Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mardy
Visade för dem o jag fick vad jag behövde och fixade det :)
Klumpig som man är hade jag dock eventuellt sönder något annat.
Jag gjorde som så att jag skruvade bort injektorerna för att dra upp slangen mellan insugsrören för därmed kunna skarva lite lättare.

När jag drog upp "Injektorrampen" som injektorerna sitter i så följde alla utom den längst till vänster med upp.
Jag kollade lite i handboken och det verkade bara va att trycka in dem i "rampen", men där ville den inte fastna så jag satte den i hålet på insuget istället och satte dit "rampen" där den skulle vara, och bilen startade fint på tomgång. Och jag körde en runda, lät den stå lite och när jag sen skulle köra igen så kände jag hur det lukta bensin. Kollade och såg att den läckte där vid den injektorn som inte följde med upp.

Så jag undrar om jag troligtvis förstört kopplingen mellan "rampen" och injektorn eller om jag bara inte fått dit allting på plats? Hur gör man för att fästa injektorn i "rampen"?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Du har o-ringar som tätat mellan spridarna och railen. Dessa har en sån blivit skadad eller hamnat fel så får man ett läckage. Sen skadar det ju inte att kolla så att du verkligen dragit dem 2 bultarna som håller fast railen i bott. Du kan ju faktiskt börja med att lossa dem och sedan vicka lite fram och tillbaks och röra railen lite fram och tillbaks i olika riktningar för att se om den sitter som den ska och sen dra fast bultarna igen och sen slå på tändningen för att se om det läker fortfarande.
av Mardy
Okej, ska testa det senare då. Det spelar ingen roll att dom andra 4 sitter kvar i railen men den 5 som lossnat vill inte sätta sig i railen när man trycker in den i railen då?

Jo, jag testade spänna skruvarna igår i all hast innan jag skulle köra andra gången och självklart drog jag av skallen till den ena skruven. Resten av skruven/bulten sitter nere i hålet så hade tänkt försöka borra ut den då jag inte har tillgång till svets.
av Mardy
Har den av nu.
Men ska man bara trycka in eller skruva i spridarna i railen?

Ber om ursäkt för många dumma frågor men vill vara någorlunda säker på vad jag gör :)
av Mardy
Har konstaterat nu att packningen/o-ringen är lite sprucken så den håller sig inte på plats när man trycker i spridaren. Vilket lär vara orsaken till att det sprutar bensin.

Finns dessa små ringar att köpa lösa?
av *pettson*
Mardy skrev:Har konstaterat nu att packningen/o-ringen är lite sprucken så den håller sig inte på plats när man trycker i spridaren. Vilket lär vara orsaken till att det sprutar bensin.

Finns dessa små ringar att köpa lösa?
Ja dom bör att gå o få fram via meca, autoexperten, mekonomen och volvo. Samt då om du känner till nån firma som har ett bra sortiment med o-ringar. Glöm inte att smörja ringarna med nåt innan du pressar i sen så slipper du problem.
av Mardy
Var inne på volvo idag o fixade ringarna.
När allting satt ihop så startade jag bilen och till min besvikelse går den såklart dåligt nu bara för det. Alltid är det något...

Den startar och går rätt fint på tomgång men när man gasar så går den väldigt ojämt/orent. Och man känner vibrationer från motorn i bilen.
Den är också orkeslös. Den laddar inte mer än ca 0.3. Det känns nästan som en moped som får fel soppablanding och inte går rent. Så eftersom jag varit på spridarna så kan det kanske vara något som inte står rätt till där? För det känns lite konstigt om det skulle ha något med tändningen att göra eftersom det inte varit så förut?

Väldigt tacksam för svar!

Edit: Hittade någon som hade liknande problem och den beskrivningen stämmer in väldigt bra på min: "Bytte bil med några bekanta över helgen och när jag fick tillbaka min så låter samt går den väldigt ojämt. Man hör nästa inget vid tomgång med vid minsta gaspådrag så låter det som om den går på 4 cyl. Känns också tyckigt i gången."

För honom löste det sig med nya stift, så jag kanske också borde testa det?
av *pettson*
Mardy skrev:Var inne på volvo idag o fixade ringarna.
När allting satt ihop så startade jag bilen och till min besvikelse går den såklart dåligt nu bara för det. Alltid är det något...

Den startar och går rätt fint på tomgång men när man gasar så går den väldigt ojämt/orent. Och man känner vibrationer från motorn i bilen.
Den är också orkeslös. Den laddar inte mer än ca 0.3. Det känns nästan som en moped som får fel soppablanding och inte går rent. Så eftersom jag varit på spridarna så kan det kanske vara något som inte står rätt till där? För det känns lite konstigt om det skulle ha något med tändningen att göra eftersom det inte varit så förut?

Väldigt tacksam för svar!

Edit: Hittade någon som hade liknande problem och den beskrivningen stämmer in väldigt bra på min: "Bytte bil med några bekanta över helgen och när jag fick tillbaka min så låter samt går den väldigt ojämt. Man hör nästa inget vid tomgång med vid minsta gaspådrag så låter det som om den går på 4 cyl. Känns också tyckigt i gången."

För honom löste det sig med nya stift, så jag kanske också borde testa det?
Du vet bestämt att alla spridarkontakterna är i så ingen är hallvägs i. Ev felkoder som kan bli av olika anledningar är nollställda nu innan starten? Menar så inget gammalt problem hänger kvar.

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]

Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]