Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ylle
Tack för svaren. Jag kollade med att blockera vakuumslangen till bromsservon utan resultat, förutom givetvis att inte tomgången påverkas av att man pressar på bromspedalen :wink: idag var tomgången dock relativt snäll och förvisso är det relativt sällan den pendlar extremt men ett par hundra varv skuttar den omkring på till och från även en snäll dag. Dessutom känns gången en aningen bluddrig, som om motorn inte riktigt fick allt den behöver för att gå jämnt och fint inget man känner av då den är upp i varvtalen
av semmelman
Bytt bränslefilter nån gång? (som alternativ till spjällhuset om det inte är det) Fast då borde den variera i alla hastigheter, dock ska man byta den efter typ 15000 mil el nåt.
av Ylle
Hej igen. @ Malish Jag har försökt att luska i det, ser inte ut att vara luftpump. Dock kan jag inte lokalisera egr ventilen, vet inte riktigt vart den är placerad.
Användarvisningsbild
av crumpets
Provat att koppla ur luftmassemätaren för att se om det stabiliseras då? I så fall kan det vara att den drar tjuvluft alt. LMM själv är paj. Om motorn tror att den får mindre luft än den får kommer den gå magert och bli väldigt känslig för saker som att lägga i växel, AC-kompressorstart m.m.
av Ylle
B5252S har ingen LMM utan använder sig av en temperaturgivare på insugsluften samt en givare för tryck i insugsgrenröret. Kanske en av dessa givare som felar?
av horolog
Har en gång varit med om att dålig generator skapade ojämn tomgång.
Felsöks enkelt! På med startkablar från annan bil och se om din tomgång stabiliseras.

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]

Injektorer

Jag gjorde samma jobb på min V70. Behöv[…]