Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Uppdaterar lite efter jag felsökt.
Tog av kontakten vid ABS-enheten, och mätte därifrån upp resistansen i givarna.
Fick då fram: HB 1049, VB 1042, HF 1022, VF 1020. Detta tyder väl på att givarna är i sin ordning.
Tog direkt en liten provtur, ABS-lampan lyste direkt från att jag startade bilen tills jag åkt ca 20 meter, då slocknade den. Försökte medvetet att provocera fram att lampan skulle börja lysa igen, körde i potthål och vattenpölar, men icke.

Hur ska man tolka detta? Lampan lyser alltså för det mesta. Oftast när det är varmt ute och sällan när det är minus-grader. En givare som har rätt resistans kan väl inte bara fungera ibland?

Hade lite smått hoppats på att det bara var glapp i kontakten till ABS-enheten och det blir bra nu när jag tryckt till den efter det vart lossad men sån tur har man ALDRIG. Den börjar väl lysa när jag åker till jobbet på måndag..

Vad tror ni? Åter igen, tusen tack för alla svar!
Mvh Björn
Taxen47 skrev:Nu när det verkar funka,får du då vid ca 35km/tim efter start det skorrande ljudet som den gör vid självtest?
Kan faktiskt inte minnas att jag hörde ljudet. När jag tänker efter har jag nog aldrig hört det där "självtestsljudet" någon gång. Kanske jag som har dålig hörsel. Ska det låta väldigt tydligt?

Hur kommer sig att du undrar det?
Det verkar som att de flesta tror på att det är boxen som behöver lödas om, men stämmer detta in på att ALLA givarna visar felkoder ibland? Har läst både här och där att det kännetecknas av att man får en felkod på en bakre givare? Har läst runt en del på forumet och det verkar inte stämma in särskilt bra i något utav fallen.

Mao tycker de flesta att det vore ett slöseri med pengar att lämna in den till Volvo och de kontrollerar skarven i kablaget?
taxi skrev:Jag har inget ljudligt självtest, är ni säkra på att det ska vara så?
Jag hade på Min 850t vid start när bilen kommit upp i 28 km/t ett ljud som lät som en gammal fjäder i en soffa ungefär, lät endast när man startat och kommit till den hastigheten, om Jag stannat bilen med motorn återkom inte ljudet. Trots Min dåliga hörsel tror Jag att ljudet kom ungefär mellan sätena,
kandet ha varit det omtalade självtestet?
andy78 skrev:låter osannolikt att 4 givare skulle gå sönder samtidigt isåfall ligger brottet i modulen.
varför inte prova att kyla den med kylspray?
Ska kolla på jobbet imorgon om jag kan låna en burk kylspray, bra tips! "Dessvärre" har ju ABS:en kommit in i en "fungera-period" nu så får vänta tills den felsignalerar igen och kyla som du säger. Givarna har jag som sagt redan mätt upp vid kontakten till styrenheten. Alla hade bra värden (mellan 1020-1040 ohm).

Av ren nyfikenhet undrar jag, eftersom alla givarna har en felkod och vi utgår från att det är boxen som spökar, måste då det vara 4 st lödningar som har spruckit? Och som på något sätt får kontakt när det blir minusgrader? Eller finns det en lödning som kan slå ut alla givarna på en gång om den spricker.
Vet att det är en svår fråga men ni är ju så duktiga här på forumet! :D

Jag läste på ett engelskt Volvo-forum a[…]

Eftersom batteriet INTE! tar emot någon Ladd[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&a[…]

Skillnaden är att man inte köper en elbi[…]