Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
goransson89 skrev:För att komma åt oljepumpen måste man fortfarande ner med tråget.. Men,men huvudsaken att det löste sig för dig! :)
Som sagt nu har det ju inte med saken att göra..
Men för informations skull så får du om du önskar plocka ned tråget för att komma åt pumpen. Men det är liksom att gå över ån efter vatten. Det lär inte tjäna nåt till.
Jag för min del brukar ta bort kamrem, vevaxeldrev, dra ur tätningen till vevaxeln och lossa dom 4 skruvarna för att ta bort pumpen. Tråget sitter bra där det sitter.
Användarvisningsbild
av Vojje
goransson89 skrev:För att komma åt oljepumpen måste man fortfarande ner med tråget.. Men,men huvudsaken att det löste sig för dig! :)
Lika bra att göra det grundligt när man ändå håller på.
It is better to be safe than sorry :wink: .
Användarvisningsbild
av taxi
Vilken fin tråd! Min gamla pärla har lite olika ljud för sig, det jag är orolig för nu är ett vinande ljud från kamremsregionen. Kommer när motorn är varm, och endast vid 1200-1300 varv.
Har lystnat med handen på gasrullen och slang i andra, och utan aggregatrem utan att lyckas bestämma ursprunget till ljudet.
Kan jag göra mer för att felsöka? Jag bytte inte vattenpumpen vid 24 000 mil när jag bytte kamrem, spänn och löprulle. Har testat med gamla uppsättningen rullar igen och ljudet oförändrat. Kände då på vattenpumpen men den kändes inte konstig. Jag saknar erfarenheten att kunna bedöma sånt så det kanske inte betyder så mycket?
Nästa steg blir att byta vattenpump om ingen har bättre tips, jag har säkert missat nåt självklart :D
Tack på förhand!

En dum fråga, men du har väl dieselv&au[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Den här informationen hade jag i min app. Sc[…]

Men jag har kört 40 km nu.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysning[…]