Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ECM-644A är ju sensorn till kamaxelpositionen, också kallad kamaxelgivare.

antingen har den gått sönder, kabelbrott eller så är kamaxel nån kugg fel.

List of search result for: ecm644a
ECM-644A Camshaft position, exhaust. Signal too high
ECM-644A Camshaft position, exhaust. Signal too low
ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty control
ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position
ECM-644A Camshaft reset valve. Slow control. Intermittent fault
ECM-644A Camshaft reset valve. Slow control. Permanent fault
ECM-644A Exhaust camshaft position. Faulty signal
semmelman skrev:Men som jag skrev jag har ingen kamaxelgivare/pos.givare f.kamaxel på min motor, enl två olika killar. ?
Om den inte kan kallas nåt annat?
Mata in registreringsnummret hos skruvat så hittar du den säkert.
Under Motorelektronik fanns bara knackningssensor, mapsensor, sensor gasspjäll, sensor höjdläge. Inget under Motordelar heller. Inget i närheten av vad det nu är jag letar efter? Jag är nyfiken på vad det är för manick jag ska ha och vad den kan heta så den går att beställa? Eller om det är två manicker...
Sorry, trodde de va samma motor i alla C70 -01 men det är det ju inte, men det är en 2,4 B5244T.
Ja, på Mecas sida hittar jag oxå det närmaste, en kamaxelsensor:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
1445 kr... Kan det va den Volvo/felkoden menade? Väldigt lik den Skruvat kallar för sensor tändningsimpuls, borde va samma?
Det skulle ju kunna va en "positionsgivare för kamaxel" (?), då återstår bara solenoiden/omställningsventil kamaxel? Beroende på vad felkoden kan tänkas peka på är problemet. Jag fattar inte än om det är en eller två saker jag har som behöver bytas...
Okej, tack, då är den utsorterad då för bilen går bra, vad jag kan märka. Då återstår bara hitta den där om det heter omställningsventil el liknande för kamaxeln, el solenoid...

Hände en sak idag förresten, körde till stockholm en vända och när jag var hemma igen och hade tankat så börja den där motorlampan lysa igen, volvo hade släckt den tidigare, okej kom på att jag eftersom jag ändå var på macken skulle jag kolla oljenivån, ingen oljelampa har lyst eller nåt men det visa sig vara under minimumgränsen med olja! Fyllde på en liter, å så slocknade motorlampan!! Då är frågan kan denna felkod ha nånting att göra med dåligt oljetryck till följd av för lite olja? Är kamjusteringstjofräsen el vad det är oljetrycksstyrd? Eller var det bara en sinkadus så att lampan kommer fortsätta va på ömsom va av som innan tills felet är avhjälpt?
(på felkoden stod det byta ventil och olja, varför skulle man byta olja egentligen då grejerna sitter uppe på motorn - alltså ingen olja rinner ut vid byte - är detta en antydan att oljan har en funktion i dennes funktion?)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05