Torgny77 skrev:Vad körde du då med för batteri Lucif3r? :)
Oj, och det begär du att jag ska komma ihåg :mrgreen:
Nej men, jag har för mig att det var ett biltema-batteri i mindre bra skick, 60A eller 80A kommer jag inte ihåg.
Det laddade ur sig rätt fort i början, men fick ordning på det efter nått år med regelbunden laddning(en gång i veckan typ) och det höll sig fint dom resterande åren jag hade kvar bilen (totalt 7år tror jag det blev).
Givetvis hade jag disco med motorn avstängd, det är svårt att komma undan, men med motorn igång så stängde discot
Själv skulle jag nog kolla på ett Optima eller Exide om jag skulle köpa ett nytt i bilstereo-syfte.
Sen visst hjälper en kondensator, men oftasts så kan man förbättra sin koppling så pass att en kondensator blir överflödig. Jag tycker dessutom att priset för en kondensator av bra kvalitee inte är värt det, då lägger jag hellre till några hundringar och skaffar ett extra batteri och sen slipper tänka på strömförsörningen på ett bra tag
Det tar ju ändå en liten stund innan kondensatorn laddar upp sig, och vid extrema strömspikar så hinner den inte ladda upp sig och så står man där med disco iaf.
Jag körde som sagt 2st steg på totalt 80A direktmatat ifrån startbatteriet utan disco. Ingen kondensator och inget extra batteri.
Uppmätt spänning(med multimeter) bak till stegen låg på ungefär 13.9V vid "normal"(för mig :mrgreen:) volym, och bra precis 14V med stegen avstängda. Spänningen över batteriet låg på ca 14.2.
Största steget matades med en 35mm2 kabel och det mindre med en 21mm2, vilket enligt darkiens "fina" schema är åt h-e för grovt. Och det gav mig då ett spänningsfall på ~0.2V över en sträcka på 6M, med ett mindre bra batteri och en liten generator (tror det var 80A generator i den...). Och 0.2V spänningsfall över så pass lång sträcka i en bil, där det finns mycket annat som kan störa, är INTE mycket.