- fre 27 jan 2012, 18:27
Intressant detta, har havt problem med imma med alla mina bilar av denna modell så fort det regnar, trots att jag rengjort och kontrollerat alla avrinningar.
Är man 4 personer i bilen då det regnar så blir iallafall min bil totalt igenimmad på alla rutor utom vidrutan trots att fläkten går på max.
Vet att det finns ett VOLVO orginaltillbehör som består av ett hjälpfläktpaket som monteras i väggen i bakluckan på V modellerna och styrs av det ordinära värmepaketet för att hjälpa ut luften att passera.
Hur blir man av med microberna och hur upptäcker man dem?
sko66 skrev:Jag håller fullständigt med dig, pettson, i dina förklaringar hur klimatsystemet fungerar, men jag vill ändå ifrågasätta en sak...Är det inte meningen att ut luften ska passera ut genom gallren bakom bakre ryggstödet och sedan ner ut genom bakersta gallren?
Som du mycket riktigt beskriver så kyls luften genom förångaren och då bildas det dagg på den. Den daggen rinner sedan ut genom dräneringen och syns som en våt fläck på marken om bilen står still en varm sommardag med AC:n igång. Problemet uppstår ju då man fått mikrobtillväxt på förångaren bla pga fukten som bildas där. Mikroberna kan bli så många och så täta att det bildas ett skikt av dem på förångaren, och då rinner ju inte vattnet av den och ut genom dräneringen utan det hänger kvar där, uppsugna i "tvättsvampen" bestående av mikrober, tills fläkten blåser fukten vidare in i värmepaketet där det sedan förångas och sprids som fukt inne i kupén igen med imma på rutorna som följd.
Vad tror du om det på ståendet? :D
Men för övrigt håller jag med dig om söt doft, REC-spjäll och skitiga rutor m.m.
Det där med mattan var en sak som jag funderat på och som jag ville dryfta lite på forumet eftersom imman på mina rutor kan sitta kvar i över 10 mil trots att jag kör fullt blås på vindrutan. Efter 10 mil har jag fått vindruta och främre sidorutorna rena, men övriga rutor är fortfarande totalt immiga...
Intressant detta, har havt problem med imma med alla mina bilar av denna modell så fort det regnar, trots att jag rengjort och kontrollerat alla avrinningar.
Är man 4 personer i bilen då det regnar så blir iallafall min bil totalt igenimmad på alla rutor utom vidrutan trots att fläkten går på max.
Vet att det finns ett VOLVO orginaltillbehör som består av ett hjälpfläktpaket som monteras i väggen i bakluckan på V modellerna och styrs av det ordinära värmepaketet för att hjälpa ut luften att passera.
Hur blir man av med microberna och hur upptäcker man dem?
- By klacken