Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Servicelampan lyser aldrig konstant, den slocknar efter 2min.
Okej, då har jag fel för mig! Brukar ju alltid byta olja/filter och släcka lampan var 1000:e mil så enda gången jag ser lampan är när man vrider på tändningen men ville minnas att det övergick i konstant sken, men det kanske skiljer mot de äldre "husen"!?
Lucif3r skrev:Ja, jag ska ju iofs inte svära på att 92-95 inte kunde lysa konstant, min "expertis" börjar och stannar på 96-98 husen :P
vol-fcr har ju tokvägrat att släcka min servicelampa, så min har ju lyst(2min) i över 3år :lol: Lyckades släcka den förra året i samband med min dissekering av huset :P
Jag har för mig att det var så på min -93, men jag börjar bli så gammal att jag inte kan svära på att jag kommer ihåg rätt...

Mitt tips angående servicelampan, upprepa proceduren tills du lyckas! Sist fick jag upprepa 18-20 gånger innan det "klickade"! ;)
Sparkz skrev:Även om du inte kan läsa ut några felkoder så kan du iaf börja med att mäta givarna. Det är nog det vanligaste problemet.
Lossa kontaktstycket på styrenheten. Tryck in en spärr och fäll upp kåpan över kontakten försiktigt samtidigt som du vickar lite så kontakten lossar. Kåpan går gärna sönder annars...
Sen mäter du här:
Bild
Bild

Jag va ute igår och felsökte och försökta mäta upp, men såg att mitt kontaktdon inte alls såg ut som på bilden.. :-O

Fick iaf mätt ut enligt ovanstående bild att VF låg på 940... kopplade tillbaka allt, lyfte av batteripolen (efter instruktioner av volvoverkstan för att "norsk resetta" systemet) och hoppar in i bilen och ABS lampjäveln lyste fortfarande vid start, tänkte att fan jag får la ta en sväng och kolla... Vid 30 görs andra systemkollen och lampjäveln slocknade! :D Sen va det ut å försöka få sladd, och även tvärnita på snön.... Systemen funkade och inga lampor lyste, förutom servicelampan, men det va tydligen års baserat oxå (1 år sen servicen blev gjord).. :D

Här kommer en bild på mitt kontaktstycke...
https://photos.google.com/share/AF1Qip ... xzRXFRWmZ3
zappe skrev:
Hilmer skrev:Skönt att det löste sig!
Men av bilderna att döma så är det exakt samma kontaktstycke så när som på färgen!?

Joo fast i hans bild så fanns det stift i alla hålen, jag saknade stift i vissa.. .-O
Fast kontaktstycket är ju fortfarande detsamma! ;)
Det kanske skiljer ifall man har tracks eller ej, vet ärligt talat inte!
Du hade väl en V70 00? I så fall är det CAN-bus på den, det har nog med det att göra skulle jag tro att du har mindre kablar. Det räcker med två kablar för att CAN kommunicera CAN-Low och CAN-High.

Gött att det löste sig för dig iaf :D
Hilmer skrev:Skönt att det löste sig!
Men av bilderna att döma så är det exakt samma kontaktstycke så när som på färgen!?

Så länge varade glädjen, dessvärre.. :(

När jag var ute å körde igår så dök detta upp helt plötsligt när jag låg på motorvägen.. :(

https://goo.gl/photos/DhfDESexUKSyq5FG9

Börjar känna mig tvingad att lämna in bilen för felsökning.. =/
Mät igen är mitt första tips! Du kan ju haft turen att det var kontakt just vid mätningen.
Jag har bytt kablarna fram till givarna både höger och vänster fram då det var kabelbrott i dessa som kunde spela en del spratt!
Du kan ju mäta mellan kontaktstycket vid enheten och ute vid hjulen fram, det var så jag upptäckte felet på mina kablar.
Jag tog kablar från en skrotad bil jag hade ståendes och skarvade så högt upp jag kunde för att undvika att skarven hamnade i ett läge där den var utsatt för väder och vind. Allt förseglades efter konstens alla regler.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]