Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av axelo
Jag har alltså parkerat bilen där jag upptäckte att den var sönder, jag var tvungen att lämna den och fortsätta med mitt jobb. nu får jag åka komunalt tillbaka dit för att försöka lösa problemet, 120:- om dagen i parkering, puh!!

Eftersom jag måste resa komunalt så vill jag undersöka och få hjälp innan jag sticker dit idag. Men jag tar med mig ett gäng slangklämmor, vanliga verktyg första vändan. Jag har läst lite i haynes boken och funderar på om det kan vara tappventilerna som helt enkelt har gängat ut sig? Hoppas det går att köpa om det är någon av dom. Det är så jobbigt att bo i stockholm när sånt här händer, knappt någon man känner har bil, biltemabutikerna finns sjukt längt ut i förorterna. Nåja, återkommer säkert med frågor när jag är på plats.
Ett temporärt lagningssätt är ju att använda sig av buntband. Då håller det ju såpass tätt så att man kan åka och inhandla rätt storlek på slangklämman. Kommer man åt dåligt att dra åt buntbandet använder man sig av en flat tång typ polygrip eller liknande. Då få man både räckvidden och kraften för att dra åt såpass att det håller tätt.
av axelo
Det var kylaren, har en spricka i sig och jag är i full gång att montera bort. Jag har stött på lite problem med två insexskruvat på var sin sida, långt ner på kylaren. På var sida går det ut en slang och ett rostigt rör. Vad är det hur löser man detta problem?
av axelo
Löst, med ett lustigt verktyg från cykelbutiken brevid, nu är det bara en bult som jag inte får loss, har bara skifnyckel med mig, skulle behövt ett sånt där flashigt kit som dom säljer typ överallt :-)
av axelo
Nu står jag inför nästa problem.

Min bil är en V70 bifuel, automat från 98.
Jag tror att det sitter en motor i som är samma som satt i 850:orna. Det är vad vana mekaniker har sagt. "oj, har du en sån" har dom sagt när dom öppnat motorhuven. Det stor DOHC med stora bokstäver på motorn. Någon som vet något om detta?

Dessutom har något tips på något medel som man kan hälla på rostiga muttrar så att dom ändå går att skruva ur?

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]