Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tommty skrev:v70 skulle jag sagt eftersom du har den i tråden.

annars 740/940 då dem är smidigare för en amatörmeckare.

Visst är x70 lite bökigare. Men 740 o 940 får man serva serva serva. Ont om skapliga exemplar börjar det bli med. Medans x70 hittar man en hel drös utav. Jobbiga är väl om motor eller låda ska ur. Men det är ju bökigt oavsett bil. Annars tycker jag det är ungefär lika jobbigt. Fast man åker 100 ggr skönare i en x70.
Tips till trådskaparen.

Vad jag förstår aå är det en 2000 talare du är intresserad av? Ca mitten av runt 05 eller ? Skriver svaret utifrån det. Angående N serien ( 60 70 80 modelerna)

Ett stort plus med dessa bilar är att jag tycker rost skyddet verkar vara otroligt bra på dom

Vill du ha lite problem satsa på en med inte för mycket speciall på som AWD automatisk nivåreglering. Inte för att AWD grejerna behöver ställa till besvärr men lite mer krävande underhålls mässigt. Hjullagren håmler lite kortare. Nivomat dämparna har en gräns på ca 20000 mil sen måste dom troligen bytas. Visst fina extra tillbehör men vill man slippa lite utgifter ska man hoppa dom.

Skulle nog satsa på en N serie ( 60, 70, 80 modelerna) bil från 04 och framåt. Vad jag förstått är en hel del barn sjukdomar bortstädade från 04 och framåt. Även om troligen dom flesta bilarna innan det året har fixats till nu.
Tycker ajälv med att dom är rätt lätt skruvade. Framvagnarna som fins en del klagomål på att det låter i dom löste jag på min egen byte allt ihop sen var det tyst och bilen går som ny igen inte svårt att byta heller allt bultat bara skruva loss och skruva dit igen. Hjullagren behöver man en drag hamnare för att få ut är välm det mest avancerade verktyg aom behövdes fram, mycket trevligt konstruerat för repration :-)

Köper du utan turbo tycker jag du lika bra kan köpa 140 hk tycker själv inte skillnaden är så stor att dom 30 exta hk till 170 hk är värt att vara jätte intresserad av. Enligt en polare som haft båda modelerna 140 och 170 så tycker han även 140 gick marginelt snålare.

Annars är turbo varianterna mycket trevliga att köra och steget från 170 till 200 eller 210 hk känns mycket större blir markant piggare och mer ork på låga varv jämfört med suggmotor.

Köper du 05 och framåt kolla att framlyssena i plast inte är dåliga dyra att köpa.

För övrigt är det väll mest som med dom flesta bilar körd lugnt och fint och samt servad utan att kört förbi interval tider eller mil så går maskinerna hur långt som helst. Köper du automat så se till att oljan blir byt så den är röd när man kollar stickan eller får ta ut lite ur den för att se hur oljan ser ut. Samt byt den den bästa investering man kan göra för att en automat ska hålla hela bilens livslängd utan strul.

Kan nog komma på lite fler saker om vi ska gå in på gjupet men tror det räker så här.

Lycka till med vallet
Med vänlig hälsning,
Andis
Sunschreem skrev:Visst är x70 lite bökigare. Men 740 o 940 får man serva serva serva. Ont om skapliga exemplar börjar det bli med. Medans x70 hittar man en hel drös utav. Jobbiga är väl om motor eller låda ska ur. Men det är ju bökigt oavsett bil. Annars tycker jag det är ungefär lika jobbigt. Fast man åker 100 ggr skönare i en x70.

Nja, så mycket servande var det inte på min 945a. Det var väldigt mycket i början då den var i... mindre bra skick.
Men när allt det var avklarat gick den i flera flera år utan att en endaste del byttes (har för mig jag åkte igenom bes. 3 år i rad UA utan att byta en enda del :p )

V70in har jag inte haft länge nog för att få mig en uppfattning om hur pålitlig den är... Visar sig vid nästa bes :P

Jag tycker helt klart 7/900 är mer lätt-mekade än 85x70, men sen skiljer det några generationers teknologi också.
Även om 940 fanns t om -98 så känns ju en -92a 850 bra mycket modernare. Går man sen över till x70 som kom -97 så har ju en 940 -98 inte en suck i varken komfort eller "modern känsla".

Nu vet jag inte riktigt vad du(OP) menar med "ohänding", om du menar att du inte kan nått, eller inte vill kunna nått (dvs lämna bort allt utan att försöka själv).
Om du inte kan något men vill lära dig och försöka själv så är 7/900 mycket bättre objekt. Är du ute efter att åka så skönt som möjligt och blunda när du får reparationsnotan så är x70 det givna valet.
Håller med @Andis och @Lucifär, om lite modernare bilar och gammal vs. nyare. Har inte så mycket att tillägga, men i perspektivet lära sig skruva med bil så är jag inte så säker på att man lär sig lättare på en äldre. Det är möjligt att det är lite enklare att komma in i det med en äldre (900/700), men i min erfarenhet är det inte så mycket av det man har nytta av på en nyare. Jag skruvade rätt mycket i min ungdom. Framförallt med en PV och en 140:a, bytte motor/växellåda mm. och skruvade med det mesta i motor och kaross. Efter det blev det 2 st. 240 som jag i princip inte skruvade alls med, hade inte tillgång till garage, har börjat skruva lite med min nuvarande V70 -00, men kan inte direkt säga att det hjälpt mig med mina gamla erfarenheter, mer än att jag är lite van att skruva. Jag gjorde något litet med min förra 240 -87a nån gång och jag upplevde inte det som direkt enklare än min V70 nu. Tacka vet jag gamla B18, där var det enkelt :)
Vad gäller el, installera stereo och andra komponenter så har det väl blivit krångligare i nyare bilar efter -00 nån gång.

Men annars tror jag att jag håller med @Lucif3r, skruvar man lite själv tror jag att det är lite enklare/billigare med 700/900, så länge inte rosten tar dem. Vad gäller att köra bilen (vilket man förhoppningsvis gör mer än att skruva med den) så skulle jag definitivt välja någon senare modell än 700/900, sorry @ Lucif3r :) å andra sidan blir det mycket tråkigare på vintern (FWD).
Största skillnaden mellan 2/7/9 och x70 är ju att det är mycket mindre plats under huven. Jag har iofs sluppit att skruva med motorn på någon av mina nyare Volvo och att byta kamrem är ju faktiskt inte särskilt dyrt på bensinarna. Tror att det kostade kring 3000 på min V70 -00 med gamla karossen. Byta bromsdelar och liknande är ju samma skitgöra på samtliga modeller så jag skulle gå på en V70N, S80 eller S60 som inte rullat så långt. Främst av komfort och känsla men även säkerheten är ju avsevärt högre i de nyare modellerna. Titta bara på det här klippet så ser man att det hänt lite sedan 940 hade sina glansdagar.
. I det här klippet ser man att det hänt en hel del redan till V70 -97
. S80 är ju ruskigt prisvärda då de av någon anledning verkar vara svårare att sälja än övriga modeller.
JohnB skrev:Största skillnaden mellan 2/7/9 och x70 är ju att det är mycket mindre plats under huven. Jag har iofs sluppit att skruva med motorn på någon av mina nyare Volvo och att byta kamrem är ju faktiskt inte särskilt dyrt på bensinarna. Tror att det kostade kring 3000 på min V70 -00 med gamla karossen. Byta bromsdelar och liknande är ju samma skitgöra på samtliga modeller så jag skulle gå på en V70N, S80 eller S60 som inte rullat så långt. Främst av komfort och känsla men även säkerheten är ju avsevärt högre i de nyare modellerna. Titta bara på det här klippet så ser man att det hänt lite sedan 940 hade sina glansdagar.
. I det här klippet ser man att det hänt en hel del redan till V70 -97
. S80 är ju ruskigt prisvärda då de av någon anledning verkar vara svårare att sälja än övriga modeller.

Varför testar de inte bilarna i samma hastighet (-97 v70 62km/h och -09 v70 58 km/h). För att inte skillnaden mellan gammal och ny skal verka obetydlig?
Bara vattenpumpen kostar ju kring 1500 så jag tyckte 3000 var överkomligt. Anledningen till att det skiljer mellan krocktesten är att det ena utförs av Volvo själva och det andra av ett brittiskt tv-program. 40 mph och 58 km/h är ju inte jättestor skillnad heller.

/John
JohnB skrev:Bara vattenpumpen kostar ju kring 1500 så jag tyckte 3000 var överkomligt. Anledningen till att det skiljer mellan krocktesten är att det ena utförs av Volvo själva och det andra av ett brittiskt tv-program. 40 mph och 58 km/h är ju inte jättestor skillnad heller.

/John
Det er Volvo som testat bilarna i olika hastigheter i samma krocktest, den andra videon...

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]