Tips till trådskaparen.
Vad jag förstår aå är det en 2000 talare du är intresserad av? Ca mitten av runt 05 eller ? Skriver svaret utifrån det. Angående N serien ( 60 70 80 modelerna)
Ett stort plus med dessa bilar är att jag tycker rost skyddet verkar vara otroligt bra på dom
Vill du ha lite problem satsa på en med inte för mycket speciall på som AWD automatisk nivåreglering. Inte för att AWD grejerna behöver ställa till besvärr men lite mer krävande underhålls mässigt. Hjullagren håmler lite kortare. Nivomat dämparna har en gräns på ca 20000 mil sen måste dom troligen bytas. Visst fina extra tillbehör men vill man slippa lite utgifter ska man hoppa dom.
Skulle nog satsa på en N serie ( 60, 70, 80 modelerna) bil från 04 och framåt. Vad jag förstått är en hel del barn sjukdomar bortstädade från 04 och framåt. Även om troligen dom flesta bilarna innan det året har fixats till nu.
Tycker ajälv med att dom är rätt lätt skruvade. Framvagnarna som fins en del klagomål på att det låter i dom löste jag på min egen byte allt ihop sen var det tyst och bilen går som ny igen inte svårt att byta heller allt bultat bara skruva loss och skruva dit igen. Hjullagren behöver man en drag hamnare för att få ut är välm det mest avancerade verktyg aom behövdes fram, mycket trevligt konstruerat för repration
Köper du utan turbo tycker jag du lika bra kan köpa 140 hk tycker själv inte skillnaden är så stor att dom 30 exta hk till 170 hk är värt att vara jätte intresserad av. Enligt en polare som haft båda modelerna 140 och 170 så tycker han även 140 gick marginelt snålare.
Annars är turbo varianterna mycket trevliga att köra och steget från 170 till 200 eller 210 hk känns mycket större blir markant piggare och mer ork på låga varv jämfört med suggmotor.
Köper du 05 och framåt kolla att framlyssena i plast inte är dåliga dyra att köpa.
För övrigt är det väll mest som med dom flesta bilar körd lugnt och fint och samt servad utan att kört förbi interval tider eller mil så går maskinerna hur långt som helst. Köper du automat så se till att oljan blir byt så den är röd när man kollar stickan eller får ta ut lite ur den för att se hur oljan ser ut. Samt byt den den bästa investering man kan göra för att en automat ska hålla hela bilens livslängd utan strul.
Kan nog komma på lite fler saker om vi ska gå in på gjupet men tror det räker så här.
Lycka till med vallet
Med vänlig hälsning,
Andis