Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Ja det är märkligt hur det kom sej att säkringen gick?
Det är totalt omöjligt med den anvisningen jag gav..
Men grattis iallafall till att inte ha löst ut airbagen ännu...
Återstår att se om styrdonet är helt eller grillat..
*pettson* skrev:Ja det är märkligt hur det kom sej att säkringen gick?
Det är totalt omöjligt med den anvisningen jag gav..
Men grattis iallafall till att inte ha löst ut airbagen ännu...
Återstår att se om styrdonet är helt eller grillat..
Jag har inte kollat säkringen än men styrdonet är inte sönder då motorn startar.

Jag har inte löst ut airbagen

Din metod som jag uppfsttade att nollställa via cigguttaget fungerar inte, tyvärr.
*pettson* skrev:Att lyckas eller inte brukar hänga på detaljerna. Volvo brukar ha koll på hur dom konstruerat saker. Det är dumt att deras interna böcker är generalfel. För min del har jag alltid lyckats läsa kod. Kanske beror det på detaljer.
Små detaljer som: GULA kabeln mot SVARTA som är jorden är klart avgörande.
Sitter man då och tussar ihop den gula med pluskabeln till tändaren så blir det inte bra. Det är inget jag skrev eller i övrigt rekommenderar.
Det är bra att bagen inte löste ut, men huruvida styrdonet till den, fungerar eller inte till din bag återstår att se.
Oavsett vilket så har det inget med starten av din bil att göra.
Dina två motorstyrdon fungerar säkert utmärkt till den biten.
Men när jag öppnade ciggarettuttaget så tog jag bort ciggarettuttagets kablar. Ena kabeln var SVART och den andra var GUL.
Det var en säkring som gick sönder och den är bytt nu.

Jag förstog inte riktigt vad du menade. Jag trodde att jag skulle kortsluta den svarta med den gula kabeln under ett visst tidsintervall?
Jag ska ta en bild så får du se.

Bild

Jag ser nu att det är även en svart kabel och en gul kabel som går till en liten lampa, som du ser på bilden.
Är det dessa kablar som ska "kortslutas" under ett visst tidsintervall?
Eller är det den gula lampans kabel som ska anslutas med den svarta kabel som normalt sitter på ciggarettuttagets kontaktfäste?

EDIT: Den var inte gul. Den var rosa.
av *pettson*
Jag har ett extremt mycket bättre tips. Gör så att du lägger ned din felsökning av SRS systemet. För min del ser jag exakt vilka uttag du ska använda, det syns EXTREMT tydligt på bilden du har.
Gör så istället att du kontaktar en fackman. Du fnissar lite, skrattar lite, tar det hela med en klackspark trots att du är vid en potentiell fara. Du har med andra ord ingen som helst respekt för vad du gör. Det i sin tur betyder att du aldrig jobbat med eller vid airbags, eller att du ens varit med när en går av, alternativet till det är att det finns ett handikapp som ändå gör att du inte bör syssla med det här. Det är inte riktigt som på tv att den blåser upp sej lugnt och fint. Det är däremot precis som när du står brevid jägaren och han trycker av. Pang... rök..hoppsan vad hände?.. Bortser vi ifrån det glidmedlet som används till bagen (natriumlut), vilket i sej är frätande i kontakt med vatten.. som då dammar runt och hamnar lite överallt inkl andningsvägar och hud. Ja då är du ganska döv en stund.. Kanske med bestående men, trots att du chillar och är på passagerarsidan så fräckt.
Jag iallafall gör så att jag tar bort inlägget om hur man gör istället då det inte kan hanteras. Du har för lite kunskap för det och det blir för farligt. Nåt jag även om jag inte vill, får på mitt samvete.
Under tiden får du fnissa lite åt källan till informationen jag delgav ur..
Bild
de va som fasen e ingen hit att kolla srs felkoder på en 92:a med andra ord trodde inte de va så meckigt me tanke på hur de är på 93 och frammåt
att pilla inne i själva srs systemet e inget ja gärna gör har testat spränga airbags under kontrollerade former o e bra punch i en sådan kan ja lova så har extrem respekt då ja nu måste in o jobba i de systemet o undviker de in i de längsta om de är möjligt
*pettson* skrev:Jag har ett extremt mycket bättre tips. Gör så att du lägger ned din felsökning av SRS systemet. För min del ser jag exakt vilka uttag du ska använda, det syns EXTREMT tydligt på bilden du har.
Gör så istället att du kontaktar en fackman. Du fnissar lite, skrattar lite, tar det hela med en klackspark trots att du är vid en potentiell fara. Du har med andra ord ingen som helst respekt för vad du gör. Det i sin tur betyder att du aldrig jobbat med eller vid airbags, eller att du ens varit med när en går av, alternativet till det är att det finns ett handikapp som ändå gör att du inte bör syssla med det här. Det är inte riktigt som på tv att den blåser upp sej lugnt och fint. Det är däremot precis som när du står brevid jägaren och han trycker av. Pang... rök..hoppsan vad hände?.. Bortser vi ifrån det glidmedlet som används till bagen (natriumlut), vilket i sej är frätande i kontakt med vatten.. som då dammar runt och hamnar lite överallt inkl andningsvägar och hud. Ja då är du ganska döv en stund.. Kanske med bestående men, trots att du chillar och är på passagerarsidan så fräckt.
Jag iallafall gör så att jag tar bort inlägget om hur man gör istället då det inte kan hanteras. Du har för lite kunskap för det och det blir för farligt. Nåt jag även om jag inte vill, får på mitt samvete.
Under tiden får du fnissa lite åt källan till informationen jag delgav ur..
Bild
Jag håller med att jag är helt grön på just detta och att jag ska lägga ner min reperation. Det tänker jag också göra.
Jag vet om att air bag är kraftigt och man kan flyga upp i taket om man skulle sitta på en sådan om den utlöstes.
Men att anlita en fackman skulle kosta mig 1000-1500 kr per timme hos en lokal verkstad. Yes...dom är dyra.
Det är därför jag gedde mig på problemet för att reperation kostar alldeles för mycket för mig. Hade det kostat 300 kr eller liknande så hade jag direkt kört den till en professionell mekare, men nu är det så att dem har hur mycket som helst.

Det du skrev var inte direkt begripligt så det är helt rätt av dig att du tog bort den beskrivningen så ingen gör något misstag och få sig en rejäl smäll. Men du behöver inte få får dig något att jag "fnissar" och saknar respekt för det jag gör.

Ett gott gammalt citat är att en expert är en person som har gjort alla fel.
darkien skrev:de va som fasen e ingen hit att kolla srs felkoder på en 92:a med andra ord trodde inte de va så meckigt me tanke på hur de är på 93 och frammåt
att pilla inne i själva srs systemet e inget ja gärna gör har testat spränga airbags under kontrollerade former o e bra punch i en sådan kan ja lova så har extrem respekt då ja nu måste in o jobba i de systemet o undviker de in i de längsta om de är möjligt
Håller med. Om air bagen slår ut så är det som en rejäl käftsmäll.

Men burkar inte 850 ha problem med airbagen i en kontakt som sitter i stolen?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]