Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tungviktarn
RaggeNo1 skrev:
Lucif3r skrev:Hoppas du inte betalade många 10or för den där... Den är ju rejält rostig. Snudd på att man måste kapa och svetsa ny skärmkant.
Tungviktarn skrev:hade inte lagt en krona på att lacka den skärmen...
oktan skrev:
Tungviktarn skrev:hade inte lagt en krona på att lacka den skärmen...

jag hade aldrig köpt den skärmen utan satsat på en ny.

Nej, så farligt är det inte.
Bad inte om köpråd heller, bad om råd gällande lackering.
du har fått rådet som jag tror att majoriteten av alla plåtslagare här i landet hade gett dig svetsa ny skärmkant eller byt hela skärmen.
men du gör som du vill men här på forumet försöker vi ge så seriösa svar som möjligt och är väll inte så kul du lägger pengar på lack och sen kommer rosten fram efter några månader...
Användarvisningsbild
av Maxwell
Ta det som ett tips ist som kritik.
Är skärmen så pass dålig som den ser ut på bilen så kommer rosten tillbaka inom en inte allt för lång framtid, en eller max två vintrar. Det är ju en ordentlig blästring som gäller om du ska få bort all rost, inkl den som sitter i porerna. Får du inte det blommar det ju upp igen inom något år eller så. Men du gör såklart som du vill.
av Tommty
ta det som en läroskärm så kan du spackla sen med (och svetsa om du gör den rikitga vägen)

men att använda den på bilen skulle jag inte rekommenderat då just som alla säger - rosten kommer tillbaka, rätt snart.
av JT855
Beror väl mycket på hur bilen ser ut i övrigt. Är den i toppskick så finns ju inget annat än en ny skärm. Är det en bruksbil med sina skavanker och skönhetsfläckar så är det väl inte lönt lägga pengar på en ny skärm? Fram med slipmaskin och bort med all synlig rost, på med rostskydd/primer, sprutspackla, slipa till och fram med sprayburken. Den är ju vit, busenkel och förlåtande färg. Allt hänger ju på hur duktig man är med sprayburken.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Problemet är, baserad på bilden, att rosten har gått så långt att den är genomträngande. Dvs börjar man slipa bort rosten så kommer det inte finnas någon plåt kvar.

Och bara slipa bort "lite av rosten" är totalt meningslöst, så den tanken kan ni släppa direkt (om någon nu tänkte det).

Själva lackeringen är dock inga märkvärdigheter med, men det kräver ändock en bra grund.
JT855 skrev:Oj, har bara kollat med telefon och hade inte zoomat bilden. Den såg bitvis ganska jävlig ut. Jag kan dock inte se baksidan och att den skulle vara genomrostad...

Det är den säkerligen :)
Bästa är att skaffa en felfri på skroten
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]