Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Hade man tagit all den energi och viljan som ägnats åt att hitta så många sätt som möjligt att undvika felsökning och reparation av bilen och istället ägnat den åt att ladda batteriet och sett över startmotorn,så hade bilen hunnit gå många många mil på vägen istället. Förut behövde den troligen akut service till en kostnad av någon dubbeljapp eller två. Men nu är den troligen grillad på grund av allt onödigt nötande. Nu är troligen endast utbyte av startmotorn till en högre kostnad det som är alternativet. 20 minuters mera sökande i forumet hade gett lösningen om vad som troligen är problemet och hur man hade löst det på ett enkelt sätt Men som sagt nu användes tiden till annat.
av kostir
*pettson* skrev:Hade man tagit all den energi och viljan som ägnats åt att hitta så många sätt som möjligt att undvika felsökning och reparation av bilen och istället ägnat den åt att ladda batteriet och sett över startmotorn,så hade bilen hunnit gå många många mil på vägen istället. Förut behövde den troligen akut service till en kostnad av någon dubbeljapp eller två. Men nu är den troligen grillad på grund av allt onödigt nötande. Nu är troligen endast utbyte av startmotorn till en högre kostnad det som är alternativet. 20 minuters mera sökande i forumet hade gett lösningen om vad som troligen är problemet och hur man hade löst det på ett enkelt sätt Men som sagt nu användes tiden till annat.

Sökte i forum innan när jag la upp frågan förut och fick då upp det berömda gräsklipparsyndromet som sa att man skulle ha i en tår olja i cylindrarna och sedan nöta, då tog det stopp relativt snabbt.... Kan ju inte dra igång henne heller eftersom det är automat..

Ska till returbilen på onsdag för ny startmotor tänkte jag, är inte farligt dyrt och lätt att byta.
Tror du det var/ är något annat fel pettson? Har du något tips som skulle kunna hjälpa mig på traven hade jag vart väldigt glad och tacksam för det :)
av *pettson*
Du har två saker som uppstått. En är startmotorns frånvaro. En annan att styrdonet kastade ut din temperaurgivare för kylvattnet. Tempgivarfelet kan vara falskt, hursomhelst så är den inte prio ett just nu när utetempen är på plussidan. Byt startmotorn, se över alla kablage. Framförallt som ska leverera höga strömmar. Minussidan är lika viktig som plussidan. OM problemet med tempgivaren återkommer när bilen ens visat tendens att starta så mät och byt givaren om den är felaktig. Kör INTE runt med det felet då den är extremt viktig för rätt bränsleblandning i ditt fall.
av kostir
*pettson* skrev:Du har två saker som uppstått. En är startmotorns frånvaro. En annan att styrdonet kastade ut din temperaurgivare för kylvattnet. Tempgivarfelet kan vara falskt, hursomhelst så är den inte prio ett just nu när utetempen är på plussidan. Byt startmotorn, se över alla kablage. Framförallt som ska leverera höga strömmar. Minussidan är lika viktig som plussidan. OM problemet med tempgivaren återkommer när bilen ens visat tendens att starta så mät och byt givaren om den är felaktig. Kör INTE runt med det felet då den är extremt viktig för rätt bränsleblandning i ditt fall.
Hej igen,
Ja jag byter startmotorn i dagarna, men vad var/är det ursprungliga felet som gör att den inte startar då?
Ska kolla alla kablar med självklart. Men om jag inte får igång den (som det var innan startmotorn la av) vad gör jag då? Det ursprungliga felet består ju eller var det att startmotorn drog för mycket ström?

Tusen tack pettson! Du är till otroligt stor hjälp för sånna som mig!
Måla inte den lede på väggen :) . Byt startmotorn som "pettsson" skrev och det kan nog vara läge för ett nytt batteri också. Om motorn nu startar, vilket den borde göra, så var problemet att för mycket ström gick till startmotorn och att det inte blev tillräckligt mycket ström över till motorsystemet

Mvh GK
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]