- tis 08 mar 2011, 21:34
Vore ju underbart om man kunde berätta vad en packningsrekond skulle gjort i en motors mekaniska del? Konstigt nog så brukar mirakel alltid ske utan att nån kan referera till exakt vad som hänt? Vad skillnaden blev rent tekniskt? En mjukgörare för gummi som blandats i olja och plötsligt slutade bilen dra olja? Tja.. sånt får en att fundera på vad som läckte förbi oljan i första hand?
Det finns ETT ställe där medlet kan ha en verkan och det är på ventiltätningarna, som förövrigt brukar vara stora som hus i läpptätningarna runt ventilskaften när dom är trötta. Eftersom resten av tätningen är hållen av metall så kan den inte heller falla ihop och täta på så sätt. Så hur man plötsligt fyller upp ett par tiondelar runt skaftet med nånting så det tätar? Tja det är ett under.
En teori annars är ju att vevhusventilationen varit blockerad av t.ex sludge och när man hällt i medlet så ändrades miljön (bilen kördes varmare, eller medlet hade påverkan på sludgen?) och sludgen löstes upp och vips var inte oljeåtgången ett problem.
Så.. tja jag undrar väl hur det tekniskt sett gått till annars? Hur får man en packningsrekond att fixa blockerade oljeskrapringar eller för den delen för stora kolvspel?
Många medel har jag provat som experiment när jag haft undervisning och hittils har det inte funnits ett endaste dundermedel som fungerat när man kört det i mer kontrollerad miljö. Det medlet som skulle renoverat drev och drevsatser satt i 6 veckor i en liten mojäng vi satt ihop. Den snurrade konstant med 1500rp i 6 veckor, oljetempen hölls på 60grader och inte blev flankspelet tajtare för det? Och inte blev oljudet lägre decibelmässigt? Tätningmedel för oljor är mjukgörare för gummi/plast, men om du tar diverse gummi och plast och lägger det i 60gradig olja som det är sånt medel i en vecka så händer inte ett dyft, vilket naturligtvis får en att tro att det är tätningmedel i. Pressar du det med 0,5 bars tryck mot en springa som är 0,1 mm mellan två metallhalvor så inte tätar det efter ett par veckor trots att oljan hållits tempererad?
sånt och nåt 100tal rivna motorer som både gått utan mirakelmedel och med sådana gör att jag är totalt emot dom tills nån väljer att redovisa otvivelaktiga resultat om vad som skett och hur det skedde, och konstigt nog om det är seriöst, är det få som gör så i branschen..
Jag är helt totalt säker på att funnes det riktiga mirakelmedel så hade garanterat inte en renoverare struntat i att använda dem, verkstäderna också, varför kämpa med att öppna en topp för ventiltätningsbyte? När man kan ta samma summa och hälla i ett dundermedel och lämna tillbaka bilen? Det skulle spara en jäkla massa tid som han ändå kan ta betalt för eftersom medlen endast skulle säljas till verkstäderna, inte i handeln, idag säljs dom tvärtom, i handeln till privatkunder, men inte till några seriösa verkstäder. Alltså det vore en kanonförtjänst att slippa borra motorer, slippa byta tätningar, slippa byta kolvringar och mäta in olika spel. Det finns hur många kronor som helst att tjäna, men ändå återfinns inte ett endaste litet mirakelmedel hos nån seriös renoverare? Tja om man nu inte tycker deras rengöringsmedel för motorblock och sånt är mirakel?