Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Jag kanske borde förtydliga mej..
Jag var IRONISK! Slå gärna på biltema och googla lite i forum. Ta tiden att läsa. Se om det är relevant information.
Men för övrigt.. bilia har definitivt inte mätt upp givaren. Det fungerar ALLTID så. Det är alltid piratmassmätaren som är felet, eller sonden, eller beläggen, eller skivorna osv. När man bytt till sitt eget och det ändå inte fungerar så tar man inte tillbaka sakerna naturligtvis. Då plötsligt hittar man inte felet och måste byta mera delar. Det är inte för inte det kostar långt mycket mera att lösa ut bilen efter en felsökning på volvo. Dom använder mestadels metoden att byta delar än dom använder sin begåvning.
Jag ber om ursäkt till alla mekaniker som trots allt använder sin begåvning samtidigt någonstans. Ni ska inte känna er träffade.

Jag antar att trådskaparen fick tillbaka sin givare lagd i bilen eller i handen? Det är hans egendom om inget annat är avtalat.
Verkstan har INTE rätt att slänga en endaste liten pinal. Så..mät den? Är den inom eller utom spec?
För min del handlar jag kanske delar för låt säga 25000 eller mera om året på biltema.
Förra året var det totalt 5 saker. Varav deras kodläsare a´la creme de la creme var meningslös och inte fick kontakt med något.
Jag råkar alltså också ut för felaktiga saker. Men trots att jag handlar 25ggr mera än dom flesta eller nåt. Råkar jag bara ut för minimalt med fel?
Då handlar jag inte ens i samma varuhus alla gånger. Nån teori om det? Har jag tur? Vad är det? Jag får inte egna specialdelar..

Apropå så handlar jag lika mycket av andra kedjor och det är ungefär samma felgrad där.. teori om det? Det är fel på startmotorer, generatorer, lager som rasar. Ja precis som vanligt. Till ett högre pris dock.

Den som hittils har HÖGST felgrad i mina ögon, det måste ju vara SWEDOL. Först en vinkeslip där första skivan någonsin inte gick att få loss. Där orginalverktyget krökte sej dessutom. Smidigt eller hur.. Men dom löste det och vi kom överens. Andra gången var slipskivor från det stora fina NAXO som inte ens var centrerade. Där fick jag lämna tillbaka en 10pack. Jag monterade första skivan och den gick inte att dra runt då skivan tog i skyddet. Den var offset med runt 15mm.. Eller ska vi tala om skorna som gick av? Eller om dom tåliga slangarna som löste upp sej?
Eller. lilla muttersmacken som exploderade i handen på mej. Den blev 5 bitar.. Ska jag fortsätta? Trots det har jag aldrig varnat nån för varesej biltema, autoexperten, mekonomen eller för den delen swedol. Men det kanske jag borde göra? Isåfall kastar jag in volvo med under varningar då renoverat bromsok kom med M8 bult istället för luftnippel. Eller där packboxarna separerade efter nåt halvår osv.
Jag har där i samtliga butiker liksom på biltema blivit vänligt bemött och vi har rett ut problemen och rapporterat om där är nåt att rapportera.
Det är bara att konstatera: Shit happens sålänge det inte finns möjlighet att ha 100% garanti på att allt är tipptopp oavsett vart man handlar.
Men det förutsätter att det finns ett fel på riktigt. Finns det det? Är det konstaterat?
av *pettson*
torbjorn_75 skrev:
Lucif3r skrev:Nej, jag tar allt vad en mekaniker/whatever säger med en stor näve salt, sen gör jag egna forskningar och drar min egen slutsats.

Dom som blir blåsta på pengar är dom som blint litar på vad t ex bilia säger.
Jojo, men om slutsatsen är att mekanikern ljuger och försöker blåsa
dig på pengar, går du då till det företaget igen nästa gång det är
något eller anlitar du ett annat företag? Det är ju det som är grejen.

Sen om du måste dubbelkontrollera varje steg mekaniken tar blir du
i någon mening blåst på en massa arbetstid, och tid är pengar.
Så hur du än vrider och vänder på dig har du ändan bak...
Vi ska kanske rätta in ledet och se lite hur det ser ut på arbetsgolvet när man blir lite större.
Merförsäljning är a och o.
Samtidigt är det så att ju mindre tid mekanikern använder i förhållande till fakturerad tid, vinst. Fundera på hur det brukas då väldigt många av verkstäderna har accord. Dom mindre har oftas INTE accord. Sen jobbas det på två sätt i vårt avlånga land. Just volvo har en centralvariant med ansvar, mekanikern ska ALDRIG tänka själv helst. Det ska ske centralt genom att han frågar i helpdesk vad han ska göra. Helpdesk svarar och han utför. Det har sin rot i vem som ska debiteras tiden och hur det ska debiteras. Inte viktigt för privatkunder utan garanti, men för allt som har med garanti och goodwill att göra. Jag vet flera mekaniker i min hemstad som sagt upp sej, dom gör inte något mekarbete anser dom. Dom byter olja filter och stift samt FRÅGAR om råd i helpdesk. Det utvecklar inte några felsökare precis. Samma fix ide gör att mekaniker aldrig kan byta en massmätare utan måste byta ett helt rör eller så kan han inte lägga på två droppar gänglås själv. Gör han det är det hans ansvar. DET är ingen höjdare. Alltid nya skruvar alltså med färdigt gänglås på. Lossnar dom då är det någon annans fel helt enkelt. Då kan man fakturera det ansvaret på reservdelstillverkaren istället för att ta ansvaret själv. Smidigt..utom i synpunkten att man degraderar sina mekaniker..

På din fråga: går folk tillbaka? Svaret är NEJ inte om dom kommer på det. Men det står alltid nya stackare i kö. Chansen att man själv vet hur något ska mätas och åtgärdas är minimal. Dom flesta lämnar inte in sina bilar för att dom är duktiga på att skruva själva.
Gör alla såhär? Förhoppningsvis inte. Men det är betydligt flera av dom stora verkstäderna som gör så, än av dom små. Dom små har inte så stora kundstockar att såga av.. Man värnar mera om sina kunder på så sätt.

Men är det arbetstid eller förlust att vilja veta hur man gör med din bil? Det är din RÄTTIGHET att se vad jag gör med din bil. En del kikar på grannarna och klagar på deras inköp och hus o trädgård, spejar och lägger sej i. Andra stannar på verkstan för att se när nån skruvar. En smaksak..
av usling
Tjosan vilken debatt det blev. Lite förtydligande bara. På asken som sensorn låg i så står det "bytes eller återköpes ej". Är den felaktig så är det ju en annan sak, men hur som helst så blev sensorn kvar på verkstan.
Jag är bara glad att felet är fixat. Jag har inget emot Biltema. Jag handlar massor med verktyg och reservdelar där och har inte blivit besviken nångång. Jag ville bara vidarebefodra vad servicekillen sa. Det är naturligtvis upp till var och en att handla grejer var man vill.
Usling
av *pettson*
:lol: :lol: :lol:
Du är helt klart duktigt insatt i hur regler fungerar.
Samt hur en reklamationsprocedur går till.
Användarvisningsbild
av Nexus
Nu vet jag inte hur det fungerar på just volvo men på andra bilmärken behöver man gå in radera felcoder på abs för få lampan slockna. Bara byta sensor släcker således ej lampan...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nexus skrev:Nu vet jag inte hur det fungerar på just volvo men på andra bilmärken behöver man gå in radera felcoder på abs för få lampan slockna. Bara byta sensor släcker således ej lampan...

Jag är rätt säker på att ABS-lampan i våra bilar slocknar så fort kontakten mellan boxen och ABS-givaren är som den ska.
Annars skulle ju inte lampan slockna i dom fall där folk har behövt löda om abs boxen t ex, eller bara tändas spontant(tappar kontakt) för att sedan slockna (kontakten återfinns).

Nyare bilar behöver garanterat släcka lampan "manuellt" med dator, mer pröjs till verkstaden :P

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]