MotorAnkan skrev:jag har satt dit två identiska vajrar, vågen ligger rak och spännskruven till handbromsen var släppt, sen spände jag ut bromsarna på varje hjul till max och släppte dom ca 5 hack, vågen är fortfarande rak och då spänner jag skruven till handbromsen så dom låser på hack 4, när jag drar i bromsen så ser det ut som att vajrana börjar ta sammtidigt i vågen, villket den inte gjorde med dom gammla vajrana, så jag vet inte om jag gjort något fel där??? eller vad menar du?
Känns det som att du fått det lika när dom tar på olika ställen trots allt?
Annars är det vanligt att man inte fått in backarna exakt mot stoppet innan man börjar justera ut dom. Man har alltså inte släppt tillräckligt på vajrarna för att justera rätt vid hjulen.
Men jag antar att du justerat rätt vid hjulen innan du ens kopplade in dom nya vajrarna i bilen? Det är det enklaste så slipper man tänka på den biten, då går det inte att göra fel.
Det är bra att vågen nudå står rätt, då är det fel av mej att ta upp den biten. Jag får ta tillbaka det.
Då återstår att se till så backarna är utjusterade likvärdigt och precis som någon skrev innan mej.
Sen finns en faktor till: Monteras nya backar mot begagnade trummor så MÅSTE backarna slitas in. Det eftersom dom helt enkelt tar olika mycket i trummorna beroeden på hur det mått innan. När dom sen slitit in sej så blir det till att återigen justera ut backarna så dom tar exakt lika. Sen ska dom ta exakt lika.
5-8 hack är spannet på godkänt på dessa bilar. 5 påbörjat 8 hack tvärlåst. SBP har dock någon villfarelse om att det ska låsa på 3 hack ibland. Det har hänt mej några ggr.
Har själv kört upp volvos verkstadsmanual i näsan på sbp några ggr för att fråga hur dom tänkt sej att konstruktören har fel och sbp rätt. Man får inga svar utan dom blir mest hur ska vi säga: märkbart irriterade när dom blir påkomna med dumheter. Dom blir lite griniga men rätt ska vara rätt. Ett år hade man åsikt om min DP, den var för grov. Jag nickade och frågade vilken paragraf som föranledde den anmärkningen. Konstig nog så..nope inga mera ord om detta.