Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur som helst är det något du måste ta tag i per omgående för om det pajar helt kan det få långtgående konsekvenser. Aggregatremmen kan trassla in sig och orsaka att även kamremmen går.

Mvh GK
av Bjornn
Brukar va aggregatremspännaren som för oväsen. Spännarens hjul brukar följa med då man köper spännaren.
Är nog inte dumt att byta det andra löphjulet heller.
Användarvisningsbild
av jezper
Bjornn skrev:Brukar va aggregatremspännaren som för oväsen. Spännarens hjul brukar följa med då man köper spännaren.
Ok, det verkar som att det kommer därifrån. ska undersöka fakturorna från kamrems och multribremsbytet, för jag tycker att dom borde sett eller bytt sånt då.
av Bjornn
jezper skrev:
Bjornn skrev:Brukar va aggregatremspännaren som för oväsen. Spännarens hjul brukar följa med då man köper spännaren.
Ok, det verkar som att det kommer därifrån. ska undersöka fakturorna från kamrems och multribremsbytet, för jag tycker att dom borde sett eller bytt sånt då.
Innuti spännanordningen bakom det stora aluminiumlocket, sitter det en skruvfjäder, runt hela fjäderns blad ligger det en remsa av plastmaterial, ljudet brukar bero på att plasten är genomtuggad så metall ligger emot metall. plastens funktion är att se till att det inte blir missljud när fjädern rör sig.
Användarvisningsbild
av js1
Hur sitter brytrullen monterad?
Användarvisningsbild
av js1
Remspännaren was "da shit" :lol:
Byte spännaren och oljudet försvann. Sanningen och säga lät den gamla inte speciellt mycket men den skorrade lite vid kallstarter och det har stört mig.
Användarvisningsbild
av jezper
js1 skrev:Remspännaren was "da shit" :lol:
Byte spännaren och oljudet försvann. Sanningen och säga lät den gamla inte speciellt mycket men den skorrade lite vid kallstarter och det har stört mig.
Min skorrar ju också vid kallstarter och jag gissar att det kan vara den efter allas tips här och att ljudet kommer därifrån.

Hur visste du att det var den som lät ? köpte ny och hoppades på att det var den ?
Vart exakt sitter den och hur svårt är det att släppa remmen ?
Vad kostade den ?

Mvh jezper
Användarvisningsbild
av js1
Jag har sen gammalt en kloss som passar i det fyrkantiga centrumhålet som jag använder när jag behöver spänna upp armen för att byta rem t ex.
Sen vrider man på klossen men en fast nyckel/större skiftnyckel och låser armen i uppspännt läge genom att stoppa i en sprint som det finns ett hål för.

När jag felsökte så satte jag som sagt i klossen. Startade motorn och lyssnade. Varvade lite så ljudet uppstod. Det minsta lilla jag spände alt slackade på armen
med hjälp av skiftnyckeln så upphörde ljudet. Man skulle iofs kunna tänka sig att det var något annat lager som lät, (brytrullen, servopumpen etc) och att de
skulle påverkas av att aggregatremmens spänning ändrades när jag påverkade spännaren, men det var så lite jag behövde hålla emot för att skorret skulle
upphöra.

Att sen byta den är enkelt. Spänn upp den och lägg remmen åt sidan. Släpp tillbaks spännaren utan rem. Lossa hela spännarmekanismen, sitter med två st 13 bultar.
Återmontera den nya i omvänd ordning.

Kostade 730.- på Bilia. Går att hitta för ner mot en 500 hundring på Mekonomen.
Användarvisningsbild
av Bowen
Var detta ett skorrande dovt ljud? Jag har liknande på min xc70.
Vetitusan vad det kan vara.
Min mekaniker sa först nåt spjäll, men trodde sen det kunde vara ac-paketet?
Jag har inte den blekaste.
Användarvisningsbild
av js1
Ljud är jäkligt svårt och subjektivt att beskriva men jag skulle nog kunna beskriva det som just "ett dovt skorrande".
Det lät inte speciellt starkt men såpass att det fortplantades in i kupen. På min lät det bara runt 1000-1100 rpm, inget över och inget på tomgång. Jag har automat och precis när man gasade iväg så skorrade det till. Krypkörde man så lät det hela tiden. Det lät bara vid kallstart, speciellt på vintern och försvann när motorn blev varm.
Det var inte speciellt svårt att lokalisera enl ovan beskrivning.
Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil […]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Tack för svaren. Åker till batterilagre[…]