- ons 08 jun 2011, 22:10
Däremot förstår jag inte det som sägs om SRS systemet. SRS systemet är inte felkodspliktigt och har aldrig varit. Det systemet är ett påbyggt system som också behandlas som ett sådant. Tänd SRS lampa ger inga anmärkningar. Inte ens om man skjutit bagen och sedan bara rullat ihop den så den inte är ivägen och besiktigar så ger den poäng. Har besiktigat många bilar i min dag som återbyggts ifrån krockade. Namnet SRS (supplementary restraint system) berättar just att det är ett kompletterande system.
g00ey skrev:Nu tycker jag du är lite och virrar virgata. Ett ABS system består av en pumpmodulator och en packe ventiler som lättar på bromstrycket till de hjul som börjar sladda. Visst kan det finnas ABS system som även hjälper till så att det blir extra bromskraft vid kraftig inbromsning, dvs man låter pumpmodulatorn hjälpa till.Nej han är inte ute och cyklar. Det finns ABS system där man inte har nån vacumförstärkning, man använder pumpmotorn till att ge normal servoverkan på bromsen. Ett exempel är mercedes w211 serien, audi hade det på tidigare modeller också, även saab.Just mercedes har en tryckklocka som lagrar trycket som pumpen bygger upp, när trycket faller så startar abs pumpen, det sker antingen när du stiger in i bilen, alltså redan när du drar i dörrhandtaget (om trycket fallit för att bilen inte varit i bruk) eller vart 4:e bromstag med pedalen. När den slutar fungera, som när felkods sätts på systemet (det räcker att göra så pumpmotorn får starta 5ggr i rad utan uppehåll så stannar motorn och felkod sätts och bilen blir servolös) så är det mindre skojjigt att bromsa, bilen blir servolös och du får stå på pedalen för att försöka få hejd på dom 1800 kilona, du får då endast en text i instrumentet som säger att det råder begränsad bromsförmåga. Bilen ger absolut inte godkänd bromsförmåga utan pumpen. Ännu märkligare är att man valt en typ av pump som absolut INTE är till för denna typen av arbete.
Men det finns nog inget ABS system som är anordnat så att bromsarna inte fungerar utan den, det hade inte varit acceptabelt med sådana bilar på våra vägar. Stänger man ner ABS systemet så skall bromsarna fortfarande fungera normalt, dvs ge fullt godkänd bromskraft när man bromsar.
Däremot förstår jag inte det som sägs om SRS systemet. SRS systemet är inte felkodspliktigt och har aldrig varit. Det systemet är ett påbyggt system som också behandlas som ett sådant. Tänd SRS lampa ger inga anmärkningar. Inte ens om man skjutit bagen och sedan bara rullat ihop den så den inte är ivägen och besiktigar så ger den poäng. Har besiktigat många bilar i min dag som återbyggts ifrån krockade. Namnet SRS (supplementary restraint system) berättar just att det är ett kompletterande system.