Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Jag undrar om man ska oroa sig över tryck/inte tryck i någon större utsträckning. Det som bör föranleda åtgärd är kylvätskeförlust och om motorn är för varm/för kall vid körning. Provtryckning bör ge besked om det finns läckor och var i så fall. Komptest bör ge en fingervisning om det finns läckage i topplockspackningen. Kan nog vara bra att göra även vid varm motor. Dina värden verkar väl OK. Att byta kylvätska om man misstänker onödiga tillsatser är en bra idé.
av *pettson*
andreasw skrev:Tog ett komptest nu på den kall. 13,2 13,5 14,0 14,1 14,2 sett från vänster. Måste jag göra ett varmt också? Jag verkar inte ha överdrivet mycket tryck i slangarna. Dock körde jag inte så långt. Kanske 30 minuter va den igång från kall. Men jag märkte nu att tempmätare hade ett eget liv. Men den stabiliserande sig till sist på kl 15.

Vad kan det bero på?

*update*
Körde vår andra 850 hem ikväll. Tre mil blev det, testade att känna på kylarslangar och skruvade av locket när vi kommit hem, slangarna var mjuka och det pös ingenting när jag öppnade locket. Möjligt att det var pyttelite. Är det så en frisk b5xxx motor skall bete sig? Eller kan det även finnas tryck?
Om du köer 3 mil med en 850 och inte får nåt pys när du öppnar så har DEN bilen ett problem.
Systemet jobbar enligt principen om övertryck. ALLA 850s och i princip alla bilar på marknaden sen 80 tal ska ha övertryck i sina system, mer eller mindre, men övertryck.
övertrycket hindrar bilen ifrån att koka vid 100 grader. På 850 specifikt ändras kokpunkten från 100 grader till 135 grader. Vilket möjliggör att ha en termostat som öppnar vid 92 grader och är helt öppen vid 102 grader.
rid54 skrev:Jag undrar om man ska oroa sig över tryck/inte tryck i någon större utsträckning. Det som bör föranleda åtgärd är kylvätskeförlust och om motorn är för varm/för kall vid körning. Provtryckning bör ge besked om det finns läckor och var i så fall. Komptest bör ge en fingervisning om det finns läckage i topplockspackningen. Kan nog vara bra att göra även vid varm motor. Dina värden verkar väl OK. Att byta kylvätska om man misstänker onödiga tillsatser är en bra idé.
Okej, ja men då kanske jag kanske kan känna mig lite mer lugn. Kylvätskan kommer jag nog byta! :) Vad är bästa sättet man kan rensa kylsystemet på? Tömma, i med vatten och nåt rengöringsmedel?
*pettson* skrev: Om du köer 3 mil med en 850 och inte får nåt pys när du öppnar så har DEN bilen ett problem.
Systemet jobbar enligt principen om övertryck. ALLA 850s och i princip alla bilar på marknaden sen 80 tal ska ha övertryck i sina system, mer eller mindre, men övertryck.
övertrycket hindrar bilen ifrån att koka vid 100 grader. På 850 specifikt ändras kokpunkten från 100 grader till 135 grader. Vilket möjliggör att ha en termostat som öppnar vid 92 grader och är helt öppen vid 102 grader.
Ojdå, det här blir ju bara bättre och bättre! Jo jag vet att övertrycket gör att kokpunkten höjs. Jag körde jävulskt lugnt plus att det blåste ganska mycket. Kanske motorn förblev ganska "kall" och vattnet steg inte såpass i värme att det blev övertryck?
andreasw skrev:Jag körde jävulskt lugnt plus att det blåste ganska mycket. Kanske motorn förblev ganska "kall" och vattnet steg inte såpass i värme att det blev övertryck?

Näeru, även mitt i vintern i full snöstorm och svinkallt så blir kylsystemet så pass varmt att det ska pysa. Annars vill nog jag påstå att termostaten inte gör sitt jobb.
Jag vet inte riktigt vid vilken temp. vattnet bygger upp sånt pass tryck att det pyser, men det är iaf långt innan termostaten ens öppnar (som nämnts börjar den öppna vid 92C, vilket i sig är rätt varmt - inget du vill ha på händerna direkt. Så när termostaten öppnar räcker det med typ en rotation i systemet för att det ska pysa.
av rid54
Det skulle inte förvåna mig om Volvo förespråkar någon specialprocedur och något specialmedel, men "förr i världen" lossade man övre o undre kylarslang och lät rent vatten rinna igenom ett tag... Termostaten kanske ställer till lite trassel, så jag brukar tömma ur gammalt, fylla på rent vatten, köra varmt, tappa ur, låta svalna, eventuellt upprepa detta och sedan (när motorn inte är varm!) fylla med rätt sorts kylvätska. Värmereglage på fullt!

*pettson* har ju helt rätt i sitt inlägg; det jag menade var mest att om motorn verkar ha rätt temp och man inte förlorar kylvätska, så kanske man kan ta det lite lugnt och inte låta "trycklöshet" orsaka sömlöshet och stort felsökningspådrag, MEN moderna system är ju tänkta att kunna jobba under tryck. Drar man tungt och/eller belastar motorn hårt kan man ju få kokning om inte kylsystemet är i god kondition.
av rid54
Lucif3r skrev:
andreasw skrev:Jag körde jävulskt lugnt plus att det blåste ganska mycket. Kanske motorn förblev ganska "kall" och vattnet steg inte såpass i värme att det blev övertryck?

Näeru, även mitt i vintern i full snöstorm och svinkallt så blir kylsystemet så pass varmt att det ska pysa. Annars vill nog jag påstå att termostaten inte gör sitt jobb.
Jag vet inte riktigt vid vilken temp. vattnet bygger upp sånt pass tryck att det pyser, men det är iaf långt innan termostaten ens öppnar (som nämnts börjar den öppna vid 92C, vilket i sig är rätt varmt - inget du vill ha på händerna direkt. Så när termostaten öppnar räcker det med typ en rotation i systemet för att det ska pysa.
Det måste väl vara ett par olika faktorer i arbete här?
1. Vattnet utvidgar sig vid uppvärmning (från yttertemp till motorns arbetstemp). Den vattenmängden måste ta vägen någonstans, dvs ut i expansionskärlet. Då byggs det upp ett tryck motsvarande vad ventilen håller emot, men värmeutvidgningen kan inte stoppas så vatten trycks in i expansionskärlet.

2. Det kan finnas luft i systemet, som utvdgar sig när motorn blir varm. Detta tryck skapas också direkt från yttertemp och kan ge "pys-effekt" utan att motorn är het.

3. När vattnet/kylvätskan når kokpunkten skapas ångtryck. Då är det farligt att öppna systemet, för då blir det inte bara ett "pys", utan det kan spruta ut rejält med hett vatten o ånga, speciellt som det kokar värre om man lättar på trycket!

Jag tror inte att normal arbetstemp i motorn ligger på absolut max för vad övertrycket medger, för då skulle inga marginaler finnas och troligen skulle många ha problem så fort det blev rerjält varmt. Termostaten öppnar vid 85 - 92 grader och troligen ligger vattentempen strax över öppningstempen när allt är ordentligt varmt.
av Cox
andreasw skrev:Hejsan!

Har nyligen införskaffat en 850 -94as årsmodell, fin i karossen, ingen rost, tillräckligt med utrustning!
Säljaren sa att topplockspackningen skulle behöva bytas, men jag kollade över alla saker lite hastigt, ingen sörja vid oljelock eller sticka, luktade inte avgaser ur expansionskärlet (däremot stank det kanel!!!), motorn i sig går hur fint som helst, inga ryck eller sånt.

Innan jag körde hem bilen såg jag att nivån i expansionskärlet var typ 1-2cm över max. Körde hem och lämnade bilen över natten. Dagen efter så öppnade jag locket till expansionskärlet, det bubblade upp en del vatten (?) som rann över behållaren. Tänkte att det kanske berodde på att det var för mycket kylarvätska i expansionskärlet, så tappade ut så det var under max. Har sedan öppnat lite nu och då, ibland är det inget tryck när den är kall, ibland finns det. När man öppnar den varm så pyser det ju givetvis ut! Inga slangar blir hårda eller så, inte ens efter man varmkört den riktigt. Men... Jag tappar kylarvätska, men jag kanske inte ska haka upp mig på att det kan vara just topplockspackningen?

Det är ju ganska uppenbart att det varit npågot typ av läckage eftersom det är massa kanel i kylarvätskan... För övrigt så verkade säljaren ganska nollad när det gäller bilar. "Jag köper en ny bil när dom börjar krångla" - sa han tom! Haha.

Vad kostar det att byta packningen? Har kollat på lite filmer /läst lite på forum, verkar vara jävligt drygt att byta... Är det bara lättare att byta motor? Har en reservdelsbil jag skulle kunna ta motorn ur om så är fallet.

Tacksam för svar!
//Andreas!
Om det stank kanel ur expansionskärlet, så har någon tomte försökt laga kylaren med kaneltricket.
Så någon toppackning är det säkert inte frågan om på denna bilen.

//Cox
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS