- ons 04 jan 2012, 14:47
Jag har sen gammalt en kloss som passar i det fyrkantiga centrumhålet som jag använder när jag behöver spänna upp armen för att byta rem t ex.
Sen vrider man på klossen men en fast nyckel/större skiftnyckel och låser armen i uppspännt läge genom att stoppa i en sprint som det finns ett hål för.
När jag felsökte så satte jag som sagt i klossen. Startade motorn och lyssnade. Varvade lite så ljudet uppstod. Det minsta lilla jag spände alt slackade på armen
med hjälp av skiftnyckeln så upphörde ljudet. Man skulle iofs kunna tänka sig att det var något annat lager som lät, (brytrullen, servopumpen etc) och att de
skulle påverkas av att aggregatremmens spänning ändrades när jag påverkade spännaren, men det var så lite jag behövde hålla emot för att skorret skulle
upphöra.
Att sen byta den är enkelt. Spänn upp den och lägg remmen åt sidan. Släpp tillbaks spännaren utan rem. Lossa hela spännarmekanismen, sitter med två st 13 bultar.
Återmontera den nya i omvänd ordning.
Kostade 730.- på Bilia. Går att hitta för ner mot en 500 hundring på Mekonomen.
V60 T5 R-design Ice Vit 2020
Tidigare bilar: Volvo 244GL -84, Volvo 440GLT -90, Volvo 745GLT -91, Volvo 855SE -96, Volvo V70II -13.