Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Criller
taxi skrev:Pumpen kan säkert gå sönder ändå, relativt enkelt att kolla så du inte tar av toppen i onödan!
Byter dom grejorna jag har sen om problemet är kvar så kollar jag pumpen. är det inte den då heller så blir det att riva toppen.

Måste man plana på 850? Bör ju kanske göra det? med tanke på att den kokat?
av *pettson*
1/ pumpen är överdimensionerad, helt korrekt men att det sällan är strul med dom är nonsens. Det händer titt som tätt att impeller lossnar eller att lagren går ned sej. Det är egentligen bara volvoanställda som har åsikten att dom håller i evighet, möjligen en klick människor i ett annat forum också.
Det är ett normalt förfarande att byta pumpen varannat kamremsbyte på dom flesta verkstäder.
Förutom just på volvo där den endast byts när den sagt adjö redan. Ett sätt att få kunden att betala kamremsbytet två ggr. Förmodligen är det samma anledning som man inte byter brytrullarna varje gång man byter rem. Man kan alltid ta betalt en gång till om man inte gör ett bra jobb.
För mej är ett bra jobb där man inte behöver komma tillbaka inom bytesintervallen.
Men ovanstående är min åsikt.

2/ Toppen ska bara planas om den är skev. Vilket inte är helt lätt. Eftersom den får vara mycket mera skev än den någonsin får bearbetas så är det oftast totalt onödigt men ändå nåt som verkstäder älskar att göra fast det är totalt fel. Det är otroligt sällan en topp är så skev att den faktiskt måste åtgärdas.
Dom fallen brukar det varit generalras. Då har ofta toppen helt andra problem dessutom.

Men ovanstående är min åsikt. Du får göra exakt som du vill. Det är dina pengar och din tid.

En dum fråga, men du har väl dieselv&au[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Den här informationen hade jag i min app. Sc[…]

Men jag har kört 40 km nu.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysning[…]