Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Kena skrev:Ursäkta, det var damasken för mej med, halva hade lossnat.
Bromsrörsnyckel se länk http://www.bildelar.nu/category/454-1-b ... yckel.aspx
OK, men bara så jag vet 100%, den hade alltså lossnat, INTE spruckit?
Var helt säker på att den inte kunde krypa ut om den var korrekt monterad, men om du också råkat ut för det ska jag kanske inte sticka ut till han som gjorde det och röja...
Var dina ok/damasker gamla? Har ändå lite svårt att smälta att damasken lossnat 1 år efter renovering.

Kollade även bakbromsarna idag, inte speciellt upplyftande, den högra har bara slitit på ena klossen, så nån millimeter kvar bara. Bak är också renoverade av samma kille, men hö-oket som krånglar ser inte ut att ha varit loss de senaste åren.
Dessutom servade jag bilen hos Volvo förra sommaren:
"Bromsbelägg skivbroms: kontroll slitage" - hur kan man missa en kloss inget sliten, andra några mm kvar, och fjädern kass.
"Parkeringsbroms: kontroll/justering" - fick 2a på besiktningen, tog inte ordentligt ens på 11e hacket, känns inte som det heller kontrollerades särskilt noga.
Jag brukar lämna in bilen för att det skall bli redigt gjort...
av Kena
Tycker inte det är värt pengarna att renovera när Bt har dem för typ 500/st. Och att börja byta delar på nya från Biltema känns fel, då har du ingen garanti kvar. Nä mitt tips är att du köper nya från Bt och gasar till de rasar så sparar du tid och energi till något roligare. Smartast är väl att alla delar på bilen ska gå i pension samtidigt på bilen, att då ha en del delar på bilen i nyskick är väl inte så optimalt.
av zäta
jag tror det är ett vanligt fel på dessa bromsok (fram) att damasken kryper ut halvvägs.
Dom borde inte kunna krypa ut om den är rätt monterad men jag vet att dom gör det i alla fall.
Jag har råkat ut för detta flera gånger på mina bilar.

Alltid har kolven varit rostskadad och då är det byte av oket som gäller
för det är ingen ide att försöka att putsa kolven om den är rostig.
av 2444ever
Där ser man, verkar mer o mer som att det bara är att ge upp oket.
Kan inte låta bli att fundera ändå, du säger att du varit med om det flertal ggr, har det varit på "original"-ok, som inte renoverats eller liknande (alltså ingen risk för åverkan på ytorna)?
Kan ju vara så enkelt att klacken som skall vara inne i cylindern på damasken haft lite lite för lite höjd, eller att det blivit torrt utanför tätningen. Läste någonstans att därför är det viktigt med bromscylinderfett utanför tätningen.

Jaja, bara att bita i det sura äpplet förmodligen, det trista är att jag betalade för renovering av framoken för ett år sedan, och byter jag ena så skall jag ju byta andra.
Och bak, som renoverades strax efter så är det en liknande situation, vä funkar bra, men hö kärvar innersta kolven ordentligt. Går inte det att fixa till så är det väl nya bak också. Mycket pengar i sjön där för renoveringarna.

Hur var det nu, är det ok att köra med gamla klossar/skivor om man byter ok?
av Kena
Alltså det är en kopia av mina bromsproblem jag hade, både fram och bak (samma kolv bak).
Och, jo du kan använda samma klotsar bara de är ok slitagemässigt. De är ju innötta mot skivorna så de är ok.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Har en kompis som kör Volvo 245, i många år plockade Han bort sina ok vart annat år och gjorde rent, putsade upp, i med renoverinssats.
Nu har Han lugnat ner Sig och använder Sig av en stor sprita som anväds inom läkarvården och sticker den genom damasken med bromsvätska, killen har aldrig problem med Sina bromsar.
av Kena
Alfredo skrev:Har en kompis som kör Volvo 245, i många år plockade Han bort sina ok vart annat år och gjorde rent, putsade upp, i med renoverinssats.
Nu har Han lugnat ner Sig och använder Sig av en stor sprita som anväds inom läkarvården och sticker den genom damasken med bromsvätska, killen har aldrig problem med Sina bromsar.
Hade inte jag på 740 heller. Gjort ren dem och smort upp glidpinnar ca vartannat år på båda bilarna.
av 2444ever
Kena skrev:Alltså det är en kopia av mina bromsproblem jag hade, både fram och bak (samma kolv bak).
Och, jo du kan använda samma klotsar bara de är ok slitagemässigt. De är ju innötta mot skivorna så de är ok.
Känns som vi kan utesluta att det är samma kille som renoverat p.g.a. geografiska orsaker :) Konstruktionsmiss eller märkligt sammanträffande...
Är lite märkligt att det inte ingår någon form av översyn på servicar av oken, är ju inte helt ovanligt att de krånglar, många andra punkter som känns mindre nödvändiga är ju med. Min bil är det bytt skivor o klossar både fram o bak av tidigare ägare, men tror inte att verkstaden kollade något på oken, lite trist att få alla problemen nu. Är oken mer känsliga på lite nyare bilar? jämför med min gamla 240 som inte krånglade något, eller jag hade tur med den kanske. Jaja, nu har jag lärt mig att man måste se över oken nån gång om året.

Blev lite mekande ikväll/inatt, tänkte jag skulle få igång den kärvande kolven bak (har fått lite blodad tand på mekning, mekade en del för ett antal år sedan, men i princip ingenting under senare år, har inte haft något garage t.ex. Är ju ganska kul när man väl kommer igång - och börjar om med alla nybörjarmisstag :) Varit o shoppat en hel del på Volvo, Biltema etc. senaste halvåret.
Köpte bl.a. detta på Biltema som jag tycker funkar bra:
Bild
Klicka för större

Gick bra, i.o.m att jag ändå skall renovera det så försökte jag lyfta lite på damasken och spruta in lite bromsvätska, till slut kunde jag klämma tillbaka det med en liten polygrip. Och då gjorde jag ett rejält nybörjarmisstag, tänkte inte på att andra kolven kunde tryckas ut, tänkte väl att den inte skulle glida så lätt eller något. Nåväl, den friska kolven gick ut så långt så att låsringen till damasken släppte (kolven var några mm från skivan). Trodde först att kolven hade släppt helt, men var "bara" låsringen. Med oket på plats var det inte helt lätt att pula den på plats, tog nog någon timma, men till slut satt den där.

Note to self: Tänk efter före.

En dum fråga, men du har väl dieselv&au[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Den här informationen hade jag i min app. Sc[…]

Men jag har kört 40 km nu.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysning[…]