Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SubMarine skrev:Så både matning och jord till accelerometern visade 5V? Säker på att du mätt på rätt sätt? För att kolla så att du har jord på jordstiftet på komponenten så kan du mäta resistansen mellan kontaktstiftet och en bra jordpunkt på karossen eller på minuspolen på batteriet. Du ska ha i princip 0 Ohm där. Sen för att kolla vad du har för matning till accelerometern så mäter du spänningen mellan jord och matningspinnen på accelerometern, detta förutsätter ju dock att du faktiskt har jord där. Du kan också mäta mellan matningspinnen och batteriets minuspol.
Matningen ska ju vara 5V. Ska inte jorden det? Jag mätte mellan kontakten och batteriet. Men ska nog kolla det igen imorgon, du gör mig osäker. :) Motståndet har jag inte mätt så det var en bra idé.

Imorgon ska jag även se om jag hittar nån MAP-sensor (om den finns sitter den på samma krets) och gå över några kontakter med elektronikspray. Minns att lambda-lampan lös när jag köpte bilen, detta orsakat av vatten i nån/några kontakter i motorrummet efter en motortvätt. Kan ju vara vatten kvar eller nytillkommet. Tänkte kolla kontakter till luftmassemätaren, knacksensorn, sensorn till kammen och andra jag hittar. Det kanske inte är orsaken till P1308 men till att bilen får för sig att hoppa och skutta innan den dör i en kvart och sen gå hur bra som helst. Bränslepumpsrelät får sig också en omgång.
av MegaJos
SubMarine skrev:Jorden ska ju vara 0v iom att det är jord :) Mätte du mot plus eller minuspol på batteriet?
:roll: Jag är heeelt oskyldig. :roll:

Enligt mina noteringar så har jag mätt fram "jord". Då borde det vara noll. Fick lite hjälp med mätningen men vi bör ha mätt mot minus.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]