Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tidigar 94-or kunde man larma av även med nyckeln. Sen kom de på att om man tog en hyfsad skruvmejsel, knackade in den i dörrlåset och drog runt den med en skiftnyckel, så låstes dörren upp och följaktligen stängdes larmet av. Det kom ut en servicebulletin om att det var lämpligt att ta ut styrenheten för larmet (Volvo Guard II tror jag det kallades - det var egentligen ett larm från Car Guard), vika ett ben på enheten och sätta tillbaka den igen. Då försvann möjligheten att larma av med nyckeln i låset.
Startspärren sitter i larmenheten. Köper man bil utan larm och sen sätter i det själv drar man ut en "dummy", som sitter där larmstyrenheten ska sitta. I dummyn sitter den bygling som gör att det går att starta motorn. Jag har själv både monterat larmet och modifierat det så det inte går att larma av med nyckeln på den 850 som jag hade en gång i tiden. Med tanke på vilken ekorre jag är skulle jag tro att jag har dummyn (med bygeln) liggande kvar i källaren fortfarande.
Annars kan man tillverka en kabel med två lämpliga kabelskor på och sticka ner på rätt ställe i reläsockeln, och på så sätt bygla startspärren.
av uffejl
Jag har prövat och tagit bort säkringen till larmet, det går då att starta bilen men den går då ej att köra på grund av att massa andra saker ej fungerar, är det någon som vet vilka funktioner???? mvh från Ulf.
av JT855
apersson850, tror du har blandat ihop larmen. Även i en annan tråd. VGA I är det äldre larmet och VGA II det nyare. Tror inte det satt nånting alls i min bil på 210-211 innan jag satte i larmet. Bilen gick då iallafall.
av Tommty
startspärren stängar bara av bränslepumpen (coh sätter givetsvis igång tutan i motorrummet och blinkar hejvilt)

finns massa typer av larm relän. OM du vill skita i fjärren och larmet tillfälligt kan man bygla 2st kontakter i relähållaren, 51 och 50 tror jag om jag inte minns fel (vilket då denna "dummy" gör som beskrevs innan). Finns om du söker runt lite.

Avlarma larmet är dyrt och onödigt, nytt larmr kan du fixa för max 100:- på skroten, var på bilia och ville avlarma ett gammalt relä och dem vill ha 500:- för det....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tommty skrev:startspärren stängar bara av bränslepumpen (coh sätter givetsvis igång tutan i motorrummet och blinkar hejvilt)
Själva larmet har en egen startspärr som klipper strömmen till startmotorn osv också, som går in när larmet är utlöst.
Den "vanliga" startspärren (svart pinne på 850 <=95, chip i nyckeln på senare modeller) stänger därimot bara av bränslepumpen.

Om jag inte är ute och cyklar så sitter det en bygel av nå slag i plats 211 i reläboxen, om man inte har larm (gäller 850). Tar man bort den bygeln utan att sätta i ett larmrelä startar inte bilen heller.

Det sagt, jag tror inte det bara går att slita ur larmrelät när det väl har lösts ut, och ersätta med en bygel och tro man kan köra iväg bilen (det vore bra dumt om det var så).
var med om samma sak, hade med min låst via fjärren , tappa bort den å sen gick de ej å starta bilen jag låste bilen som vanligt med nycklen, sen låste jag upp bilen via bagagen o sen gick de å starta, startspärren släppte efter de :O
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]