*pettson* skrev:När man får en 240 eller 740 i samma skick. Är den gratis att underhålla då? Eller iallafall billigare? Och dom går inte sönder efter 20år i tjänst?
Jag har lite svårt att förstå resonemanget som blev.
Man tycker bilarna har mycket problem, har fått bilen antingen gratis eller till ett lågt pris vid införskaffandet. Har inga pengar till reparationer eller iallafall inte mycket av dom, precis som andra inte har det heller när problemet uppstod. Dom reparerar då inte eller gör det inte korrekt, att ta över en sån bil är just att ta över en stor investeringskostnad.
Men ändå är det alltså inte tidigare ägares fel, utan det är då en form av problemkonstruktion som är dyr att underhålla?
Om vilken bil som helst blir lika illa omhändertagen som 850s verkar bli ofta, så fungerar ju den precis lika illa.
Man kan tycka att lambdasonder och insprutning är dyrt att fixa och att det inte går att åka med dom om det strular. Det är helt korrekt. Innan dess tid var det förgasare och gud vet hur många förgasare jag bytt till 240, 740 som strulade på ett eller annat sätt trots ombyggnation och eller renovering tack vare dels dålig tillverkning och för att tidens tand tuggade på dom vad man än tyckte.
Dom senaste elektroniska förgasarna till 740 gjorde inget annat än strulade och ställde till det och fick ersättas med anpassade webrar istället som kostade skjortan för ett kit.
Det fanns alltså körbarhetsproblem som kostade pengar även på äldre bilar. Även bakaxlar som ven så man fick ha hörselkåpor och hjullager samt pinjonglager som skar var en vardag. Med mindre gratis bakaxelbyten som följd. IDAG finns alla dessa delar på skroten billigt. Då fanns inget billigt nånstans att köpa. Inte ens på skroten var det billigt eftersom delarna inte var så gamla då. Idag finns även delar till 850 på skroten billigt och idag är i mångt och mycket 850 och 70s delar väldigt billiga att köpa nya.
Skrev jag någonstans att en 240 skulle vara gratis i underhåll? Jag har förstått att du inte håller med mig, det behöver du inte klargöra mer, men vi har olika erfarenheter av bilarna helt enkelt. Det är dessa olika erfarenheter vi bygger våra olika ståndpunkter på.
Att olika bilar fungerar lika dåligt om dom blir eftersatta i underhåll stämmer ju faktist inte, just på grund av skillnaderna i konstruktion. Jag vet inte varför du, som dessutom är bilmek, motsäger dig detta faktum. Jag har med egna ögon sett i detta och andra forum hur även du har svurit över vissa konstruktionslösningar på t ex 850. Men för att försöka få till ett konkret exempel kan vi jämföra fram- och bakhjulsdrift (märk väl att jag nu inte menar att framhjulsdrift är en rent förkastlig konstruktionslösning). Du beskriver en värld där bakaxlar gick åt i parti och minut på äldre bilar. Jag vet inte riktigt om du menade allmänt här, eller om du speciellt avsåg äldre Volvo. Jag har som sagt ägt en hel del äldre Volvo och jag har även i viss mån misshandlat många av dom, och visst har en del av bakaxlarna haft tendens till missljud, men jag har
aldrig behövt byta delar av- eller hela bakaxlar. Detta innefattar även alla andra märken av bakhjulsdrivna bilar med stel axel som jag haft.
Jag har kunnat köra och köra och köra,
även om varken jag eller tidigare ägare bytt olja i axeln,
även om axelstackarn släpat på husvagnar och hästsläp hela 70 och 80-talet,
även om jag stått och burnat utanför hemköp varje fredag och lördagkväll. Om vi då tar en framhjulsdriven bil istället så finns där plötsligt något som heter drivknutar (även vid delad axel bak givetvis). Dessa små knutar går enligt
mina erfarenheter åt i en mycket högre takt än bakaxlar. Med "går åt" menar jag då antingen knak och brak så pass att det leder till anmärkning hos SBP eller rena haverier där framdrivningen upphör. För mig är detta ett klart exempel på att en bil med stel bakaxel går längre
utan underhåll än vad en bil med drivknutar
utan underhåll gör. På den bakhjulsdrivna bilen har vi visserligen knutkors istället men dessa är bra mycket billigare och i regel enklare att byta än en drivknut, och dom tillhör inte heller själva drivaxeln. Ett annat exempel mellan 240 och 850 kan vara mekaniska resp. hydrauliska lyftare. Mekaniska lyftare fungerar längre och bättre än hydrauliska vid eftersatt underhåll.
Du tar även upp förgasarbyte som något slags skräckexempel. Jag betvivlar inte att du som bilmek bytt många förgasare, men hos en bilmek koncentreras ju bilarna med
fel. Börjar känna mig tjatig men återigen har jag haft ett större antal 240 och 740, jag har avverkat väldigt många mil totalt med dessa bilar, jag har bytt förgasare på
en av dessa, men det var inte för att den gamla var kass, utan för att jag råkade snubbla över en weber och tyckte det var häftigt på den tiden. Det jag har behövt byta däremot är dom kära gummi-membranen och på sin höjd en och annan förgasarnål. Jag kan inte tänka mig att jag haft sådan enorm tur att jag bara fått tag i toppexemplar av dessa bilmodeller. Men även om man nu var tvungen att byta förgasare så var det ju typ det enda som kunde behöva bytas, det finns ju inte så många fler komponenter på "den sidan" av motorn. På en modernare bil (i detta fallet 850) finns så många fler komponenter som kan tänkas krångla (t ex olika givare, spridare, kontaktstycken etc).
VI lär inte bli överens och jag respekterar din ståndpunkt precis som jag hoppas du respekterar min. Jag kan inte annat än konstatera att ju "finare", modernare, mer sofistikerad bil jag haft, desto dyrare har det varit att hålla dessa i
likvärdigt skick som de enklare simplare bilarna.