Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Nu har ju inte oljans *blaskighet* nåt med oljans viskositet eller förmåga vid arbete att göra. Inte heller är det anledningen till ljudet.
Dom flesta som är insatta VET att det är skillnad på ljud om man kör helsyntet eller t.ex en mineral. Men inte för att dom är blaskigare eller tjockare, utan för att en helsyntet leder ljud mycket bättre än andra oljor, bättre vidhäftning vid metallen gör att mer ljud går ut i metallen.
Jag förutsätter naturligtvis att där inte finns några andra mekaniska problem i motorn.
Så visst är det alltså skillnader mellan oljor ljudmässigt, men dom beror inte på det man tror och har inte heller någon inverkan på funktionen.
Oljors blaskighet i rumstemperatur har som sagt inte heller det med nåt sakligt att göra. Men gillar man inte ljud så förslagsvis används en förbaskat dåligt olja med dålig häftning. Då blir det lite mekaniska ljud som leds ut, dock förmodligen med större mekaniska ljud kommande av mera permanenta skäl.

En vanlig 10W40 fungerar utmärkt i en B5252 och en helsyntet med 5W40 också.
Det är motorns SKICK som avgör vad för olja som är bra. En motor med många mil på nacken som börjar bli lite gles i lager och annat mår inte bra av en helsyntet 0w30 oavsett hur bra den är. Den mår bättre med en något tjockare olja som t.ex 10w40.
Att kliva över 10W som kall egenskap, är egentligen bara dumt då det ökar risken för sönderkörda vevstakslager under uppvärmningsperioden.
Nu var det ju förvisso en diesel jag byte oljan på så dom låter ju rätt bra från början. Men när olja som gått ca 3500 mil får motorn att låta mindre än en split ny delsyntet(röd dunken) kan man ju börja undra? Jag kollade även upp att kvalitetsklasserna stämde, igentligen borde jag kanske tagit turbodieselolja. Men ville prova delsyntet för att få aningen mer lättflytande för att få lite bättre startegenskaper på vintern då jag inte har tillgång till vare sig garage eller stolpe :/ När jag ändå har dig på tråden, färddatorlampa för x70 är det b8.3d? För b8.5d ska vara till 850 va ja lärt mig här :)

Men för att återgå till topic, varför leder hel(även del?)-syntet ljudet såpass bra? En välmående motor för mig är en som är så tyst som möjligt, inte en stenkross :/
Alla har olika åsikter vad det gäller olja.. Även verkstadspersonal.. Varje bilfirma/verkstad bedrivs som ett separat företag och dom förespråkar i regel den olja dom tjänar mest på.. Läs din instruktionsbok och kolla vad din motor kräver. Sen kan du googla lite och skapa dig en uppfattning om vad som känns bäst.. :)

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]