- mån 09 apr 2007, 02:00
För den som envisas, kollade jag just i elschemat, för att se vad som verkligen skiljer sig åt. Nu tittar jag på 850 från 1994, för det är det schemat jag har. På senare modeller, som har CAN-buss, är operationen sjuttioelva resor värre.
Nåväl, på en gammal 850 ska det till följande:
Ny styrenhet (förstås).
Ny kupéfläktstyrenhet. Fullfartsreläet tas bort.
Spjällmotor temperatur förarsida.
Spjällmotor temperatur passagerarsida.
Spjällmotor golv och defroster.
Spjällmotor ventilation.
Yttertemperaturgivare i luftintaget.
Kanaltemperaturgivare förarsida.
Kanaltemperaturgiare passagerarsida.
Innertemperaturgivare förarsida.
Innertemperaturgivare passagerarsida.
Inkoppling av solinstrålningsgivaren (sitter antagligen redan vid larmdioden).
Jag har inte studerat om kablaget är detsamma i olika bilar. Det kan tänkas, då de inte gärna gör olika varianter på sånt. Det är ritat tre kontaktdon i bakänden på styrenheten till ECC, men inget för AC, så jag vet inte hur det är med det.
Kylvätsketemperatur och bilens hastighet fås från instrumentering.
ECC är ansluten till diagnosuttaget, men det anske också kommer med automatiskt, i kablaget.
I en sån här gammal bil finns ingen inblandning av motorvarvtal eller om rutor eller dörrar är öppna. Däremot får man, om man ställer fläkthastighetsväljaren i läge 0, en manuell temperaturinställning. Då gäller inte graderna längre, utan på blått är det kallt och på rött är det varmt. Däremellan följer spjällen inställningsrattens läge, precis som på en manuell version.
Detta är tänkt att användas om man kör med rutorna och/eller takluckan öppen. Då blir det sånt virrvarr i kupén ändå, att temperaturmätningen inte blir rätt.
På S/V70, första generationen, flyttades kupétemperaturgivarna ihop till en, som sitter i mittkonsolen. Det var lögn i h-e att lära framförallt amerikaner att man inte ska ha sidofönsterna på glänt när man kör med ECC. Med givarna precis innanför fönsterna blev temperaturavkänningen fel.
740 fick inte ECC förrän 1990. Den kom tidigare i 760.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.