Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
andy78 skrev:Snåla inte med kylsprayen inget går sönder fast den blir frostvit av sprayen.
Du menar, förutom resterande lödningar som inte mår speciellt bra av att bli plötsligt nerkylda?
Man sprayar på höljet inte direkt på lödpunkterna.
men även om man gjorde det vad ska hända menar du?

kylspray används mycket i industrin för att kyla kretsar och komponenter.
av *pettson*
Felet som beskrivs får man naturligtvis löda om boxen för om man vill. Men är man intresserad av att lösa felet på ett snabbare och enklare sätt än att med största sannolikhet vara preventiv bara för att sen få leta upp felet så byter man abs kransarna fram. Numera finns dom ju för en spottstyver. Om nu inte 70 spänn stycket känns fel. Innan var det enda lönsamma att byta hela knuten. Viktigast är att fixa vänster ring.

Det som hänt är att en tand är lägre än dom andra. Eller så är ringen sprucken. Toleransen på läsavståndet är ca 0.2mm, det räcker med att en tand tappar halva sin höjd för att kransen ska vara oanvändbar. Det räcker också med att en tand blir smalare för att samma problem ska uppstå.
av *pettson*
Nej problem med lödningarna avhjälps inte med nya kransar. Men att löda om är att elliminera ännu en möjlighet till fel. Det var väl mest så jag menade lite svagt ironiskt.
Jag har inte varit för den här typen av problem som avhjälpts med just att löda, lödning brukar vara lösningen då vi talar om bakre givarna och/eller strömförsörjningen till motorn.
Men däremot har jag avhjälpt den här typen av problem massor med gånger på andra sätt. Antingen har kransen bytts eller så har knuten bytts. Allt beroende på priset på knuten och ringen, samt vad kund vill.

Man bör plocka bort sina drivaxlar för att kika på hur dom mår. Man ska alltid ta reda på knutens skick så gott det går. Skicket avgör vad man gör härnäst.

Bytet av en ABS ring går till så att man knackar loss den gamla ringen. Slipar lite grand runt anliggningsytan, lägger på grönt aneroblim och knackar dit den nya ringen. Låt det torka sedan.
*pettson* skrev:Nej problem med lödningarna avhjälps inte med nya kransar. Men att löda om är att elliminera ännu en möjlighet till fel. Det var väl mest så jag menade lite svagt ironiskt.
Jag har inte varit för den här typen av problem som avhjälpts med just att löda, lödning brukar vara lösningen då vi talar om bakre givarna och/eller strömförsörjningen till motorn.
Men däremot har jag avhjälpt den här typen av problem massor med gånger på andra sätt. Antingen har kransen bytts eller så har knuten bytts. Allt beroende på priset på knuten och ringen, samt vad kund vill.

Man bör plocka bort sina drivaxlar för att kika på hur dom mår. Man ska alltid ta reda på knutens skick så gott det går. Skicket avgör vad man gör härnäst.

Bytet av en ABS ring går till så att man knackar loss den gamla ringen. Slipar lite grand runt anliggningsytan, lägger på grönt aneroblim och knackar dit den nya ringen. Låt det torka sedan.
Du skrev att de kostade 70 kr eller vad det nu var, vart köper man dem?
volvobaggen skrev:
V70RAWD skrev:v0Ivopob--du skrivar att "oftast går det att löda om styrdonet" Vett du eksakt var man ska löda?

Har presis plokkat ned mitt styrdon, och där är jo hur mycket som helst att löda om!

Mvh V 70R awd
http://www.volvoforum.no/tips_triks/bil ... smod12.jpg
Tackor! Nu är boxen omlödat--300kr--monteret och än har ABS lampan inte tänds igen! :D

Mvh V 70R AWD
virtq skrev:Var fick du den omlödd för endast 300 kr???
En liten TV-rep. shop. Sågade själv opp boxen och vista honom--efter linket från VOLVOBAGGEN-- vart han skulle löda, och limmade sen själv ihop boxen med limpistol!
Senast redigerad av 2 V70RAWD, redigerad totalt 0 gång.
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]