- sön 27 jan 2013, 18:01
Kortfattat: Jag är glad över att du vill. Men att dra ned växellådan och dela på densamma är inte jobb för den ovana att börja med första dagen i sin mek karriär. Det finns många enklare jobb som kommer att behövas med tiden som man kan börja med för att få in vanan vartefter.
Jag avråder från att göra jobbet själv helt enkelt. Kanske kan göra det ihop med en vän som är mera insatt.
Jadolf skrev:Det är för stort att skriva en manual. Det finns 100 saker som kan strula, ska man täcka in det med bilder och förklaringar på varje situation lär man behöva skriva 100 sidor. Ska man ta med växellådans inre så räcker inte med instruktioner, du måste veta vad du pillar med för att veta exakt hur den ska föra sej och kännas. Vet du inte det, då famlar man i blindo även med en manual.*pettson* skrev:Om du inte vill och kan dels riva ned lådan utan instruktioner och dels riva i lådan utan instruktioner, samt att du inte vill lämna in bilen, så kan du helt enkelt inte lösa det här problemet. Kvarstår att sälja den med haveri som den står. Det finns inga genvägar till varesej riva ned eller riva i växellådan. Sen slutar ju inte allt där. Delar finns inte att köpa vartsomhelst eller hursomhelst. Vilket gör att det blir lite knepigare ändå att lösa problemet i befintlig låda.Tack för svar, jag har ju som sagt ingen tidigare erfarenhet av bilmek men jag vill gärna göra ett försök. Finns ingen instruktion/manual att få tag på?
Det jag tänkte var att det ev är något problem som är hyfsat lätt att åtgärda och om man isåfall kan få instruktioner på hur man gör?
Kortfattat: Jag är glad över att du vill. Men att dra ned växellådan och dela på densamma är inte jobb för den ovana att börja med första dagen i sin mek karriär. Det finns många enklare jobb som kommer att behövas med tiden som man kan börja med för att få in vanan vartefter.
Jag avråder från att göra jobbet själv helt enkelt. Kanske kan göra det ihop med en vän som är mera insatt.
- By prestige007