Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
stötdämparna är väl till för att helt enkelt dämpa, medans fjädrarna ska hjälpa till att fjädra tillbaka dämparna, samt se till att dämparna inte slår i botten (så gott det går).
Detta är dock mer än gissning än fakta, så ta det med en nypa salt :roll:

Skillnaden med "mjuka" (jag kallar dina dämpare för mjuka här) och hårdare dämpare är att bakdelen inte kränger och känns lika "svampig" som med hårdare dämpare.
Svampigheten tänker man inte så mycket på (iaf gjorde inte jag det) förens man monterat dom nya, då inser man snabbt hur kassa dom gamla dämparna va :p

Det är dock möjligt att det märks mer på en 945a, som är bakhjulsdriven, än på en V70.
av Edgar84
hallå igen.

jag tar dina ord för sanning, Luci3r, tills pettson sätter punkt för diskussionen, så snacka på:)

jag har inte riktigt vanan inne att bedömma väghållning, svampighet osv. jag är ganska okräsen som person men just skulle jag säga att bilen är j*vligt stum baktill. Jag skulle nog nöjt mig med mjukare väghållning bak. så jag tror att det i mitt fall snarare beror på fjädrarna hurvida bilen känns stum eller svampig. men när fjädrarna blir mjukare kanske stötdämparna blir mer betydelsefulla.

(jag ska läsa på lite på wiki senare om hjulupphängning. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjulupphängning ) där kan man säkert få lite svar på olika frågor.

/ ha det gôtt
av blådåren
Edgar84 skrev:Haha. Kan ni gissa märket på mina?

BILTEMA, tjohoo. Här verkar det finnas en viss skillnad i kvalitéen.

Tack för svaren.

Fasen, orkar nog inte riva ner allt igen. spelar det så stor roll då? Vad är stötdämparnas jobb kontra fjädrarnas roll egentligen?

/Edgar84

Intressant att man kan "veta" att biltemas grejor är skit, med tanke på att kunskaperna om hur fjädringens komponenter arbetar och vad dom enskilda delarna har för uppgift verkar vara begränsade... :roll:
En förutsättning för att kunna laga ett fel, är väl ändå att veta hur det man tänkt laga fungerar ??.
av v0lvopob
Stötdämparens uppgift är att förhindra fjäderns egensvängning eller hur man ska förklara det... därav att bilen blir gungig när stötdämparna är dålig för det finns inget som stoppar fjäderns rörelser.
av xxargs
Bilens vikt och dess fjädring bildar en resonanskrets och kan gunga för evigt efter en liten gupp om det inte finns någon friktion som dämpar ned svängningen. och det är stötdämparens uppgift att just minska denna gungningstedens då amplituden annars kan bli väldigt hög.

motsvarande dämpare finns på remspännare mm. då utan dämpning och i varvtal som gör att det går i resonans så kan remfladdret blir så stor att de i princip kan hoppa av remskivor och det har nästan ingen betydelse på hur hårt man spänner remmen då det bara ändrar frekvensen lite högre och lagren i generator mm. blir ännu mera utsatta för radiell stress när de fladdrar mycket amplitud...

Det finns filmer på youtube med bilar där man tagit bort bakre dämparna och vid en mindre inbromsning som startar gungningen och ökar så mycket under inbromsningen att bakhjulen är en bra bit i luften av studsarna.

i riktigt gamla bilar och hästdroskor var det si och så med stötdämpare - här var det friktionen mellan ytorna i de ihopdragna bladfjäderpaketen som hade den absorberande egenskapen och agerade stötdämpare (det är därför man sällan ser en enkel bladfjäder utan alltid flera i paket).

mao stötdämparen hanterar inte själva guppet - däremot ser den till att fjädern beter sig civiliserat när fjädringen återgår så att bilen inte står och gungar eller tom studsar efteråt.

Det här betyder att vikten, fjädringen och hur tungt stötdämparen skall vara att dra i, hänger ihop - har man hårdare fjädrar och högre vikt så bör även stötdämparna anpassas och här pratar man om kritisk dämpning - underkritisk dämpning (när dämparna är slitna och bilen gungig och får dålig väggrepp) och överkritisk dämpning (när det verka stumt och krafterna är större på stötdämparens fästen än fjäderns fäste när det trycks ihop vi resonansfrekvens och hjulens återgående efter gupp är långsammare än bilens naturliga 'gungningstakt' - vilket inte heller är bra för väggreppet)
Användarvisningsbild
av Nexus
lite OT man jag har faktiskt testa köra en bil utan dämpare bak och det var en upplevelse.
Satan i gatan vad det gunga upp och ner.Ingen lång strecka/ eller fort utan bara en liten test...
Användarvisningsbild
av LionKing75
MÅSTE man demontera båda fästena till stötdämparna (övre och nedre) för att byta fjädrar bak?
En tidigare ägare till min 855 har svetsat (!) den nedre bulten på enda stötdäpmarfästet... Båda stötdämparna ser ut att vara nybytta, så de tänkte jag behålla.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]