Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1049110
ABS en gör en självdiagnos vid uppstart och sen även ytligare en när du kör i 30 km/h. Har du mätt upp givarna? Det skulle kunna vara någon av ABS-givarna fram som krånglar troligast VF för där tar bilen information om fordonets hastighet försvinner den signalen så tar den hastigheten ifrån HF istället.

Det med att bilen startar och sedan dör nästan direkt är förmodligen en kass antennring.
#1049123
DayDreamer skrev:ABS en gör en självdiagnos vid uppstart och sen även ytligare en när du kör i 30 km/h. Har du mätt upp givarna? Det skulle kunna vara någon av ABS-givarna fram som krånglar troligast VF för där tar bilen information om fordonets hastighet försvinner den signalen så tar den hastigheten ifrån HF istället.

Det med att bilen startar och sedan dör nästan direkt är förmodligen en kass antennring.
Blir att försöka hoppas på att svärfar kanske kommer ihåg att ta med min multimeter imorgon och mäta givarna....

Får upp nån annan felkod som inte OBD verktyget kan ta fram, kanske är antennringen då?

Men just det här att servicelampan tänds för att sen släckas nån minut senare, kan detta bero på bromsarna oxå?
Nu när jag tänker tillbaka så har även varnignslampan för bromssystemet tänts en gång, men det va bara en gång och den slocknade efter att jag stängde av och startade bilen igen och sen dess inte tänts igen.
#1049145
På 850 så lyser servicelampan för att berätta att det är dags att serva bilen. Den slocknar efter ett tag. Om man servar själv eller lämnar den till nisse på hörnet så får man släcka den själv. Bilen har ju ingen koll på om den faktiskt har fått service. Misstänker att det är något liknande på en V70 från 00.
#1049173
zappe skrev:
DayDreamer skrev:ABS en gör en självdiagnos vid uppstart och sen även ytligare en när du kör i 30 km/h. Har du mätt upp givarna? Det skulle kunna vara någon av ABS-givarna fram som krånglar troligast VF för där tar bilen information om fordonets hastighet försvinner den signalen så tar den hastigheten ifrån HF istället.

Det med att bilen startar och sedan dör nästan direkt är förmodligen en kass antennring.
Blir att försöka hoppas på att svärfar kanske kommer ihåg att ta med min multimeter imorgon och mäta givarna....

Får upp nån annan felkod som inte OBD verktyget kan ta fram, kanske är antennringen då?

Men just det här att servicelampan tänds för att sen släckas nån minut senare, kan detta bero på bromsarna oxå?
Nu när jag tänker tillbaka så har även varnignslampan för bromssystemet tänts en gång, men det va bara en gång och den slocknade efter att jag stängde av och startade bilen igen och sen dess inte tänts igen.
Ja det kan nog vara antennringen som sätter den felkoden eller så är det startspärren att den inte känner igen nyckel eftersom antennringen är kass.

Det beror på om servicelampan nollställdes när servicen gjordes? Den har inget med bromsarna att göra.

Vet du inte hur man nollställer servicelampan så finns denna länken nedan som beskriver hur du ska göra det :)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=46787
#1049174
NiklasO skrev:På 850 så lyser servicelampan för att berätta att det är dags att serva bilen. Den slocknar efter ett tag. Om man servar själv eller lämnar den till nisse på hörnet så får man släcka den själv. Bilen har ju ingen koll på om den faktiskt har fått service. Misstänker att det är något liknande på en V70 från 00.
Japp det stämmer man måste släcka servicelampan själv. Det är två faktorer som spelar in när servicelampan ska tändas antal körda mil eller antalet timmar. Vet inte om den även känner av hur hårt man kör med motorn :???:
#1049182
DayDreamer skrev:
NiklasO skrev:På 850 så lyser servicelampan för att berätta att det är dags att serva bilen. Den slocknar efter ett tag. Om man servar själv eller lämnar den till nisse på hörnet så får man släcka den själv. Bilen har ju ingen koll på om den faktiskt har fått service. Misstänker att det är något liknande på en V70 från 00.
Japp det stämmer man måste släcka servicelampan själv. Det är två faktorer som spelar in när servicelampan ska tändas antal körda mil eller antalet timmar. Vet inte om den även känner av hur hårt man kör med motorn :???:
Service gjordes på bilia i samband med att jag hade ett mystiskt annat fel som gjorde att jag va tvungen å bärga bilen.. :) Så servicelampan var släckt och har bara tänts i samband med att dessa problemen uppkommit...

Är det svårt/dyrt att byta antennringen?
#1049186
Då borde du åka tillbaka till Bilia verkstaden och be dom att nolla servicelampan igen.

Nej sitter tre torx-25 skruv under ratten ta bort dom så kan du dela på kåporna som sitter runt rattaxeln sen tror jag att antennringen bara sitter dit tryckt med clips har inte bytt någon sådan på min bil än så jag kan inte säga det mer exakt. Vet inte vad en ny koster men har för mig att den inte är så speciellt dyr detta är ett jobb som du borde klara att göra själv så slipper du betala för en massa arbetskostnad på Bilia. Den finns även på skroten att köpa om nu Bilia är alldeles för dyra för en ny sådan.

Iden här tråden har jag lagt upp en bild på antennringen men du kanske vet hur den ser ut.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=124316
#1049274
Att den stannar nästan direkt efter att man startat brukar handla om antennringen, antingen har ringen gjort sitt eller så kan det ibland räcka att spraya lite elektronikspray i kontaktstycket då det visat sig att en del har prolem med att kontakterna erjar.

Angående ABS, mät upp givarna och mät gärna även i kontaktstycket vid abs-enheten.
Jag har själv fått byta båda kablarna fram efter att jag kunde konstatera att givaren hade rätt motstånd och trots det inte visade rätt vid enheten.
DayDreamer skrev: Japp det stämmer man måste släcka servicelampan själv. Det är två faktorer som spelar in när servicelampan ska tändas antal körda mil eller antalet timmar. Vet inte om den även känner av hur hårt man kör med motorn :???:
Det är t o m tre faktorer vill jag minnas, 1500mil/12mån/750h.
Lyser ett par minuter efter start för att sedan övergå i konstant lysande efter en viss tid efter detta.
Men det är kanske bara på 850!?
#1049330
Servicelampan lyser aldrig konstant, den slocknar efter 2min. Helt automatisk, tänds när något av dom 3 ovanstående inträffar, och lyser(upp till 2min efter start) tills den släcks manuellt.
99-00 kan man släcka lampan på utan instrument(se klistrad tråd ...), 96-98 kräver vol-fcr för hemmameckaren, och 92-95 släcks under huven.

Koppla ur batteri eller liknande släcker INTE servicelampan, det är permanent lagrat i instrumenthuset.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]