Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2444ever skrev:Verkstaden du lämnade till som bytte lambdasonden, var det du som sa att de skulle byta den eller det var dom som påstod att det är det som skall bytas om motorlampan lyser? I vilket fall borde dom ju veta hur det är. Sa dom något om felkod på lambdasonden?

Du skrev också att när du lämnade in 2a gången på garanti så gick förbrukningen ner, vad gjorde dom då?
Jag måste erkänna att jag själv var ganska okunnig då jag beställde verkstadsservicen och blev övertalad av verkstaden som sade sig ha mätutrustning för att ta reda på vad det var för fel. Det var kundmottagaren som sa till mig att det nog var fel på lambdasonden och att de kunde byta den och samtidigt kolla upp bilens avgaser (CO-halt och HC).
När felet återkom efter 3 månader lämnade jag in bilen på garanti och verkstaden åtgärdade något så att motorfelslampan slocknade. Jag vet inte vad de gjorde men de sa att de kollat och nollställt allt så att det skulle gå bra igen. Bränsleförbrukningen mätte jag på en långkörning och den var därför mycket lägre än på de korta körningarna som vi hade gjort med varningslampan tänd. Jag har ju inte förgasare i min motor utan bränsleinsprutning och den rörde verkstaden inte.

Nu har jag googlat på engelska och tyska på Internet och vet att motorfelslampan kan tändas av flera orsaker bl.a. följande:
1) Bränslepumpsreläet felaktigt
2) Slangar/rör till och mellan komponenter igenssatta, läcker eller är felaktiga på något sätt
3) Sekundärluftpumpen felaktig eller utsliten kostar 304 € eller 324 USD exklusive frakt från Habeteile GmbH eller OEM European Auto Parts
4) Sekundärluftsystemets solenoid ventil är felaktig, kostar 86 USD exkl. frakt

Det kan även vara läckande packning melan kontrollventil och sekundärluftpumpen. Fel på kontrallventiler (Volvo air pump check valve)-
Jag har också lärt mig att det går bra att köra med varningslampan tänd. De vanligaste felkoderna är PO411, PO 410, EFI-442, EFI-446 och EFI-448.
Det har varit helg så jag har inte kunnat tala med någon verkstade de senaste dagarna. Men i morgon ska jag ringa en.
Hej, talade med en bilverkstad i Åkersberga idag. Den har 4 olika analysutrustningar för Volvo-motorer som dom gör service på. Om varningslampan för motorfel tänds kan bero på betydligt värre saker än lambdasonden, t.ex. tändspolen. Det kan vara fel på en av cylindrarna och annat allvarligt fel som kan äventyra motorns funktion och säkerhet, så jag måste nog lämna in bilen för kontroll och lagning. Om jag kör med bilen nu utan att åtgärda felet, måste jag vara extra uppmärksam på missljud från motorn.
alltså, vad jag inte förstår är att du inte verkar ha nån koll vads felkoderna är TROTS 2 stycken diagnoseringar från företag?

Sekundärluftpumpen är som alla säger VÄLDIGT vanligt att den går sönder p.g.a vatten samlas i pumpen och förstör den. När styrenheten skickar signar till att den ska starta (ca 1 minut efter du startat bilen eller vid rödljus) så har den några sekunder på sig att svara genom att lamban ska reagera, gör den inte det säts minst 2 felkoder, EFI-446 och EFI-448/442.

Luftpumpen är inte livsviktig och man kan köra omkring med en trasig, men rekommenderas fortfarande att byta när du får pengarna till det.

Så SÅLÄNGE du vet att det "bara" luftpumpen det är fel på du kan du ta det lite lugnare, Men om det är lambda,spole eller någonting annat som är mer viktigare för bilens funktion så blir det mer brådskande.
I dag gjorde jag en ny digital test på Volvoverkstaden och fick fram två st. felkoder:
*EFI-442 Sekundärluft systemet permanent flödesfel
*EFI-448 Sekundärluft systemet permanent för lågt flöde

Alltså inget annat fel än sekundärluftsystemet, secondary air injection system, Sekundärluftpumpe. Enligt teknikern så kan man av dessa felkoder inte säga exakt vilken eller vilka resvervdelar som behöver bytas ut, men mest sannolikt är det kondensvatten i sekundärluftpumpen som orsakat korrosion och dåligt flöde. Det kan vara ett relä, en ventil eller en solenoid som inte fungerar som den ska, kanske alla komponenter. Han kunde inte säga vad de kommer att kosta, men skulle räkna på det. Det går bra att köra med bilen under tiden. Det som händer är att avgaserna inte späds med friskluft innan de släpps ut i det fria. Men det är ju naturligtvis inte optimalt, om ett annat motorfel skulle uppträda så får jag ingen ny varning.
Jag tror att luftpumpens uppgift är att trycka in luft före katalysatorn för att berörda komponenter (lambdasond och katalysator) snabbare ska uppnå och bibehålla arbetstemperatur, inte nåt med att späda ut avgaserna. Därav en felkod... Inget som händer efter katen (bakom lambdasond nr 2) kan skapa felkod, tror jag.
Mvh
/RID
av *pettson*
Var börjar vi...
Alla bilar med luftpump har två katalysatorer. Dom är grupperade så att det är en förkatalysator (tvåvägs) som leder in i huvudkatalysatorn(trevägs). Dom två sitter ihop och visuellt ser det ut som en extra termos mot ingången på den vanliga katalysatorn.
Avgaserna ur en nystartad motor är för feta för att rena. Man införde då luftpumpen, den späder ut avgaserna med mera luft. Dom nu utspädda avgaserna reagerar i första katalysatorn. Den tänder vid 150grader och avgaserna hettas upp rejält i den. Dom upphettade avgaserna i sin tur gör att katalysator två blir varm på rekordtid.
Pumpen gör alltså ihop med dom dubbla katalysatorerna att avgaserna börjar renas snabbare.
Anledningen? Hårdare krav.
Anledningen till det dåliga flödet enligt systemet, är bara att börja felsöka. Du kan börja med öronen.
Låter pumpen? Gör den inte det så börja i den ändan. Låter den så är det dags att ta reda på om den flödar något. Lossa vid backventilen o känn efter. Flödar den? Då är det dags att tvångsköra backventilen. Fungerar den?
Eftersom det är uppdelat i sekvenser så är det enkelt att hitta problemet.
Bara börja felsöka. Se inte kostnader innan du hittat felet. Först då när du är bergsäker på vad problemet är kan du fundera på en lösning. Först när lösningen är känd kan man fundera på vad det kostar.
Tänkte tipsa TS om att söka på inlägg av dig Pettson, för du har förklarat luftpumpsystemet utförligt tidigare. Jag kommer att tänka på en ventil ovanpå genröret som kan fallera och då tycker jag att "flödesfel" låter logiskt. Men ta mig inte för allvarligt, kommer inte ihåg riktigt på rak arm hur det fungerar :D

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]