Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#536753
g00ey skrev:Nu tycker jag du är lite och virrar virgata. Ett ABS system består av en pumpmodulator och en packe ventiler som lättar på bromstrycket till de hjul som börjar sladda. Visst kan det finnas ABS system som även hjälper till så att det blir extra bromskraft vid kraftig inbromsning, dvs man låter pumpmodulatorn hjälpa till.

Men det finns nog inget ABS system som är anordnat så att bromsarna inte fungerar utan den, det hade inte varit acceptabelt med sådana bilar på våra vägar. Stänger man ner ABS systemet så skall bromsarna fortfarande fungera normalt, dvs ge fullt godkänd bromskraft när man bromsar.
Nej han är inte ute och cyklar. Det finns ABS system där man inte har nån vacumförstärkning, man använder pumpmotorn till att ge normal servoverkan på bromsen. Ett exempel är mercedes w211 serien, audi hade det på tidigare modeller också, även saab.Just mercedes har en tryckklocka som lagrar trycket som pumpen bygger upp, när trycket faller så startar abs pumpen, det sker antingen när du stiger in i bilen, alltså redan när du drar i dörrhandtaget (om trycket fallit för att bilen inte varit i bruk) eller vart 4:e bromstag med pedalen. När den slutar fungera, som när felkods sätts på systemet (det räcker att göra så pumpmotorn får starta 5ggr i rad utan uppehåll så stannar motorn och felkod sätts och bilen blir servolös) så är det mindre skojjigt att bromsa, bilen blir servolös och du får stå på pedalen för att försöka få hejd på dom 1800 kilona, du får då endast en text i instrumentet som säger att det råder begränsad bromsförmåga. Bilen ger absolut inte godkänd bromsförmåga utan pumpen. Ännu märkligare är att man valt en typ av pump som absolut INTE är till för denna typen av arbete.

Däremot förstår jag inte det som sägs om SRS systemet. SRS systemet är inte felkodspliktigt och har aldrig varit. Det systemet är ett påbyggt system som också behandlas som ett sådant. Tänd SRS lampa ger inga anmärkningar. Inte ens om man skjutit bagen och sedan bara rullat ihop den så den inte är ivägen och besiktigar så ger den poäng. Har besiktigat många bilar i min dag som återbyggts ifrån krockade. Namnet SRS (supplementary restraint system) berättar just att det är ett kompletterande system.
#560239
borstarmicke skrev:Trasig abs-givare/kuggkrans vid resp hjul, kabelbrott till desamma, trasiga lödningar lr komponenter i abs-styrenheten är möjliga felkällor.
Om tändnings låset glappar lite grand kan abs-lampan tändas, avhjälps med en ny bottenkontakt på tändningslåset, detta ger ingen felkod.
Testa att lirka lite med nyckeln o se om lampan släcks.
Även trasiga säkringar på abs-systemet tänder lampan.

Har en volvo v70 98, mätte felkoder på absen, fick vänster bak, bytte ut abs givarna, och tog en provtur, (5 km) det visade sig att trots byte och felkoder som visade på abs givare vänster bak, så var det glapp i tännings nyckeln.
Vrider man tillbaka lite, så släcks ABS/TRACS och allt fungerar vid inbromsningar.
så nu verkar det som om det blir till att byta bottenkontakten, du föreslår :D
av *pettson*
#659993
Idag är både SRS och ABS systemen kontrollpunkter på bilprovningen.
För den sakens skull och din egen samt andras säkerhet är det bättre att du ägnar tiden åt att hitta problemet med ditt system och åtgärdar det på riktigt.
Hur det än är så har aldrig systemet skickats med bilen vid produktionen för att jävlas med köparen. Det fyller en funktion. En mycket bra sådan.'
Systemet innehåller egentligen inget som är riktigt dyrt eller svårt att laga, bara viljan finns. Mätning av systemet finns info om i databasen här.

Boxen går mestadels att löda från 96, om inte så finns det på lokal skrot från ett par hundralappar upp 5-600 beroende på modell och ens egen motivation, kan man inte löda så kan andra det. Det finns gott om dokumentation om saken, pratar vi udda kablage som bråkar så finns det enormt mycket på skroten för kaffepengar.
Givare kostar småpotatis på t.ex biltema om nåt sånt gett upp.
Läsringar säljs på biltema nuförtiden till det enorma priset av runt 70 spänn stycket istället för mekonomens över 300 spänn stycket.
Det finns inga ursäkter att tjuvkoppla systemet egentligen.
#659999
Ang. lödningen av boxen.
Det är väl egentligen ingenting som ska "lödas", utan det är väl bara några punkter som behövs värmas upp igen och ev. tillsätta lite nytt tenn.

Det skulle istortsett vem som helst kunna klara av med lite beslutsamhet.
Totalkostnad för det skulle vara ca 50kr (40kr lödkolv 10kr lödtenn), och någon timmes jobb.

Tycker jag låter som en bra deal jämnfört med att råka ut för en olycka pga. att ABS'en inte funkade 8)
#1018609
Sparkz skrev:Även om du inte kan läsa ut några felkoder så kan du iaf börja med att mäta givarna. Det är nog det vanligaste problemet.
Lossa kontaktstycket på styrenheten. Tryck in en spärr och fäll upp kåpan över kontakten försiktigt samtidigt som du vickar lite så kontakten lossar. Kåpan går gärna sönder annars...
Sen mäter du här:
Bild
Bild



Hej jag tänkte att jag skulle mäta absgivarna , när jag har tagit loss kåpan är det någon spärr att trycka på för att få upp kontakten och isåfall var sitter den
#1049104
Hejsan!

Har fått problem med min ABS och efter lite googlande kom jag till denna tråden så tänkte försöka väcka lite liv i den...

Hela problemet började för ett tag sen när jag körde och helt plötsligt ifrån ingenstans så tändes ABS och TRACS lampan.. Kort därefter så tändes även motorlampan, läste då mig fram till att det kunde vara en trasig ABS krans, sagt och gjort så hissade jag upp bilen och snurrade runt på hjulen och mycket riktigt så var vänster krans fram kass, bytte den igår, och tänkte att då kanske lamporna slocknar? Men icke sa nicke, inge lampor slocknar och ibland (har hänt innan efter att lamporna tänds) så är det precis som om ABS'en får spunk och vibrerar i pedalen. Fick tag i en OBDII läsare som ger mig felet "fel på hastighetsgivare"...

Och nu innan jag bytte ABS kransen så har även Service lampan börjat tändas (slocknar efter jag kört ~2-3 minuter) service är gjord för 100mil sedan.

Har även haft problem med att bilen startar och sen dör direkt, vet inte om det kan ha något med saken att göra?

Bilen i fråga är en V70 -00...

Och ledsen för en jätte lång tråd bumpning men börjar bli trött på åbäket till bil... ;)
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 19
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]