Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andazon
Ok, Ok

Jag förstår vad du menar pettson.

Jo, jag ska boka en tid på Volvo i morgon. Tänkte kolla så mycket som möjligt själv först för att jag har "som sagt inte lust att dubblera värdet på bilen genom att lämna in den på Volvo", men inser att det är det enda rätta ...

Tänkte som sagt var först bara kolla av så mycket jag kunde själv, så att jag inte lämnar in bilen för en skaplig slant och så är det bara något lättfunnet skitfel som orsakar problemet :lol:

Samtidigt så lär jag ju mig en massa om min bil, så helt bortkastat är det ju inte.

Ungefär som jag brukar säga när jag är på bilsemester:

"Jag kör inte vilse, det blir bara lite ofrivillig sightseeing ..."

Tackar än en gång för hjälpen jag fått.

// Andazon
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det jobbigaste är ju att just 97-98 inte "går" att läsa i realtid som privatperson, då det krävs nån mackapär som knappt går att få tag på, samt kostar fläsk (5-6000 låg dom få jag hittade på).
Så för att få ut realtidsdata har man "inget val" än att lämna in på volvo :cry:
Det är ju ok om man har volvo där man bor, men det inte ju inte så kul om man t ex som jag, måste åka 4mil enkel resa för att komma till volvo. Har man då en bil som går som ett lass skit t ex, är det ingen rolig resa (gjorde många..... "intressanta" resor med 945an :lol: )

Personligen tycker jag det är helt rätt att försöka felsöka och fixa själv, så länge man inte bara byter delar helt på måfå, utan har läst sig till på ett eller annat sätt så man vet vad delen i fråga har för funktion osv.

Det viktigaste är ju att läsa så mycket som möjligt (t ex olika forumsinlägg) och inte bara blint gå efter första bästa resultatet på google.

Nu tillförde jag iofs inte direkt mycket till tråden, men hoppas du hittar felet iaf :-)-)
av *pettson*
Jag får be om ursäkt att mitt inlägg antagligen lät väl hårt.
Självklart är även jag för att man försöker själv efter att ha intagit gott om information.
Men tyvärr är det som sagt att allting kan inte mäta realtidsdata i bilar. Ibland blir det nödvändigt att tyvärr lämna bort vissa saker. Eller få hyra/låna annan utrustning.
Tyvärr får jag väl säga efter veckans kontakter med verkstäder. Å jobbets vägnar.
Det känns verkligen inte som att felsökningskompetensen är speciellt hög på sina ställen..
av Andazon
Hej igen

Inga problem pettsson, jag hade inte bett om din kommentar om jag inte var beredd på att jag även kunde få en liten "tillrättavisning" :lol:

Fick en tid på Volvo i Gävle idag och när jag lämnade in bilen så tog det inte så lång tid förrän meken ringde och sa att det inte var något fel på bilen, mycket snopet ...

Han hade fått bra värden på sin mätning (se nedan), så då ska det bara vara att åka och besikta om bilen igen ...

CO 0.21
CO 2500 0.01
HC 82
Lambda 0.993

Kan väl knappast bli så mycket bättre eller hur :D

Synd bara att han ville ha nästan 750:- för besväret ...

Det enda jag kan komma på som anledning är att det var för högt motstånd i skarvkontakten till tempgivaren, som satt ihop som tusan när jag skulle ta isär och mäta på den. Det stämmer ju ganska bra att den har för högt motstånd och lurar motorn att den går kall då främre lambdasonden fladdrade upp och ner med kall motor, för att sedan "fastna" på 0,9 V (fet blandning) då motorn blev varm.

Så jag ska riva isär den en gång till och putsa upp den lite bättre, samt mäta en omgång till på främre lambdan.

Återkommer i slutet på nästa vecka då jag varit och gjort en ombesiktning.

GOD JUL!

//Andazon
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Andazon skrev:Synd bara att han ville ha nästan 750:- för besväret ...
Du hade kunna ombesiktiga bilen 3ggr för dom pengarna :lol:

Men hoppas värdena håller sig till besiktningen :-)-)

Min V70 hade också 2a på avgasvärdena när jag köpte den. Den fyllde jag i kylarvatten i (det var tomt ...) och åkte igenom bes med bra avgasvärden ^^
av *pettson*
Eftersom jag inte tror på tillfälligheter så funderar jag på om avgasprovet utförts kallt första gången?
Att man på volvo fått till provet, ja det är naturligtvis bra. Bättre vore om man berättat hur provet gått till.
Har man varvat skiten ur bilen och sen tagit provet? Eller har man bara tagit det?
Det som jag skulle eftersträvat vore att få se testet från kall katalysator tills den är varm. Alltså hänga på avgasmätaren vid kall bil och så köra den. Då ser man värdena hur dom rättar till sej mot kall bil för att sedan droppa brant när katalysatorn tänder.
På så sätt får du veta om katalysatorn helt enkelt börjar bli trött.
Ju tröttare ju varmare måste den bli för att rena.
Med andra ord, rättar den till sej vid 2000rpm eller måste du varva den 5000rpm i 10 min innan den ger bra värden?
Även bilprovningen utför avgasprov mot betalning, minns jag inte fel vill dom ha 300kr.
Dom pengarna kan det vara värt att köra den kall till dom, för att se hur den tänder, det berättar ju om det var en engångs sak, eller om det är dags för ett katalysatorbyte.
av NilsO
Lucif3r skrev: Så för att få ut realtidsdata har man "inget val" än att lämna in på volvo :cry:
Ett vanligt oscilloskop är ju också användbart. Speciellt på bilar vars motorstyrning inte erbjuder utläsning av någon data alls (typ 7/940). Och eftersom det inte krävs några särskilda prestanda duger de flesta billiga begagnade alldeles utmärkt. För att nu tillföra ytterligare lite ointressant i tråden :)
av Andazon
Hej igen

Lovade ju att återkomma när jag besiktat bilen igen, och det har jag gjort ...

Började med att Lambdalampan tändes ca 300 m innan jag kom fram till besiktningen..
Väl där så fick jag helt plötsligt lamdavärdet 1.10 (tidigare 0.89). Besiktningsgubben var schyst och lät mig åka iväg och kolla upp det för att senare återkomma och skrev därför inget protokoll.

Åkte då till Volvo och påpekade att det var konstigt att avgasvärdena inte gick igenom vid ombesiktningen när det såg bra ut på Volvo 1,5 veckor och 6 mil tidigare ...

De mätte om bilen, nollställde felkoderna (hann se att det var misständning på 3:ans och 5:ans tändstift, samt något med adaptionen på lambdan) och mätte igen. Då var det återigen bra värden.

Den här gången var jag med och det behövdes inget tokvarvande, utan det var som på besiktningen; starta på tomgång med kassa värden, varva 2 - 2500 i ca 20 - 30 sek innan värdena stabiliserat sig.

Tog därefter en rövare och åkte till besiktningen igen och där blev bilen äntligen GODKÄND !!!

Med värdena

CO 0.0
CO 2500 0.0
HC 048
Lambda 1.01

Så nu går pärlan ett år till !!!

Ska ta och byta ut originaltändkablarna inom en nära framtid.

// Andazon

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]