Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Den snurrar ju runt så det lär den inte vara.
Användarvisningsbild
av js1
Den snurrar ju runt så det lär den inte vara.
Användarvisningsbild
av js1
Samma sak här, du måste hålla emot på centrumdelen. Men du måste först komprimera och avlasta fjädern med fjäderspännare!!!!
av Naikon
js1 skrev:Samma sak här, du måste hålla emot på centrumdelen. Men du måste först komprimera och avlasta fjädern med fjäderspännare!!!!
Tack för snabbt svar! Och även tack för varningen, men givetvis är fjädern komprimerad med fjäderspännare.
Hur menar du hålla emot på centrumdelen? Om du kollar på bilden som jag länkade, så prövade jag just med att spärra den lilla pinnen som sticker ut ovanför muttern, och sen dra runt muttern men det satt stenhårt. Vet inte om det är så det är tänkt att man ska göra?

I den här videon vid 2:58
verkar det bara vara att skruva loss den. Har tyvärr ingen mutterdragare eller kompressor...
Användarvisningsbild
av js1
"Pinnen" är ju stötdämparstången. Har du ingen skruvstäd att spänna fast stången i så den sitter fast ORDENTLIGT och sen lossa muttern med ringnyckel? Finns inga genvägar här, muttern måste av.
av Naikon
js1 skrev:"Pinnen" är ju stötdämparstången. Har du ingen skruvstäd att spänna fast stången i så den sitter fast ORDENTLIGT och sen lossa muttern med ringnyckel? Finns inga genvägar här, muttern måste av.
Jo skruvstäd har jag! Men hur då "spänna fast stången"? Vilken stång? Den lilla pinnen som sticker ut längst upp?

Sorry för mina frågor... är ingen professionell mekaniker direkt utan följer bara videoguiden, och där såg det så lätt ut...
Användarvisningsbild
av js1
Man använder skruvstädet som "nyckel" i stället för att försöka hålla emot med t ex en skiftnyckel. Har man ett någorlunda stor skruvstäd monterat på en bänk
kan man spänna fast stången i det, den är ju fasad i änden. Då sitter den "som i ett skruvstäd" :lol: och då kan man ta i hårdare på muttern.
av Naikon
js1 skrev:Man använder skruvstädet som "nyckel" i stället för att försöka hålla emot med t ex en skiftnyckel. Har man ett någorlunda stor skruvstäd monterat på en bänk
kan man spänna fast stången i det, den är ju fasad i änden. Då sitter den "som i ett skruvstäd" :lol: och då kan man ta i hårdare på muttern.
Ok, så det är den lilla pluppen längst ut som jag ska fästa i skruvstädet?

Vill bara förtydliga att det går att hålla fast själva fjädern och fjäderbenet och dra runt muttern. Det är den lilla gummibiten under muttern som följer med.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]