Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
Om du ska renovera oken är det enda vettiga att plocka ner dem och sätta dem i en skruvstycka och sen blåsa ur kolven med tryckluft, men som det sägs; akta,så inte fingrene hamnar i kläm! Gör ont som sa*** och det kan vara ganska knepigt ett få loss fingrene igen.

//BjarneJ
av KaliZ
BjarneJ skrev:Om du ska renovera oken är det enda vettiga att plocka ner dem och sätta dem i en skruvstycka och sen blåsa ur kolven med tryckluft, men som det sägs; akta,så inte fingrene hamnar i kläm! Gör ont som sa*** och det kan vara ganska knepigt ett få loss fingrene igen.

//BjarneJ
Jo det hade jag tänkt att göra, men som jag skrev om någon kolv går lätt i förhållande till den andra så poppar den ju ut före den andra hunnit flytta sig. Gör den det så kan jag ju inte längre bygga tryck i oket för att få ut den andra "trögare" kolven.
Eller tänker jag fel? Hur gör jag i ett sånt scenario?

MVH
KaliZ
av BjarneJ
Mig veterligen finns det bara en kolv i de bakre oken. Det finns vissa modeller (740 bl.a.) som har två kolvar fram.
Vad har du för system ATE eller Girling?

//BjarneJ
av BjarneJ
Min 855 AWD har endast en kolv i varje (Girling) ok bak.
AWD-modellerna har andra handbromsvajre (längre) och andra handbromsbackar än 2WD-modellerna.
2WD och AWD-modellerna har endast bromsar fram gemensamt.

//BjarneJ
av SubMarine
Min V70 2.4T FWD har iaf två kolvar per ok bak (ATE). Trodde att det bara fanns en modell men verkar som sagt att det finns 1-kolvsok också.
av KaliZ
För att minska förvirringen så kan jag säga att det sitter två kolvar i varje ok bak. :D
Därav min fråga angående att trycka ut kolvarna med tryckluft.

Jag kommer nog på linjen att lägga något imellan och trycka ut kolvarna mot detta stoppet med hjälp av tryckluft, för att därifrån försöka dra ut dem med fingrarna sedan.

MVH
KaliZ
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]