Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
#97433
Två viktiga detaljer, vara galen och ha gott om tid. Byt bil istället.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
#97453
okok. Men från AC till ACC då?
Användarvisningsbild
av Funk
#97473
ACC och ECC är egentligen samma sak, men som kallas olika på olika bilmodeller/fabrikat...

Edit: Skrev ett C för lite i ACC, då blev det helt fel..
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
#97474
Ja om jag omformulerar mig då: Kan jag koppla in en ACC styrenhet (med siffergradtal) fungerande till min AC, eller måste jag konvetera om en massa annat då?
Användarvisningsbild
av #27
#97475
Silver.Swe. skrev:Ja om jag omformulerar mig då: Kan jag koppla in en ACC styrenhet (med siffergradtal) fungerande till min AC, eller måste jag konvetera om en massa annat då?
Ecc:en funkar med elektronik och vanlig AC har vajrar från reglaget så du får byta bra mycke för att få de att funka om de ens går, tror att de kostar mer en vad de smakar...
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
#97476
#27 skrev:
Silver.Swe. skrev:Ja om jag omformulerar mig då: Kan jag koppla in en ACC styrenhet (med siffergradtal) fungerande till min AC, eller måste jag konvetera om en massa annat då?
Ecc:en funkar med elektronik och vanlig AC har vajrar från reglaget så du får byta bra mycke för att få de att funka om de ens går, tror att de kostar mer en vad de smakar...

Okej, och samma sak gäller för ACC?
Användarvisningsbild
av #27
#97477
Japp..
Användarvisningsbild
av eccy243
#97532
Volvos automatiska klimatkontroll hette ACC när den satt på 740/760 före -88. Efter -88 förfinades den. Den blev mer elektronisk. Då fick den namnet ECC. Och alla automatiska klimatanläggningar efter det har alltid hetat ECC. Så ACC finns bara på 740/760 före -88, om vi pratar Volvo. Om vi ska dra in andra märken så blir de något annat...
Användarvisningsbild
av apersson850
#97707
För den som envisas, kollade jag just i elschemat, för att se vad som verkligen skiljer sig åt. Nu tittar jag på 850 från 1994, för det är det schemat jag har. På senare modeller, som har CAN-buss, är operationen sjuttioelva resor värre.

Nåväl, på en gammal 850 ska det till följande:

Ny styrenhet (förstås).
Ny kupéfläktstyrenhet. Fullfartsreläet tas bort.
Spjällmotor temperatur förarsida.
Spjällmotor temperatur passagerarsida.
Spjällmotor golv och defroster.
Spjällmotor ventilation.
Yttertemperaturgivare i luftintaget.
Kanaltemperaturgivare förarsida.
Kanaltemperaturgiare passagerarsida.
Innertemperaturgivare förarsida.
Innertemperaturgivare passagerarsida.
Inkoppling av solinstrålningsgivaren (sitter antagligen redan vid larmdioden).

Jag har inte studerat om kablaget är detsamma i olika bilar. Det kan tänkas, då de inte gärna gör olika varianter på sånt. Det är ritat tre kontaktdon i bakänden på styrenheten till ECC, men inget för AC, så jag vet inte hur det är med det.
Kylvätsketemperatur och bilens hastighet fås från instrumentering.
ECC är ansluten till diagnosuttaget, men det anske också kommer med automatiskt, i kablaget.

I en sån här gammal bil finns ingen inblandning av motorvarvtal eller om rutor eller dörrar är öppna. Däremot får man, om man ställer fläkthastighetsväljaren i läge 0, en manuell temperaturinställning. Då gäller inte graderna längre, utan på blått är det kallt och på rött är det varmt. Däremellan följer spjällen inställningsrattens läge, precis som på en manuell version.
Detta är tänkt att användas om man kör med rutorna och/eller takluckan öppen. Då blir det sånt virrvarr i kupén ändå, att temperaturmätningen inte blir rätt.
På S/V70, första generationen, flyttades kupétemperaturgivarna ihop till en, som sitter i mittkonsolen. Det var lögn i h-e att lära framförallt amerikaner att man inte ska ha sidofönsterna på glänt när man kör med ECC. Med givarna precis innanför fönsterna blev temperaturavkänningen fel.

740 fick inte ECC förrän 1990. Den kom tidigare i 760.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]