eller så får det ta den tid det tar med den utrustning jag har så jag är så försiktig jag kan, då löser det sej med tiden.
Vi ser på livet olika. Fuska du så tar jag och fortsätter ta den tid det tar.
Du talar verkligen i gåtor :wink:

Jag har hittat felet, och jag har nu två allternativ: 1. Skruva ned HELA bakvagnen. 2. Byt det enda röret.

Jag kan tänka mig ge mig på att skruva ned hela bakvagnen nu då jag vet vart felet är någonstans. Men då behöver jag veta VART jag ska skruva någonstans också. Måste jag ta ned del för del eller finns det några kraftiga bultar man skruvar bort + kardanaxeln och sen så faller allt ned?

Bild

Bild

Bild
Precis. Man får jobba med dom verktyg man har. Ibland har man inget val än att köpa något nytt, t ex en momentnyckel eller större hylsor.
Något som är väldigt bra att ha när man saknar verktyg är fantasi. Bara som ett enkelt exempel, när jag böt hjullagret, så istället för att köpa ett nytt långt spärrskaft så tog jag min gamla parabolstång och använde som hävarm.

Tyvärr är det ju så att många har hur bra fantasi som helst när det gäller att fuska, men kan inte tänka för 5öre när något ska utföras korrekt :/

Jag tvivlar på att det är speciellt många här inne som har ett lyx-garage med lyft, kompressor, svets osv osv. Dom flesta, inkl mig själv, är bara hobbymekare i den mån att dom fixar sin bil själv. Stöter man på något man absolut inte kan fixa själv, ja då får man helt enkelt bita i det sura äpplet och lämna till en verkstad.

Sen ang. "För er kanske det är lätt att skruva, men ni fuskar ju. Det gör ni alltid."
Och med det menar du...? Fusk att använda domkrafter och pallbockar? Fusk att använda en stång som hävarm istället för att köpa ett långt spärrskaft?
Eller det kanske rent av är fusk att använda några verktyg öht? Man kanske ska skruva allt med fingrarna?
Lucif3r skrev:Precis. Man får jobba med dom verktyg man har. Ibland har man inget val än att köpa något nytt, t ex en momentnyckel eller större hylsor.
Något som är väldigt bra att ha när man saknar verktyg är fantasi. Bara som ett enkelt exempel, när jag böt hjullagret, så istället för att köpa ett nytt långt spärrskaft så tog jag min gamla parabolstång och använde som hävarm.

Tyvärr är det ju så att många har hur bra fantasi som helst när det gäller att fuska, men kan inte tänka för 5öre när något ska utföras korrekt :/

Jag tvivlar på att det är speciellt många här inne som har ett lyx-garage med lyft, kompressor, svets osv osv. Dom flesta, inkl mig själv, är bara hobbymekare i den mån att dom fixar sin bil själv. Stöter man på något man absolut inte kan fixa själv, ja då får man helt enkelt bita i det sura äpplet och lämna till en verkstad.

Sen ang. "För er kanske det är lätt att skruva, men ni fuskar ju. Det gör ni alltid."
Och med det menar du...? Fusk att använda domkrafter och pallbockar? Fusk att använda en stång som hävarm istället för att köpa ett långt spärrskaft?
Eller det kanske rent av är fusk att använda några verktyg öht? Man kanske ska skruva allt med fingrarna?
Det jag menar är att ni får det låta så lätt hela tiden. Självklart är det lätt för er för ni har alla dessa saker som inte jag har.

Men om jag nu ska ge mig på att riva ner hela bakaxeln. Hur gör man då?
Jag river bara ned för jag kände inners inne en liten skam att just laga ett rör när man kan göra det riktigt gjort, dvs kapa hål i golvet, lappa och laga är en tattarlösning som trots fungerar i några år bara.
Hissa upp bilen i röven och ställ den på pallbockar, koppla loss kardan, handbromswirar och abs-givare, stötta upp bakvagnen med 1-2 domkrafter, lossa på alla fästpunkter, sänk ner bakvagnen.
Går även att låta bilen halvt-vila med däcken i marken, och sen hissa upp bilen när bakvagnen är lös. Men personligen tycker jag det känns vanskligt, plus att det blir drygare att krypa under bilen såvida du inte är annorektier :lol: Den metoden lämpar sig bättre om man har lyft.

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]