Kena skrev:Alltså det är en kopia av mina bromsproblem jag hade, både fram och bak (samma kolv bak).
Och, jo du kan använda samma klotsar bara de är ok slitagemässigt. De är ju innötta mot skivorna så de är ok.
Känns som vi kan utesluta att det är samma kille som renoverat p.g.a. geografiska orsaker :) Konstruktionsmiss eller märkligt sammanträffande...
Är lite märkligt att det inte ingår någon form av översyn på servicar av oken, är ju inte helt ovanligt att de krånglar, många andra punkter som känns mindre nödvändiga är ju med. Min bil är det bytt skivor o klossar både fram o bak av tidigare ägare, men tror inte att verkstaden kollade något på oken, lite trist att få alla problemen nu. Är oken mer känsliga på lite nyare bilar? jämför med min gamla 240 som inte krånglade något, eller jag hade tur med den kanske. Jaja, nu har jag lärt mig att man måste se över oken nån gång om året.
Blev lite mekande ikväll/inatt, tänkte jag skulle få igång den kärvande kolven bak (har fått lite blodad tand på mekning, mekade en del för ett antal år sedan, men i princip ingenting under senare år, har inte haft något garage t.ex. Är ju ganska kul när man väl kommer igång - och börjar om med alla nybörjarmisstag :) Varit o shoppat en hel del på Volvo, Biltema etc. senaste halvåret.
Köpte bl.a. detta på Biltema som jag tycker funkar bra:

Klicka för större
Gick bra, i.o.m att jag ändå skall renovera det så försökte jag lyfta lite på damasken och spruta in lite bromsvätska, till slut kunde jag klämma tillbaka det med en liten polygrip. Och då gjorde jag ett rejält nybörjarmisstag, tänkte inte på att andra kolven kunde tryckas ut, tänkte väl att den inte skulle glida så lätt eller något. Nåväl, den friska kolven gick ut så långt så att låsringen till damasken släppte (kolven var några mm från skivan). Trodde först att kolven hade släppt helt, men var "bara" låsringen. Med oket på plats var det inte helt lätt att pula den på plats, tog nog någon timma, men till slut satt den där.
Note to self: Tänk efter före.