Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Jag orkar inte köpa annat än original om inte priset skiljer hutlöst mycket. Bara av den anledningen att grejorna passar bättre. Tycker det är så in i h-e tråkigt när man får rätt grejor men det saknas tex monteringsdetaljer eller passformen är kass.
Tex köpte jag bromsskivor och klossar fram på Bt, skivorna var det inget fel på men klossarna hade mindre anliggningsyta än original samt att det inte följde med skrikdämpningsplattor. På originalklossar satt de färdigt fastlimmade.
När jag handlar bildelar brukar jag även fråga om det är något mer man kan tänkas behöva, tror ni bruden i kassan på Bt kan svara på det?
Min slutsats är alltså, har man ork att köra skytteltrafik till biltema eller skruvar mycket och kanske tom. tycker det är roligt köp då bt. Vill man byta delar snabbt och tycker det är mindre kul men inte vill lämna in på verkstad för att spara pengar köp då original. Mekonomen funkar ju också men prisskillnaden är inte så stor jämfört med original. Tex var en lambdasond jag köpte i höstas 200kr billigare på mekonomen men de hade inte den hemma så det blev original, där sparade jag ju då en bilresa.
av *pettson*
Återigen, var man än köper delarna SJÄLV och inte får dom framplockade, så krävs det att DU vet vad du ska ha. Det finns ingen annan som har ansvaret än just du själv. Vill du inte ha det ansvaret så.. som sagt köp där du blir serverad.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu handlar ju denna tråd inte om "superlim" man jag har iala fall misnt 4 olika sotrers superlin, alla med olika egnskaper, där visa fäster bra på mjukt gummi (alla sorter verckar dock fästa mycket bra på hud :wink: )
av *pettson*
StefanT5 skrev:Inom där vi får kurser för folk på verkstaden är de aja att använda lim på grund av lätt att få läckage men som sagt de är inom hydralik och luft.
:-)-) Där finns särskilda medel för tätning av hydralik som dessutom fungerar som smörjmedel under monteringen.
Användarvisningsbild
av js1
Jag har samma erfarenhet av BT:s termostatpackning. Om man mäter packningens tjocklek monterad på termostaten ligger den mycket nära det spaltmått i termostathuset där den ska ligga. Det blir väldigt litet tryck på packningen när man spänner fast huset med läckage som följd.
Originaltermostaten var inte limmad, så ej heller den nya originaltermostaten jag köpte. Däremot så är den packningen ung dubbelt så tjock som BT:s varför den tätar ordentlig i spalten där den ligger.
av Hemulen
Kul att läsa denna tråd :D ,aldrig någosin hört talas om att man ska limma en Volvotermostat :o . Hoppas ni lämnar tillbaks termostaterna till B-tema så kanske en signal går fram till högsta bossen.
av *pettson*
js1 skrev:Jag har samma erfarenhet av BT:s termostatpackning. Om man mäter packningens tjocklek monterad på termostaten ligger den mycket nära det spaltmått i termostathuset där den ska ligga. Det blir väldigt litet tryck på packningen när man spänner fast huset med läckage som följd.
Originaltermostaten var inte limmad, så ej heller den nya originaltermostaten jag köpte. Däremot så är den packningen ung dubbelt så tjock som BT:s varför den tätar ordentlig i spalten där den ligger.
Nu handlar inte limning om gummipackningen på en vanlig iläggstermostat med presshållning. Men det handlar om hur man fäster en bångstyrig packning t.ex när man byter hela termostathus.
Ett exempel, termostatbyte på opel astra -96 x18xe. Termostathuset (inte möjligt att byta lös termostat) är o-ringstätat med en 2,5mm tjock o-ring med samma form som huset. Värt att prova för den som är högt troende utan just några limdroppar. Det finns många bilmärken med liknade konstruktioner som många har svårt att få läckfritt efter ett byte. Därav tipset om limmet.
av *pettson*
ÄRRet skrev:Kul tråd men gav mig inget, Samma krig som vanligt, Biltema versus original.
Mjae inte från min synpunkt iallafall, mer än att mycket ofta är priset en faktor som används helt felaktigt som ett mått på kvalitet.
Har iallafall inte råkat ut för nån läckande termostatpackning mer än på en 850, men det fanns en anledning när man mätte. Termostathuset var inte plant längre. Det kupade uppåt vid skruvhålen. Locket däremot var plant. Ingen aning om fabrikatet som läckte, men med borttagning av huset och planfilning av detsamma så öronen inte var högsta punkten så var det tätt direkt. Men däremot inte hört om några problems, borde finnas massor med läckande om packningen är problemet då vi redan har flera här?

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]