Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordin83
Jo jag ska, men bilen är hemma i norrland just nu och jag jobbar i huvudstaden.. :) så jag längtar tills jag åker hem dvs i morgon och fixar bilen pga din hjälp :)
av oldtimersmc
Jag hoppas verkligen att det är ett enkelt fel och att våra råd har varit/blir till hjälp I annat fall så får vi fortsätta att hjälpas åt
:D // Per
av Nordin83
Bild

Oljan droppar ner i härifrån nånstans.. i plasten under i ett rektangulärt hål är det oljedroppar som hänger. Just gjort rent lite på slangen. Men såg ingen spricka eller så i denna slang.

Bild

Samma slang annan vinkel, vad är den lilla slangen som gröna pilen pekar på?

Bild

Otrevlig syn, men om bilen läker härifrån(vilket den tydligen ändå gör) hur kan det då rinna till andra sidan motorn, fanns inga spår att oljan runnit nån väg fram till kylaren.. Detta måste vara ett läkage som hängt med ett tag eller?

Bild

Oljan från förra bilden läkte högt uppifrån nånstans eftersom hela väggen var oljig .. kan den läka från slangen som bilden pekar på?

Bild

Skruvarkompis!

Nu har jag lagt upp några bilder på mitt problem.. hoppas nån har nått förslag!
Bilen har inte läkt olja så jag märkt det innan, märkte att det låg olja under den för en vecka sedan.. Bilen alltså en v70 2.5 T
av oldtimersmc
Vacker skruvarkompis :D
Bild 1 och 2 Nej bild tre pekar pilen på turbon bild 4 ja det kan komma därifrån men som jag skrev tidigare så kan du aldrig veta om du inte gör rentoch sedan kör en sväng dår att sedan kolla.
Pga att oljan kladdar runt överallt och det är ett mycket turbulent område som gör att du får olja på ställen som du inte tror är möljigt.
Om du inte har tillgång till en spolhall med lyft så får du göra det på det grisiga sättet ( jag gjorde så och min rova såg ut som din ungefär) du behöver hellst 4 pallbockar och en garagedomkraft en spolslang avfettning lite trasor oömma kläder och hellst en sk "garagehora" eller dylikt.
Palla upp bilen krångla dig under densamme och spruta på avfettning överallt där det är skitigt och sedan vänta i 10 min och gör om proceduren sedan spola av skiten vänta en stund torka av så mycket du kan, ner med bilen kör en stund typ en 15-25 minuter palla upp den igen och fram med stora lampan och kolla varifrån det kommer ov´m du inte ser något så har du kört för kort sträcka är det mycket olja så att du inte kan se vart det kommer ifrån så har du kört för långt :) har du inga trasor så ställer säkert katten upp :wink: Ps ackta dig för den heta kattalysatorn +avgasröret

Som du säkert förstår så är det att föredra om man kan åka till en mack som har en sk våtlyft asså en lyft i spolhallen för den andra metoden är som sagt grisig men den funkar.

Ps i mitt fall så var det en läcka i infästningarna till röret som går från turbon net till oljetråget via motorblocket ( det nedre av de 2 smala rören son syns på bild 3 aldeles bakom den grova drivaxeln som dominerar bilden) man kan även urskilja ovannämnda infästning och jag tror att du har en av dina läckor där och sedan en andra i den andra änden av samma rör.
Men det är att tro inte att veta.
Lycka till!!! nu skall jag ut med den stygga Hunden så att mina katter får lite ro i stugan sen drar jag nog iväg o jobbar lite...
av Nordin83
Klammern på slangen som pilen på bild 4 pekar på kunde jag dra åt med fingrarna typ... kan det vara en bov?
Ska även kolla röret du menade på bild 3.. har gjort rent hyggligt bra nu iaf.. räcker väl med att ha bilen på tomgång i en 20 dryga minuter??
av oldtimersmc
Ja det kan funka men inte säkert min var redigt "blöt" och det droppade här o där så jag trodde att det skulle läcka som fan men det gjorde inte men så smånigom så kröp det fram... :D
Svar till "Volvofantast" Ja det kan läcka från alla möjliga ställen det är därför man bör starta arbetet med en ren motor, då får man snart facit :D
av Nordin83
Titta på bild 3, nedanför turbon i en " svart trekantig med runda hörnaktig" plåt är det ett hål ungefär lika stort som en 1-krona. Därifrån rinner det ner. Oljan alltså. Ovanför den svart plåten (kan det vara nått motorfäste?) är det en slang som klamras ihop med ett rör som är omöjligt att komma åt. Men hur som helst är det där ifrån oljan kommer har jag sett nu. Kan ju fortfarande komma högre i från. Drog åt 2 st klamrar på den grova slangen ovanför Turbon , dom satt skitlöst, men bilen har läkt olja i dag fast den bara stått!!?? Den var i gång i 1½ minut när jag körde in den i garaget. Runt fördelaren är det torrt!
av Nordin83
Har hittat ett läkage nu ..

Bild

En bättre bild som visar exakt var droparna tar sig ut och i väg på backen..Exakt mitt i denna runda läker den olja.. Vad kan problemet vara? Ett steg närmare nu!

Bild
av oldtimersmc
Det där ser ut att vara bottendelen på kylaren och då skall vätskan smaka sött men de andra bilderna visar defenitivt på ett oljeläckage men har du gjort ren motorn ,dragt år klamret sig laddlufttuben från turbon så kan det vara så att du har fixat läckan :D
( då förutsätter jag att du gjort som jag skrev tidigare)
Skall hämta lite mat nu sen så skall jag kolla på min egen kärra en 99 v70 2,5T

Du har två st kylare den som ligger främst är laddlftskylaren (IC) Intercoler) och den som ligger närmast motorn är kylvätske kylaren och den innehåller glykol
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]