Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matchmiss
Kikade lite på bilen, den där trycklufts-tjohejsan funkade inte att mäta bränsletrycket med, när jag väl fick på den (var riktigt trångt) så spruta det ju soppa åt alla håll, läckte rätt fint.

Lustigt, imorse starta jag den första gången på dagen, vred tändningen 3 gånger för att bygga bränsletryck (som jag alltid gjort utan effekt) och sedan friläge och kopplingen uppe, då starta den nästan helt normalt/snabbt.

Sedan drog vi ut till garaget, hittade inget direkt på kablage osv, svårt att se dock, rensa felkoder osv iallafall.

Sedan starta jag bilen och den starta typ som vanligt när den är varm (någorlunda segt men första försöket iallafall) men lät som om den står och går ojämnt på tomgången då om man lyssnar noga, lät nästan som den skulle dö en gång, dock är varvmätaren typ helt stabil, inget konstigt där?

Så sedan åkte vi och tvätta bilen, kör då samma taktik, friläge och koppling uppe, då tuggar den som fan på startmotorn utan att starta, så får släppa och prova igen, då startar den nästan direkt :roll:

Kan det vara fukt som ställer till det och isåfall vart? Är ju somsagt värst på vintern, var inte alls lika krånglig i somras vid högre temp vad jag kan minnas!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det låter som fukt och då tänker jag direkt på fördelaren och rotorn men eftersom att du har bytt dom så verkar ju det mindre troligt.

Du skulle ju kunna blöta ner i motorrumet lite nästa gång du tvättar ta högtrycken och håll den långtifrån och spola mot motorn gå sedan in i bilen och testa att starta och se ifall det har blivit någon skillnad.
av Matchmiss
Bifogar en gammal bild från i somras, ser ju ut att vara lite skavt på kontakterna där och ärgat, men vet inte vilken relä det där är riktigt nu när jag kollar, vet att det finns ett "bränslerelä/spridarrelä" samt till något till fläkten.
Bilagor
IMG_0704.JPG
IMG_0704.JPG (1.49 MiB) Visad 175 gånger
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ingen aning om vad det är för relä :???:. Hade du haft en Haynes handbok så kunde du ha säkert sett det där samt kollat på kopplingsschemat och se vart kablarna går till.
av Matchmiss
Spridar/Systemrelä
Bilagor
182004351_4555af2f-97d6-4b27-a725-ff57a436f2f2.jpg
182004351_4555af2f-97d6-4b27-a725-ff57a436f2f2.jpg (78.34 KiB) Visad 169 gånger
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
installera dragkrok