Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BOFH
Vissa saker kostar mer till C70 än till s/v70, men servicekostnader och de flesta reservdelar är inte nämnvärt dyrare. Baksätet kan du utan problem frakta (korta) vuxna i så barn är inga problem. Bagageutrymmet är stort för att vara en Coupé. (cabben vet jag inget om).

Långfärdskomfort. Min C70 har sportchassi, så det är lite stötigare på dålig väg, men på bra motorvägar är det väldigt väldigt bekvämt. Se till att du har minst 225:or på bara. Annars blir det lite instabilt. Jag tar helst min C70 när jag ska på långresa. Kör man över 200 knyck kan det bli väldigt brusigt från rutorna som har en tendens att släppa in luft. Det går säkert att justera, men jag har hittills inte hittat en mekaniker som vill göra det till ett rimligt pris. Flera, bland annat Bilia, har t.o.m. sagt "nej tack". I lagliga hastigheter upp till 150 (120+30) så går bilen fantastiskt bra. Spikrakt, hyfsat tyst (brusar inte) och man sitter bra. Tror faktiskt C70 kommer mest till sin rätta i sådana miljöer. Stadstrafik är inte lika kul.

Eventuella fel: Min bil har problem med immobilizern, men det är väl inte specifikt för just C70. Elantennen kärvade och fick bytas. Förarstolens ryggstöd på yttersidan är nedsliten från att hasa ner längs ryggstödet (De mycket stora dörrarna gör att det blir lite svårt att ta sig in och ut om nån parkerar nära). I övrigt har jag inte haft några problem. Min bil är en -02 med mindre än 8000 mil på mätaren. Och den är inte skruvad eller så.

Generella intryck. Jag har haft min bil i dryga 2 år och jag älskar den mer och mer för varje dag. Det är verkligen en skön bil att köra, den är lite annorlunda vilket är kul och det är många som kommenterar den på bensinmackar, besiktning och så vidare. Jag ser inte att jag kommer sälja bilen på många många år.

Edit: Kom på en sak som kan vara dyrare och det är försäkringen. Jag blev riktigt chockad när jag började kolla runt och IF skulle ha närmare 20.000 kr för ett helår. Och de var inte ens dyrast. Men letar man runt lite finns det billigare försäkringar. Jag har aktsam idag och betalar runt 6000 för hel.
Tack för svar. Att det brusar i 200 är inget bekymmer, bilen kommer att användas som glidare. Försäkringen blir inget bekymmer. Jag har passerat 40 och bor på landet så en 2.0T blir billig (ca 300:-/mån helförsäkring). Ev. blir det ett bsr-chip steg 1 men då det ger 233hk känns det onödigt kraftigt. Jag har fått bekräftat att bilen är i ett skick som så gott som kan beskrivas som "nytt" och jag vill inte köra sönder något. Ett chip som ger prestanda motsvarande 2.4T med runt 190hk vore perfekt. Men vem vet. Jag har inte kört bilen än och 163hk kanske räcker alldeles utmärkt. Ni kanske undrar varför jag inte helt enkelt köper en 2.4T direkt om jag vill ha lite prestanda men det allmäna skicket är viktigast och nu råkar pärlan vara just 2.0T..
Hämtar den på fredag. Gissa om det känns som en evighet..

En dum fråga, men du har väl dieselv&au[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Den här informationen hade jag i min app. Sc[…]

Men jag har kört 40 km nu.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysning[…]