Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1051411
Hilmer skrev:Mät igen är mitt första tips! Du kan ju haft turen att det var kontakt just vid mätningen.
Jag har bytt kablarna fram till givarna både höger och vänster fram då det var kabelbrott i dessa som kunde spela en del spratt!
Du kan ju mäta mellan kontaktstycket vid enheten och ute vid hjulen fram, det var så jag upptäckte felet på mina kablar.
Jag tog kablar från en skrotad bil jag hade ståendes och skarvade så högt upp jag kunde för att undvika att skarven hamnade i ett läge där den var utsatt för väder och vind. Allt förseglades efter konstens alla regler.

Den stora frågan är, hur lätt är det att göra dessa "operationer" ute på backen? Går absgivaren lätt att nå via att man tar bort framdäcket?

Samt plintarna i citeradr bilder stämde ju inte med min, så jag har lite svårt att få fram rätt plintar för att kunna mäta ordentligt... :/
#1051422
Har svårt att tro att det är någon av givarna som krånglar, skulle det vara någon av dom så borde den rödabromsvarningslampan inte tändas. Antingen så är det lödningarna på kretskortet till ABS enheten som behöver lödas om och det finns någon tryckvakt på systemet som kan ha ballat ur och därav tända dessa lamporna. Du behöver nästan få felkoderna utlästa för du hade ju mätt givarna och kablaget och allt var väl ok?
#1051426
DayDreamer skrev:Har svårt att tro att det är någon av givarna som krånglar, skulle det vara någon av dom så borde den rödabromsvarningslampan inte tändas. Antingen så är det lödningarna på kretskortet till ABS enheten som behöver lödas om och det finns någon tryckvakt på systemet som kan ha ballat ur och därav tända dessa lamporna. Du behöver nästan få felkoderna utlästa för du hade ju mätt givarna och kablaget och allt var väl ok?

Den röda varningslampan tändes bara den gången sen när jag stannade och stängde av å satte på bilen så tändes den inte igen. Hade nån form av brummande ljud och små vibrationer i pedalen efter bilen stått en stund å jag åkte igen, var tvungen å typ tvärnita för att bli av med det och då få upp abs å tcs lampan för att den då "stängde av" systemet.

Den felkoden jag fick ut av obd läsaren va hastighetssensorn..

Kunde bara mäta upp vänster (tror jag) å då gav den 940 Ohm. Kunde inte härleda några fler plintar till tidigare visade kontakstycken... kanske ska försöka gå ut å mäta mellan alla pinnarna å se om jag kan få ut mer info..
#1051432
zappe skrev:
DayDreamer skrev:Har svårt att tro att det är någon av givarna som krånglar, skulle det vara någon av dom så borde den rödabromsvarningslampan inte tändas. Antingen så är det lödningarna på kretskortet till ABS enheten som behöver lödas om och det finns någon tryckvakt på systemet som kan ha ballat ur och därav tända dessa lamporna. Du behöver nästan få felkoderna utlästa för du hade ju mätt givarna och kablaget och allt var väl ok?

Den röda varningslampan tändes bara den gången sen när jag stannade och stängde av å satte på bilen så tändes den inte igen. Hade nån form av brummande ljud och små vibrationer i pedalen efter bilen stått en stund å jag åkte igen, var tvungen å typ tvärnita för att bli av med det och då få upp abs å tcs lampan för att den då "stängde av" systemet.

Den felkoden jag fick ut av obd läsaren va hastighetssensorn..

Kunde bara mäta upp vänster (tror jag) å då gav den 940 Ohm. Kunde inte härleda några fler plintar till tidigare visade kontakstycken... kanske ska försöka gå ut å mäta mellan alla pinnarna å se om jag kan få ut mer info..
Jaha ok då kan du ju kolla givarna :D Du vet att du kan dela på ett kontakt stycke i motorrumet på högersidan för att mäta abs sensorn HF. Läste i en annan tråd här på forumet och det verkar som att det ska vara runt 1100ohm på givarna men bara du får den högra mätt så kan du kolla om det skiljer eller är samma värde :)

Här en bil från min bil ringade in kontakten som du kan dela på och ohm mäta givaren. Sitter en likadan kontakt under huvudsäkrings boxen på vänster sidan.
Bild
#1051464
DayDreamer skrev:
zappe skrev:
DayDreamer skrev:Har svårt att tro att det är någon av givarna som krånglar, skulle det vara någon av dom så borde den rödabromsvarningslampan inte tändas. Antingen så är det lödningarna på kretskortet till ABS enheten som behöver lödas om och det finns någon tryckvakt på systemet som kan ha ballat ur och därav tända dessa lamporna. Du behöver nästan få felkoderna utlästa för du hade ju mätt givarna och kablaget och allt var väl ok?

Den röda varningslampan tändes bara den gången sen när jag stannade och stängde av å satte på bilen så tändes den inte igen. Hade nån form av brummande ljud och små vibrationer i pedalen efter bilen stått en stund å jag åkte igen, var tvungen å typ tvärnita för att bli av med det och då få upp abs å tcs lampan för att den då "stängde av" systemet.

Den felkoden jag fick ut av obd läsaren va hastighetssensorn..

Kunde bara mäta upp vänster (tror jag) å då gav den 940 Ohm. Kunde inte härleda några fler plintar till tidigare visade kontakstycken... kanske ska försöka gå ut å mäta mellan alla pinnarna å se om jag kan få ut mer info..
Jaha ok då kan du ju kolla givarna :D Du vet att du kan dela på ett kontakt stycke i motorrumet på högersidan för att mäta abs sensorn HF. Läste i en annan tråd här på forumet och det verkar som att det ska vara runt 1100ohm på givarna men bara du får den högra mätt så kan du kolla om det skiljer eller är samma värde :)

Här en bil från min bil ringade in kontakten som du kan dela på och ohm mäta givaren. Sitter en likadan kontakt under huvudsäkrings boxen på vänster sidan.
Bild
Tusen tack!! :)

Såg att den ena kabeln på det stycket var lite skavd och även ärgad, så misstänker att det kan vara den som strular.. tyvärr så verkar det som att själva skavet är alldeles för långt ner mot kontakten så om man nu inte kan dela på kontakstycket och återanvända så kan det bli jobbigt.. =/

Sen är det den lösa kontakten jag ska mäta på eller är det den som sitter "fast" i bilen som går ner till givarna? Jag mätte i den som satt fast i bilen och fick värdet ~1366 på båda sidorna.. Tyvärr så faller ju mörkret rätt snabbt så hann inte kolla så mycket mer innan det blev mörkt.. Men tog en snabb sväng och mycket riktigt vid 30 så slocknade ABS lampan och kvar var det bara motorlampan som lyste.. Så imorgon är nog min mission att försöka se om jag kan skala upp och återanvända kabeln på nåt sätt eller se om man kan köpa nåt på volvo....

https://goo.gl/photos/uQhrtBbS8F7bGTCn9

Där är en bild på hur skavet såg ut.. Och som sagt, jag mätte INTE i det kontaktstycket som skavet är i utan det som är i "botten" om ni förstår?
#1051643
Har nu varit ute och kollat samt mätt bägge ABS-givarna fram. Den kontakten som är skavd som du visade på bilden går ner till givaren vid hjulet. I den kontakten är det du ska mäta (hankontakten) mät även samma kontakt på vänster sidan du måste bort med huvudsäkringsdosan för att komma åt den. Även den är det samma det är hankontakten som du ska mäta på.

Jag fick dessa värden på givarna när jag mätte.
HF: 840 ohm
VF: 845 ohm
#1051658
DayDreamer skrev:Har nu varit ute och kollat samt mätt bägge ABS-givarna fram. Den kontakten som är skavd som du visade på bilden går ner till givaren vid hjulet. I den kontakten är det du ska mäta (hankontakten) mät även samma kontakt på vänster sidan du måste bort med huvudsäkringsdosan för att komma åt den. Även den är det samma det är hankontakten som du ska mäta på.

Jag fick dessa värden på givarna när jag mätte.
HF: 840 ohm
VF: 845 ohm
Ska gå ut och mäta nu...

Men troligen så lär väl högerfram (den skavda) ge fel värden eftersom den är skavd? Eller tänker jag fel?

Hoppas att volvo kanske har så man bara kan byta kontakten och inte behöver byta hela absgivaren? Eller är det ett svårt projekt?
#1051663
zappe skrev:
DayDreamer skrev:Har nu varit ute och kollat samt mätt bägge ABS-givarna fram. Den kontakten som är skavd som du visade på bilden går ner till givaren vid hjulet. I den kontakten är det du ska mäta (hankontakten) mät även samma kontakt på vänster sidan du måste bort med huvudsäkringsdosan för att komma åt den. Även den är det samma det är hankontakten som du ska mäta på.

Jag fick dessa värden på givarna när jag mätte.
HF: 840 ohm
VF: 845 ohm
Ska gå ut och mäta nu...

Men troligen så lär väl högerfram (den skavda) ge fel värden eftersom den är skavd? Eller tänker jag fel?

Hoppas att volvo kanske har så man bara kan byta kontakten och inte behöver byta hela absgivaren? Eller är det ett svårt projekt?

Precis kommit in igen...

Det va inte många koppartrådar som höll kvar i högerfram så den behöver skarvas eller göras något med..

Mätte upp vänsterfram och fick ut 640 och det är ju alldeles på tok för lågt... Så tänkte se om jag byter vänsterfram så kan jag ta den kontakten och försöka skarva på på något snyggt sätt.. :)

Men den stora frågan nu är då.. HUR svårt är det att byta absgivaren med det enda tillhjälpmedel är en domkraft och all grus på backen.. ;)
#1051666
zappe skrev:
DayDreamer skrev:Har nu varit ute och kollat samt mätt bägge ABS-givarna fram. Den kontakten som är skavd som du visade på bilden går ner till givaren vid hjulet. I den kontakten är det du ska mäta (hankontakten) mät även samma kontakt på vänster sidan du måste bort med huvudsäkringsdosan för att komma åt den. Även den är det samma det är hankontakten som du ska mäta på.

Jag fick dessa värden på givarna när jag mätte.
HF: 840 ohm
VF: 845 ohm
Ska gå ut och mäta nu...

Men troligen så lär väl högerfram (den skavda) ge fel värden eftersom den är skavd? Eller tänker jag fel?

Hoppas att volvo kanske har så man bara kan byta kontakten och inte behöver byta hela absgivaren? Eller är det ett svårt projekt?
Om bara en ena kabeln är skavd så har det nog inte så stor betydelse om den har varit skavd länge så kan smuts ha letat sig ner och försämrar kontaktförmågan. Det går nog att byta kontakten men du behöver ett special verktyg för att få ut stiften ur kontakten skulle tro att det kostar mer att laga kontakten för dig mot vad en ny givare kostar.

Jag blev osäker nu men det kanske går att byta enbart kabeln kommer inte ihåg ifall den är delbar nere vid ABS-givaren men hör med Volvo dom borde veta. Det är busenkelt att byta givaren den sitter bara med en skruv se till att du får rent skruv skallen ordentligt innan du börjar att skruva samt knacka in hylsan med torx eller vad det nu är i skruvskallen och ha gärna på rostlösnings medel så att det få stå och verka en stund.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]