Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev: Biltemakonsumenterna måste verkligen älska att krypa runt bilen och meka.
Någon som har erfarenhet av annan sysselsättning? :roll:
Det behöver ju inte vara skit bara för att det kommer från Biltema...

Min erfarenhet av Biltemas hjullager:
*Hjullager nr:1 855GLT -93 vänster fram rullade i min ägo 7000mil och rullar fortfarande på min brors bil.
*Hjullager nr:2 855GLT -96 höger fram har hittills rullat ca 8500mil.
av *pettson*
Tommty skrev:
*pettson* skrev:
annabulla skrev:Tack! snälla ni för alla tips. Jag har ringt idag och visst är det så att man kan ha kontoutdrag och det har jag :D
Så jag får dra ur båda två låta, bilen stå och så köper jag SKF lagersats istället ...vad tror ni om det ? :)
Du är nämligen inte självklart berättigad till pengarna tillbaka för varan. Butiken har rätt att ge dej en felfri vara i första hand för att avhjälpa felet.
Enda gången butiken ska ge dej pengar tillbaka i första hand, är när det är öppet köp, vilket innefattar max 30 dagar sedan inköpet och du lämnar in en oanvänd vara i orginalförpackning.
Självklart har jag ingen aning om hur dom ställer sej i frågan, men så ser köpreglerna ut.

helt fel faktiskt. Det där är en helt stor gråzon som företagen inte kan använda sig av. Företagen har rätt att erbjuda avhjälpande (reparation) eller omleverans (utbyte) först. Godtar inte kunden detta så kan man kräva pengar tillbaka.

MÅNGA butiker idag skiter i den regeln och säger "nej, du får bara tillgodo/presentkort som max".

Om dom är alldeles förjävliga (vilket jag inte tror dem är då biltema brukar vara trevliga) så kan du kräva reseersättning.

Men personligen skulle jag tagit emot byte, hört från många att biltemas hjullager faktiskt är bra.
Helt fel? Jag förstår nog inte riktigt?
Eller det kanske inte var riktat mot mej?
*pettson* skrev: Helt fel? Jag förstår nog inte riktigt?
det jag svarade på är ditt svar till att "du är inte självklart berättigad till pengar"
av *pettson*
Tommty skrev:
*pettson* skrev: Helt fel? Jag förstår nog inte riktigt?
det jag svarade på är ditt svar till att "du är inte självklart berättigad till pengar"
Nej och det är helt korrekt. Du är INTE självklart berättigad till pengar för en använd vara som du vill reklamera. Den som sålt varan har rätt att förse dej med en annan likadan eller att reparera densamma. Den enda *gråzon* som finns är om varan t.ex hjullagret i det här fallet är endat uppmonterat på bilen och där insåg man glappet och lämnar genast tillbaka den. Då räknas det som att varan är begagnad men att det gått såpass kort tid.
Då är man berättigad till pengar i första hand.
I det här fallet har bilen rullat och en tid har förflutit. Då gäller alltså inte kontanter i första hand.
Gör du däremot öppet köp med oanvänd vara så får du alltid pengarna tillbaka. Är varan en beställningsvara för butiken, oavsett om det ingår i ordinarie katalogsortiment så är det inte självklart att man får lämna tillbaka någonting alls. En beställningsvara är alltid en beställningsvara.
Hur biltema gör specifikt har jag ingen aning om. I övrigt har du ALDRIG rätt att KRÄVA pengar för omkostnader kring saker du köpt såsom resekostnader och annat.
Det står även tryckt i köpreglerna du accepterat genom köp hos dom flesta.

Konsumentköplagen är brilliant utformad på så sätt att den täcker 1000 situationer i teorin. I praktiken finns det lite större svårigheter.
Se på bildemonteringar. Enligt konsumentköplagen får du gå ut och demontera delar, ta hem dom för översyn och se om dom passar, prova dom på din bil, kräva minst 6 månaders garanti och ändå få lämna tillbaka dom om du inte är nöjd och få pengarna tillbaka.
Vad är motkravet då? Att den bedömts vara i nära nyskick, att den togs bort på fackmannamässigt sätt och att den monterats av fackman eller på fackmannamässigt sätt. Biltillverkarens metod måste användas. Allt som biltillverkaren rekommenderar vid bytet ska bytas.
Så hur fungerar det i praktiken?
Hilmer skrev:
Vojje skrev: Biltemakonsumenterna måste verkligen älska att krypa runt bilen och meka.
Någon som har erfarenhet av annan sysselsättning? :roll:
Det behöver ju inte vara skit bara för att det kommer från Biltema...

Min erfarenhet av Biltemas hjullager:
*Hjullager nr:1 855GLT -93 vänster fram rullade i min ägo 7000mil och rullar fortfarande på min brors bil.
*Hjullager nr:2 855GLT -96 höger fram har hittills rullat ca 8500mil.

Vojje. handhavandefel?
av *pettson*
Gillar man inte att skruva så finns INGA prisvärda detaljer oavsett vart man handlar. Man kan ändå inte göra jobbet med dom krav som finns förmodligen. Det ökar på chansen att det ändå blir fel oavsett.
Då finns det andra alternativ. Lämna in, betala, hämta färdigt.
Hej..
Måndagsvara ja med all respekt kan det vara så, men nu var det så att jag köpte hjullagren på två olika platser. :shock: Ett i Karlstad och det andra i Uddevalla, så den tror jag inte på. Reklamation av en vara har man alltid upp till tre år på sig. Nu har Biltema varit mycket tillmötesgående och visst kan jag få pengarna tillbaka eller nya hjullager. frågan är om det är värt det att göra arbetet igen och de bara rullar 200 mil till nästa byte.?
Sant är att alltid är inte dyrare varan är bättre...så jag får fundera vidare på hur jag gör ?
tackar alla ni som kan och vet och ger mej bra råd här ni är underbara ! :D
Tommty skrev:om det visar sig vara lagren så behöver du inte kvittot om det har slängts.

kontoutdrag fungerar precis lika bra som ett kvitto, om du betalade med kort vill säga.
Kontoutdrag på vad?
annabulla skrev:Hej..
Måndagsvara ja med all respekt kan det vara så, men nu var det så att jag köpte hjullagren på två olika platser. :shock: Ett i Karlstad och det andra i Uddevalla, så den tror jag inte på. Reklamation av en vara har man alltid upp till tre år på sig. Nu har Biltema varit mycket tillmötesgående och visst kan jag få pengarna tillbaka eller nya hjullager. frågan är om det är värt det att göra arbetet igen och de bara rullar 200 mil till nästa byte.?
Sant är att alltid är inte dyrare varan är bättre...så jag får fundera vidare på hur jag gör ?
tackar alla ni som kan och vet och ger mej bra råd här ni är underbara ! :D
reklamation på 3 år...ja det kan man tro.

reklamationsrätten är 3 år. men efter 6 månader måste du bevisa att det faktiskt ÄR ett fabriksfel (vilket oftast är lölijt svårt/omöjligt).
efter 6 månader kan personalen på biltema bara säga "bevisa det", tvärtom om felet är inom 6 månader.

och pettson, du kan fortfarande få pengar tillbaka i första hand, sålänge man inte begär en oskälig kostnad för företaget. Dock om biltema vill vara jävliga tillbaka kan dem dra av några kronor för ditt "nyttjande" av hjullagret.

jag säger som jag sa innan, ta 2 nya från biltema. det är samma kvalité/skit som mekonomen/skruvat m.m.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]